Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

8 redenen waarom je nieuwe zaak een website nodig heeft

Gepubliceerd op 11/05/2020 in Start

8 redenen waarom je nieuwe zaak een website nodig heeft

Uit onderzoek blijkt dat starters klantenwerving als hun grootste uitdaging voor de toekomst zien. Een website is daarbij een doeltreffende en goedkope manier om meer potentiële klanten te bereiken. Ben je echter nog niet helemaal overtuigd dat online aanwezigheid ook voor jouw business belangrijk is? Laten we samen acht redenen overlopen, waarom een goede website laten maken voor élke nieuwe zaak cruciaal is.

1. Zonder website besta je vandaag gewoon niet

De meeste klanten zullen je zaak via je website leren kennen. Drie jaar geleden al zocht 71% van de Belgen online naar een product of service. Het is dus vanzelfsprekend dat ook jouw zaak in het digitale tijdperk online bereikbaar moet zijn. De meeste mensen weten immers niet wat je doet.

Tenzij je potentiële klanten de kans geeft om je zaak en je producten vooraf op het internet te bekijken, is de drempel dan ook veel groter om fysiek over de vloer te komen. Deze warme bakker uit Sint-Michiels maakt je bijvoorbeeld online warm voor zijn brood.


2. Met een website is je zaak 24/7 bereikbaar

Als kersverse zaakvoerder ben je wellicht geneigd om heuse marathons te draaien. Je wil immers geen kans uit de weg gaan om nieuwe klanten te verwelkomen. Uiteraard mogen je privéleven en nachtrust er niet onder gaan lijden. Het internet slaapt echter nooit. Klanten zijn zo veeleisend dat ze soms in het holst van de nacht een antwoord op hun vragen willen krijgen. En klant is altijd koning.

Een goede website staat 24/7 klaar om je klanten te helpen. En als je een webshop hebt, is het voor bezoekers zelfs mogelijk om op ieder moment van de dag een bestelling te plaatsen.


3. Een website verlegt de grenzen van je zaak

Veel nieuwe zaken richten zich in eerste instantie op streekgenoten als klanten. Lokaal kopen is uiteraard erg belangrijk, maar een website helpt je om je doelgroep uit te breiden naar heel Vlaanderen of België.

Afhankelijk van je activiteiten is zelfs producten verkopen in het buitenland geen vage droom meer. Kijk maar naar deze Rotterdamse kapper, die dankzij z’n website tot ver buiten Nederland een heuse cultstatus verwierf.


4. Een website is een goedkope manier van adverteren

De papieren hoogdagen, waarin bedrijven het moesten hebben van advertenties in telefoongidsen en huis-aan-huisbladen? Die ligt al een hele tijd achter ons. Bovendien heb je als starter wellicht helemaal geen budget om in marketing te steken, en grote reclamecampagnes op te zetten.

In plaats daarvan investeer je je geld beter in een website laten maken. Eentje die je niet alleen een breder bereik geeft, maar je ook rechtstreeks met potentiële klanten in contact brengt. De website van de jonge designster Alice Van Innis is hier een goed voorbeeld van. Ze heeft zelfs een webshop, zodat geïnteresseerde klanten meteen tot een aankoop kunnen overgaan.


5. En: online dienstverlening zit in de lift

Steeds meer bedrijven hebben een online klantenservice. Eigenlijk kan je niet meer zonder en moet je zaak al bij de opstart digitale mogelijkheden voor klanten aanbieden. Bovendien ga je er het imago van je zaak een flinke boost mee geven, want we kiezen toch allemaal liefst voor een bedrijf dat volledig mee is met z’n tijd? Het bespaart jou als zaakvoerder bovendien veel energie die je in andere dingen kunt steken.

Klanten stellen bijvoorbeeld vaak dezelfde vragen en die beantwoord je natuurlijk altijd met dezelfde warme glimlach. Toch zullen die klanten wellicht eerst op je website komen kijken of ze daar al geen antwoord vinden. Veel bedrijven kiezen er daarom voor om een FAQ-rubriek te maken met daarin de vragen die klanten het vaakst stellen. Een goed voorbeeld is onze eigen pagina over glasvezelverbindingen voor bedrijven.

Ga gerust nog een stapje verder en voorzie een chatbot die klanten op een interactieve manier ondersteunt. Zo worden mensen in real-time bediend en komen klanten enkel met dringende of bijzondere vragen nog bij jou terecht.


6. Een domeinnaam versterkt je merk

Je klanten komen op allerlei manieren in contact met je zaak: via sociale media en e-mails, maar ook dankzij bedrijfskaartjes of ander drukwerk. Geef daarom het adres van je website een prominente plaats in al je communicatie. Een sterke domeinnaam – kort en krachtig – wordt bovendien makkelijker onthouden dan een telefoonnummer.

Vaak is deze domeinnaam dezelfde als de naam van je bedrijf. Denk hier dus goed over na wanneer je je zaak lanceert. In dit blogartikel leggen we overigens in detail uit hoe je de juiste domeinnaam kiest en registreert. Hou het in elk geval kort. Websites als ‘Bol.com’ en
‘2dehands.be’ liggen beter in het oor dan
‘FeestaannemerEnTraiteurVanRegenmortelBvba.org’.


7. Met een website ontdek je wat je bezoekers echt willen

We twijfelen er niet aan: je hebt een goede reden om je eigen zaak te starten. Een sterk idee bijvoorbeeld, waarvan je overtuigd bent dat mensen het kunnen gebruiken. Hoe dan ook weet je als starter zonder een uitgebreid marktonderzoek niet wat je klanten echt nodig hebben. Of toch? Een gratis tool als Google Analytics houdt heel wat zaken voor je bij. Denk maar aan welke pagina’s van je website het vaakst bezocht worden. En hoelang bezoekers welke producten bekijken.

Dankzij een goede website leer je dus heel wat bij over je klanten, zodat je je diensten en aanbod beter op hun interesses kunt afstemmen. Ook als je bepaalde promoties wil voeren, is het goed om te weten waar je klanten mee bezig zijn. Die informatie is voor iedereen goud waard. Zeker wanneer je als eigenaar van een nieuwe zaak extra klanten zoekt.


8. Het is de centrale plek van jouw digitale identiteit

Voor starters is het essentieel om zo snel mogelijk klanten te winnen en als het ware een eigen community te creëren. Daarom is jouw digitale identiteit onontbeerlijk voor het succes van je zaak. Het is een investering die zich in een mum van tijd terugbetaalt.


Het succes van je nieuwe zaak hangt in grote mate af van je website. En daarvoor is er Bizz Online. We bezorgen je een doeltreffende en responsieve website, aangepast voor smartphone, tablet en computer. Een toegewijde digitale adviseur staat elke werkdag voor je klaar om al jouw vragen te beantwoorden.

Ontdek alle voordelen van Bizz Online!

Je hoeft je nergens zorgen over te maken: je krijgt je eigen domeinnaam, een professioneel e-mailadres en een Google My Business-pagina. Zelfs veilige hosting op de Belgische Proximus-servers is voorzien. Plus: je website is ook meteen geoptimaliseerd om goed te scoren via zoekmachines.

Proximus Business

  

Blog topics

 

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar