Klikken je bezoekers te snel weg? 7 tips voor je website layout!

Gepubliceerd op 24/09/2018 in Inspiratie

Wist je dat mensen websites automatisch anders lezen dan andere soorten tekst? Op het internet scannen we pagina’s, op zoek naar specifieke brokjes info. Het gevolg: je hebt als ondernemer maar enkele seconden om je bezoeker te overtuigen van jouw website. Maar gelukkig bestaan er enkele slimme trucjes waarmee je de relevantie van je webpagina in 1-2-3 opkrikt!

Klikken je bezoekers te snel weg? 7 tips voor je website layout!

Zo kijken bezoekers naar je website

Newsflash: bijna niemand leest je webteksten écht. Het merendeel van je bezoekers klikt na een paar seconden gewoon weer weg. En zelfs als iemand langer op je site blijft, dan is de kans nog steeds groot dat hij of zij je pagina vluchtig scant. 

Zo is het bijvoorbeeld bewezen dat bezoekers webpagina’s bekijken in een F-patroon: mensen lezen snel de bovenste regel en een stuk tekst in het midden, maar daartussen scannen we slechts snel enkele elementen aan de linkerkant van het scherm. Hou je daar geen rekening mee? Dan gaat je belangrijkste info misschien verloren. 

De boodschap? Communiceer sneller!

Oké, je bezoekers klikken snel weg. Jammer, maar niet het einde van de wereld. 
Je kan dat probleem aanpakken door je website een beetje slimmer op te bouwen:

  1. Begin met je belangrijkste info. Dan heb je dat alvast gezegd.
  2. Speel in op het F-patroon: zet je belangrijkste info aan de linkerkant en lijn je teksten links uit
  3. Spendeer voldoende tijd aan goede, prikkelende titels en tussentitels. Zorg dat je bezoeker méér wil lezen.
  4. Gebruik visueel opvallende elementen als bulletpoints. Niets is zo saai als een pagina met enkel blokken tekst.
Maar bovenal: help je bezoeker

Het verschil tussen een goeie en een slechte website? Een goede site helpt haar bezoekers. Je bezoeker klikt namelijk door naar je website omdat hij informatie zoekt. Denk daarom na over wat je bezoeker wil en geef hem dat. Hoe sneller je de vragen van je lezer beantwoordt, hoe groter de kans dat ze jouw bedrijf appreciëren en klant willen worden.

Nog enkele manieren om extra hulpvaardig over te komen op je website:

  1. Maak gebruik van grafieken, onderzoeken en ander bewijsmateriaal. Niemand gelooft je zomaar op je woord.
  2. Geef relevante info. Beperk je tot de dingen waar je bezoeker echt iets aan heeft.
  3. Durf verwijzen naar andere websites. Je leidt misschien enkele bezoekers weg van je site, maar bij de rest win je vertrouwen.
Niet goed nagedacht over de opbouw van je website? 

Dat betaal je helaas cash: niet alleen klikken je bezoekers snel weer weg, maar ze nemen je belangrijkste boodschap ook niet mee. Investeer daarom altijd in een goeie webontwikkelaar. Zo’n professional weet hoe hij met je bezoekers moet omgaan, waardoor je bedrijfssite pas écht gaat renderen.

Ontdek nu Bizz Online

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar