×
×

Help, mijn telefoon is weg! Zes stappen die u dan moet zetten

door Dirk en MarjanWist je dat…15/12/2016

Help, mijn telefoon is weg! Zes stappen die u dan moet zetten
Het overkomt zelfs de meest zorgzame onder ons: plotseling is uw gsm verdwenen en u heeft geen idee waar hij is. Welke stappen moet u dan ondernemen om uw apparaat terug te krijgen? En hoe beschermt u uw data? Deze tips zetten u op weg.

  1. Bel uzelf

    Een simpele maar vaak bijzonder effectieve manier om uw telefoon terug te vinden is deze op te bellen. Misschien is hij gewoon uit je broekzak gevallen op kantoor of thuis in je zetel. Als u dan even stil bent, hoort u hem rinkelen en trillen. Of u bent hem ergens vergeten en dan neemt een van uw collega’s of vrienden — of een eerlijke vinder — hem wel op. 

  2. Zoek uw telefoon via gps

    Krijgt u geen gehoor? Zoek uw telefoon dan op via de gps-functie. Heeft u een iPhone? Log dan in op icloud.com en kies ‘Zoek iPhone’. Als uw telefoon aan staat en een gps-verbinding kan opzetten, zal hij na een tijdje op de kaart opduiken. Als u er op klikt, laat u uw telefoon een geluidje afspelen. Als u in de buurt bent, vindt u hem snel weer terug. 

    Android-apparaten hebben een vergelijkbare functie: de Android Device Manager (ADM). Ook hier krijgt u een kaartje met de aanduiding waar uw gsm zich bevindt. 

    Belangrijk: u moet eerst op uw telefoon instellen dat hij via iCloud of ADM gevonden mag worden. Op een iPhone schakelt u dit in via ‘Instellingen’, ‘iCloud’, ‘Zoek mijn iPhone’. Op een Android gaat u naar ‘Instellingen’, ‘Beveiliging’, ‘Apparaatbeheerders’. 

  3. Blokkeer uw telefoon

    Via iCloud en ADM kan u uw telefoon ook met een code vergrendelen en ook een aangepast boodschap op het scherm laten verschijnen, bijvoorbeeld de melding dat u uw telefoon kwijt bent en uw contactgegevens. Kies hiervoor in iCloud de ‘Verloren-modus’ en in Android Device Manager de functie ’Vergrendelen’. 

  4. Log uit al uw accounts uit en verander de wachtwoorden

    Zelfs als uw apparaat vergrendeld is, is het een goed idee om zo snel mogelijk uit al uw accounts uit te loggen, zoals bijvoorbeeld Facebook, Gmail of Twitter. Op die manier moet het wachtwoord terug ingegeven worden vooraleer de onrechtmatige eigenaar berichtjes kan posten of uw mails kan lezen. Bij de meeste diensten lukt dat door in te loggen via de website en vandaar uit al uw sessies te beëindigen. Op Facebook bijvoorbeeld kan dat via ‘Instellingen’, ‘Beveiliging’ en ‘Waar je bent aangemeld’. 

  5. Wis alle data

    Wilt u absoluut het zekere voor het onzekere nemen? Dan kan u er in iCloud of ADM ook voor kiezen om meteen alle data op uw telefoon te wissen. Op die manier bent u zeker dat gevoelige informatie (of uw vakantiefoto’s) niet in verkeerde handen vallen. Let wel: zorg dan wel dat u regelmatig een back-up neemt van uw telefoon, anders bent u uw gegevens onherroepelijk kwijt. Dat doet u heel eenvoudig met OneDrive.

  6. Verwittig de politie

    Denkt u dat uw gsm gestolen werd? Doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Daarvoor heeft u zowel uw telefoonnummer als uw IMEI-nummer nodig. Dat laatste staat meestal op de verpakking of op de factuur van uw apparaat. U vindt het ook terug door *#06# in te toetsen — als u uw smartphone nog niet kwijt bent natuurlijk. De politie zal van uw aangifte een proces-verbaal maken en u een attest geven waarmee u uw sim-kaart kan laten blokkeren. Op die manier voorkomt u dat de dief op uw kosten kan telefoneren of surfen op internet. Uw gsm staat, dankzij het IMEI-nummer, vanaf dan ook geseind. 

Meer nieuws over:

  • Beveiliging
  • icloud

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar