×
×

Wat als het scherm van uw telefoon stuk is?

door PhilippeWist u dat…20/06/2017

Wat als het scherm van uw telefoon stuk is?
De juiste reflex in 6 stappen

Het is snel gebeurd: uw gsm valt op de grond en het scherm spat uit elkaar. Hoe kan u dit voorkomen? En wat als het toch gebeurd? 6 handige tips.

  1. Voorkomen


    U neemt best al wat voorzorgsmaatregelen om de kans dat uw telefoonscherm stuk gaat, meteen een stuk kleiner te maken. Een gsm-hoesje is zeker een goed idee. Kies dan eentje dat ook over het scherm klapt, zodat dit mee beschermd is. Ze zijn er in alle prijsklassen, maar voor minder dan € 20 bent u vaak al gesteld. De prijs van een nieuw scherm zal in elk geval stukken hoger liggen… 

    Gebruik uw gsm ook best niet tijdens het sporten of fietsen. Als hij dan tegen de grond smakt, is de schade een pak groter. 

  2. Maak alvast een back-up


    Als u een toestel binnenbrengt voor reparatie, is het handig dat al uw belangrijke gegevens geback-upt zijn. Zeker als uw scherm zo erg stuk is dat u zo’n back-up niet meer kan nemen. U kan kiezen voor een externe harde schijf of voor een online back-up in de cloud zoals met OneDrive. Dat is een zeer handige en eenvoudige cloud-app van Microsoft waarmee u uw eigen “online kluisje” maakt. 

    Ons advies: combineer online en offline back-ups om helemaal zeker te zijn van uw zaak.

  3. Gebruik de garantie


    Fabrikanten zijn verplicht om een degelijk product af te leveren. Daarom is er vastgelegde wettelijke garantie van twee jaar. Als uw scherm bv. barst terwijl u de telefoon gewoon neerlegt, is dat een fabricagefout en heeft u recht op een kosteloze reparatie of een nieuw toestel. Binnen de zes maanden na aankoop hoeft u enkel het defect aan te tonen. Nadien moet u kunnen bewijzen dat het gebrek bestond bij aankoop (wat in de praktijk neerkomt op een expertise). 

    Er wordt in de wet wel verondersteld dat u het toestel behandelt “als een goede huisvader”. Stel dus dat u uw telefoon laat vallen door een onvoorzichtigheid, dan heeft u hier zelf schuld aan en dan geldt de wettelijke garantie niet. De kosten zijn dan ook voor u. 

    Van sommige fabrikanten krijgt u nog een bijkomende, uitbreidende fabrieksgarantie. Welke voorwaarden daarbij gelden, hangt van fabrikant tot fabrikant af. 

  4. Nooit meer zonder telefoon met Smartphone Omnium


    U kan echt niet meer zonder smartphone? Dan kan u maar beter goed gedekt zijn. Met Smartphone Omnium, bijvoorbeeld. Die dekt niet enkel reparatie, maar geeft u ook recht op een vervangtoestel. de dag zelf (in België) of de volgende dag (binnen de Europese Unie). Bescherm uw smartphone ook tegen diefstal of verlies

  5. Blijven doorgaan


    Valt die barst in uw scherm al bij al nog mee? Kunt u het touchscreen nog gebruiken? Dan hoeft u uw scherm misschien helemaal niet te vervangen. Als ook uw Home-knop stuk is, wordt het bedienen al een stuk lastiger, maar ook dat is op te lossen. 

    Op een iPhone gaat u naar ‘Instellingen’ – ‘Algemeen’ – ‘Toegankelijkheid’. Klik hier op ‘Assistive Touc’h en zet deze aan. De homeknop verplaatst zich nu naar uw scherm en u kunt deze van daaruit bedienen. 

    Op Android zijn hiervoor zelfs enkele speciale apps beschikbaar zoals My Home Button en Button Savior.

  6. Repareren


    Valt uw scherm niet meer te redden? Eén goede raad: tenzij u écht weet waar u mee bezig bent, laat u dat klusje over aan professionals. Losse schermen zijn er op internet bij de vleet te koop, maar u heeft speciaal gereedschap en de nodige kennis nodig om deze te installeren. 

    Begin zeker niet zelf aan een reparatie als de garantie nog loopt. U stuurt het toestel dus best naar de fabrikant terug of doe hem binnen bij een reparatieshop. Het eerste geval is het veiligst, alleen bent u dan uw gsm vaak wel een tijdje kwijt. Kiest u voor een reparatieshop (“klaar terwijl u wacht”), vraag dan na of de reparateur originele en gecertifieerde onderdelen gebruikt. 

    Let ook goed op of u garantie krijgt op de reparatie. Een koopman die niet gelooft in zijn eigen waar, heeft daar vast een goede reden voor. Nog iets om te overwegen: de kans is ook groot dat uw fabrieksgarantie vervalt als u de reparatie door een derde partij laat uitvoeren.

Meer nieuws over:

  • smartphone
  • gebroken scherm
  • smartphone omnium

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar