×
×

Snapchat voor zaken? Zo gaat dat

door JohanLaat je inspireren26/01/2017

Snapchat voor zaken? Zo gaat dat
Vraag eender welke tiener wat zijn favoriete sociale media-kanaal is en de kans is groot dat het antwoord “Snapchat” is. Voor mensen die de 30 gepasseerd zijn, is Snapchat vaak nog een grote onbekende.

Daarom: een inleiding op Snapchat en hoe u het voor uw zaak kan gebruiken. 

Wat is Snapchat?

Snapchat is een app waarmee u content kan uitwisselen met vrienden en volgers”, zegt Bart Meese van Socialmediaburo.be. “Die content bestaat uit foto’s, video’s, tekst en zelfs audioberichten. 

Het geniale snufje en de grote aantrekkingskracht was aanvankelijk dat de berichten die u uitwisselde na tien seconden verdwenen. U kon ze dus een keer bekijken en daarna waren ze weg. Dat trucje zit nog altijd in Snapchat ingebouwd, maar ondertussen zijn er veel nieuwe features bijgekomen.” 

Verhalen vertellen

“De tweede kracht van Snapchat is de zogenaamde “Story”-lijn. Dat is een manier om “verhalen”, Snapchat Stories, te vertellen met beeld en geluid. U kan het ongeveer vergelijken met de tijdslijn van Facebook. 

Het unieke aan Snapchat is wel dat u de foto’s en video’s kan opsmukken met heel veel verschillende stickers, effecten en filters waardoor het een leuk medium wordt om uw boodschap te verspreiden. En ook hier: voor die stories heeft u 24 uur de tijd om ze te bekijken, daarna zijn ze weg.”

Opzettelijk ingewikkeld

“De gebruikersinterface van Snapchat wordt door het bedrijf met opzet ingewikkeld en vaag gehouden”, zegt Meese. Door die barrières blijft de app vooral populair onder jongeren en dat is ook net de aantrekkingskracht voor de gebruikers. “Jonge mensen gebruiken meer Snapchat dan Facebook. Op Facebook zitten immers ook hun ouders en dat is niét cool (lacht). 

Voor bedrijven betekent dat wel dat Snapchat de manier bij uitstek is om die doelgroep van 14 tot 19 jaar te bereiken. Al is er de laatste tijd ook wel meer en meer een instroom van twintigers en dertigers.” 

Marketingtool voor jongeren 

Wat marketing betreft, is Snapchat zowel voor heel grote als kleine bedrijven geschikt, meent Meese. Maar wat kan u bijvoorbeeld allemaal zoal doen? “Het leuke aan Snapchat is dat er niet één bepaald format of tijdslengte is”, legt Meese uit. “Het kan zover gaan als uw eigen verbeelding. 

We zien bijvoorbeeld heel vaak uitdagingen en wedstrijden passeren: bedrijven stellen een soort quizvraag en u moet screenshots van mogelijke antwoorden terugsturen. Of de prijsvraag is: bewerk deze foto met filters en tekst en de meest originele inzending wint. 

Ook bij events wordt die Story-functie heel veel ingezet, omdat het een leuke manier is om bijvoorbeeld mensen mee achter de schermen te nemen.” 

Hoe uw doelgroep bereiken?

Nog zo’n barrière die Snapchat inbouwde om ouders buiten te houden, is het feit dat u niet zo maar mensen en gebruikers kan opzoeken. U moet al expliciet de naam van de gebruiker weten voor u iemand kan “volgen”. Hoe kan u dan als bedrijf een publiek opbouwen voor al uw Snapchat-exploten? 

“Daarvoor worden vooral andere sociale media als Facebook en Instagram ingezet”, legt Meese uit. “Op die kanalen kan u uw volgers laten weten dat u een Snapchat-account hebt. U kan dan ook speciale codes meesturen om in te scannen met de camera en waarmee ze u meteen vinden. Natuurlijk kan u dat ook doen op bijvoorbeeld email-handtekeningen of gewoon op flyers en gedrukte media. 

Nog een manier die veel bedrijven gebruiken: uw naam laten vermelden door beroemde Snapchat-gebruikers. Op die manier zullen veel van zijn of haar volgers ook uw bedrijf beginnen te volgen.” 

Bicky Burger en Studio Brussel

Er zijn in ons land al enkele notoire campagnes op Snapchat gepasseerd die heel wat aandacht hebben gekregen. 

Bicky Burger heeft zo bijvoorbeeld een heel populaire reeks op Snapchat lopen waarbij twee presentatoren frituren gaan bezoeken in studentensteden en daar allerlei avonturen beleven. 

Studio Brussel had een Fok de Blok-campagne: daarbij werd tijdens de blok het account overgedragen aan studenten en mochten ze er mee doen wat ze wilden. 

De stad Oostende gebruikt het voor citymarketing. De politie in het Nederlandse Almere brengt zelfs verslag uit van patrouilles op Snapchat. Allemaal heel imago-gerichte campagnes, het zelden op harde sales gericht.” 

Doe het vooral zelf

Maar niet alleen grote kleppers kunnen Snapchat aanwenden. “Ik ken ook een bakker die foto’s “snapt” van de broden die hij maakt en zo mensen een blik in zijn bakatelier gunt. Gaat zijn omzet daarmee enorm stijgen? Neen, maar hij laat wel zien dat hij mee is.” 

Om Snapchat te gebruiken moet u wel een kleine leercurve doorstaan, maar dan zal u zien dat de app heel veel mogelijkheden biedt. “Voor zulke campagnes hoeven bedrijven trouwens ook geen grote reclamebureaus in te schakelen,” aldus Meese. “Net niet, zou ik zeggen. Alleen als u zulke dingen zelf doet, komen ze authentiek over. Een bedrijf dat u inhuurt, heeft toch niet dezelfde affiniteit met de business als de bedrijfsleider zelf.” 

Bert Meese is conversation manager bij Socialemediaburo.be. Zij geven trainingen over social media en monitoren ook social media-kanalen, vooral voor overheidsinstellingen om op die manier de dienstverlening te verbeteren.

Helemaal mee met Snapchat? Waarom dan niet gratis ‘snappen’?

Bent u een veelgebruiker van Snapchat (of Facebook, of Twitter, …)? Of van plan het te worden? Neem dan vandaag nog een Bizz All-in en bovenop alle voordelen kan u uw favoriete app voortaan onbeperkt gebruiken, zonder op uw data te letten! 

Meer nieuws over:

  • Sociale media
  • Snapchat

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar