Heeft je smartphone een kapot scherm? Dit moet je doen

Gepubliceerd op 26/09/2022 in Tech, tips & tricks

Het is een echte nachtmerrie: je smartphone valt op de grond en het scherm is overal gebarsten. Even luid vloeken en daarna beseffen dat je er niets meer aan kunt veranderen. Je moet verder, maar koop je een nieuwe smartphone of laat je deze repareren? Dit is wat je nu kunt doen.

Heeft je smartphone een kapot scherm? Dit moet je doen

  1. Voorkom een gebarsten scherm

    Hier ben je niets meer mee als het onheil al gebeurd is, maar je gaat jezelf het toch wel kwalijk nemen dat je geen voorzorgsmaatregelen hebt getroffen. Had je maar een beschermend hoesje gekocht … Eigenlijk kan je dit simpelweg bij het aankopen van je smartphone doen.

    Ze zijn er in alle prijsklassen, maar voor zo’n 20 euro ben je meestal al gesteld. De duurdere exemplaren zullen uiteraard nog iets veiliger zijn, maar alles is beter dan niets. Zeker als je je smartphone tijdens het fietsen of sporten gebruikt, kan je maar beter je voorzorgen nemen. Zo’n hoesje kost uiteindelijk niets in vergelijking met een nieuw scherm.


  2. Check of je een verzekering of garantie hebt voor een kapot scherm

    Misschien heb je geluk en hoef je niet voor de reparatie te betalen. De kans is echter klein dat de garantie van je toestel deze schade dekt. Als je je smartphone hebt laten vallen, is dat in principe je eigen fout en zijn fabrikanten niet verplicht om tussen te komen. Tenzij er eventueel een bijkomende fabrieksgarantie in de aankoop was opgenomen. Ga dat dus zeker even na.

    Of heb je ooit zelf een verzekering voor je smartphone afgesloten? Dan krijg je mogelijk ook een vervangtoestel tijdens de reparatie. Met Smartphone Omnium geniet je van een volledige dekking en blijf je altijd in contact met je klanten en collega’s.


  3. Maak een back-up

    Je zou jezelf kunnen verplichten om met een gebroken scherm door het leven te gaan, maar een barst in het scherm van je smartphone kan ook intern veel schade veroorzaken. Je speakers kunnen door de val beschadigd zijn, je smartphone werkt algemeen minder goed, de ‘home’-toets kan het laten afweten, … Daarom is het altijd aangeraden om je kapotte scherm te laten repareren.

    Maar voor je naar de winkel gaat, kan je best een back-up van je data maken, bijvoorbeeld via een usb-kabel. Zo ben je zeker dat je niets verliest als je smartphone terminaal zou worden verklaard. Eigenlijk moet je regelmatig een back-up maken, want je kapotte scherm kan zodanig beschadigd zijn dat het intussen al te laat is. Ons advies: gebruik online en offline back-ups om helemaal zeker te zijn van je zaak.


  4. Laat een kapot scherm repareren

    Er circuleren heel wat tools op websites zoals eBay, waarmee je een kapot scherm zelf moet kunnen repareren. Laat je hier niet door verleiden, want de kans is groot dat je alleen nog meer schade zult aanrichten. Laat dit werk maar over aan een professional die dagelijks nog een pak andere gebarsten schermen van lotgenoten repareert.

    Wil je je smartphone laten repareren? Dan ga je beter naar een officiële winkel. Oké, dat betekent dat je je smartphone ook niet meteen terug mee naar huis krijgt, maar je kan tenminste gerust zijn dat alles in orde komt. Ga je naar een shop die belooft het toestel te repareren terwijl je wacht, vraag dat om te mogen checken of ze wel officieel materiaal gebruiken. Besef ook dat je garantie vermoedelijk volledig vervalt als je een reparatie door een derde partij laat uitvoeren.


  5. Koop een nieuwe smartphone

    Is je toestel versleten? Is het gewoon de moeite niet meer om een kapot scherm te laten repareren? Dan kan je beter een nieuwe smartphone kopen. Nieuwe toestellen zijn ook steeds complexer en vooral compacter. Daardoor is de schade vaak groter dan enkel die barst in je scherm. En ook de kosten zullen hierdoor stijgen. Bij een iPhone kan je gemakkelijk ook home-knop, camera, sensor en speaker moeten vervangen.

    Stel jezelf dus de vraag of je smartphone die prijs nog waard is. Soms kan reparatie zelfs onmogelijk zijn als je een fel verouderd model hebt. Indien je dus liever een nieuwe smartphone wil, moet je zeker eens een kijkje nemen in onze webshop.


  6. Leer uit je fouten

    Een nieuw toestel gekocht? Of ziet je oude smartphone er weer zo goed als nieuw uit? Dan wil je niet dezelfde fout maken en je toestel over enkele maanden weer tegen de grond zien smakken. Denk dus even aan die voorzorgen uit het eerste puntje en investeer in een degelijk beschermend hoesje. Een speciale folie over je scherm kan ook de schade beperken en zelfs vermijden.


En als je je smartphone voor professioneel gebruik altijd bij de hand moet hebben, kan Smartphone Omnium iets voor jou zijn. Je bent volledig gedekt tegen allerlei vormen van schade en diefstal. Je herstelde smartphone wordt zo snel mogelijk op het juiste adres afgeleverd, en je blijft in contact met je klanten en collega’s!

Kies nu voor Smartphone Omnium!

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar