Hoe SEO de website van je nieuwe zaak een boost geeft

Gepubliceerd op 14/01/2022 in Start Like A Pro

SEO is iets wat iedere nieuwe zaak tegenwoordig nodig heeft, naast een goede website. Veel mensen zullen je bedrijf, winkel of restaurant immers per toeval leren kennen wanneer ze via Google op zoek zijn naar iets wat jij aanbiedt. Helaas is de concurrentie ook via zoekmachines vaak erg zwaar. Met behulp van SEO finetune je je website, zodat je al gauw bovenaan in de organische zoekresultaten verschijnt.

Hoe SEO de website van je nieuwe zaak een boost geeft

We hebben allemaal ooit wel eens een restaurant bezocht of een aankoop gedaan na een zoekopdracht via Google. Het is erg gemakkelijk om de zoekmachine te vragen of er een goede provider van een product of service in de buurt is. De kans is groot dat je enkel de eerste zoekresultaten hebt bekeken zonder de moeite te nemen om enkele pagina’s verder te scrollen. Onderzoek heeft uitgewezen dat zo’n driekwart van de internetgebruikers niet naar de tweede pagina doorklikt en dat de eerste vijf zoekresultaten ongeveer twee derde van alle clicks genereren.

Het is dus heel belangrijk om je website met SEO naar een van de eerste plaatsen te helpen stijgen. Het loont om hier lang genoeg bij stil te staan, want SEO houdt geen rekening met grootte van je zaak. Zelfs als je grootste concurrent al jaren meedraait, heb je met jouw nieuwe zaak toch een even grote kans om de eerste plaats in de zoekresultaten te claimen. Daarom leggen we in deze blog uit wat SEO is en hoe je het op jouw website toepast.


Wat is SEO?

De term SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, of zoekmachine-optimalisatie. Het optimaliseren is een proces van technieken die je website in de zoekresultaten zullen doen stijgen. Dat gaat van het gebruik van bepaalde termen in teksten op je site tot het kiezen voor een goede structuur zodat zoekmachines je website gemakkelijker kunnen lezen.

Je streeft er dus altijd naar om bovenaan in de zoekresultaten verschijnen wanneer iemand op zoek is naar een oplossing die jouw zaak aanbiedt. Heb je bijvoorbeeld een tearoom in Leuven, dan wil je een van de topresultaten zijn voor iedereen die een gelegenheid zoekt om in het Leuvense een kopje koffie te gaan drinken. Of verkoopt jouw zaak iets dat echt beter is dan wat je concurrenten aanbieden, dan zou het zonde zijn als de concurrentie meer klanten krijgt omdat hun website beter in elkaar zit.

Slecht scoren in zoekresultaten is dus een enorme gemiste kans voor veel zaken. Zeker voor wie nog maar net begonnen is. Na een tijdje zal je wellicht een vast cliënteel hebben uitgebouwd, maar SEO is de eenvoudigste manier om heel snel een groot potentieel aan klanten te bereiken.

Naast SEO heb je ook SEA, ‘Search Engine Advertising’. Het is immers ook mogelijk om de op basis van bepaalde zoektermen de eerste plaatsen op Google te kopen. Maar met SEO zelf kom je al heel ver en geniet je dus eigenlijk ook een beetje van gratis reclame.

Lanceer je zaak als een pro dankzij ons aanbod voor Starters.

Dat interesseert me!

Hoe pas je SEO toe?

Het is bijna onmogelijk om in detail uit te leggen hoe je een website optimaliseert, maar er zijn wel enkele goede basisprincipes die zeker goed moeten zitten. Dit is wat men white hat SEO noemt. Daarnaast zijn er een reeks gedateerde zaken, die je beter niet meer doet. Zo’n black hat SEO-techniek is bijvoorbeeld het teveel gebruiken van een bepaald woord.

Je begint best zo snel mogelijk met zoekmachine-optimalisatie. Het is eenvoudiger om een nieuwe website met de juiste SEO-structuur te bouwen dan je volledige site te moeten aanpassen en verbeteren.

Hieronder geven we je een paar tips, die hierbij zeker zullen helpen. Om te starten beperken we ons tot wat men on page SEO noemt. Moeilijkere off page SEO zoals linkbuilding laten we even buiten beschouwing.

1. Gebruik de juiste zoekwoorden

Wie via zoekmachines zoals Google naar iets zoekt, doet dat met specifieke zoekwoorden. Bijvoorbeeld ‘tearoom’ en ‘Leuven’, want je hebt niets aan een leuk adresje in Antwerpen wanneer je in Leuven rondloopt. Ga op voorhand even na hoe groot de concurrentie voor een bepaald zoekwoord is. Als er nog tientallen andere tearooms online vertegenwoordigd zijn, moet je zeker overwegen of je jouw zaak niet wat meer kunt specifiëren.

Komen gasten langs voor je lekkere koffie of bied je overheerlijke ijsjes aan? Speel dit dan zeker uit op je website. Zo vergroten je kansen om klanten te vinden die echt in jouw zaak geïnteresseerd zijn.

Veel mensen stellen Google ook gewoon letterlijk een vraag. Probeer dus te achterhalen welke vragen mensen zouden kunnen stellen om uiteindelijk op jouw website uit te komen. Dit is ook een reden waarom veel zaken tegenwoordig een blog aan hun website toevoegen. Zo kunnen ze de vragen van potentiële klanten letterlijk beantwoorden en meteen ook hun expertise tonen. En Google ziet dat natuurlijk ook. Het zou uiteraard geweldig zijn als jouw blogpost helemaal bovenaan verschijnt wanneer iemand via de zoekmachine een vraag stelt. De kans is groot dat deze bezoekers uiteindelijk tot een aankoop zullen overgaan.

Hoe weet je dan welke termen je zeker moet gebruiken? Wel, daarvoor moet je de nodige zoekwoorden-onderzoeken doen. Er bestaan gelukkig heel wat tools die je hierbij helpen. Gaande van gratis oplossingen tot gespecialiseerde marketingtools. De Google Search Console is hierbij een goed startpunt. Dit toont je welke zoekwoorden veel verkeer genereren. En stelt bovendien interessante synoniemen en andere alternatieven voor. Daarnaast is het echter belangrijk om weten hoe sterk de concurrentie voor elk zoekwoord is. Hiervoor gaan we zelf te rade bij Semrush.


2. Denk aan de structuur

Het volstaat niet om zoekwoorden op je homepagina een paar keer te gebruiken. Zorg ervoor dat deze woorden in je URL en titels verschijnen, zeker ook als je site uit meerdere pagina’s bestaat. Een verkoper van fietsen die bijvoorbeeld ook een mooi gamma aan elektrische fietsen heeft, doet er goed aan om hier een pagina aan te wijden. Veel klanten zoeken op Google meteen naar deze specifieke soort fietsen en hebben zo meer kans om meteen op de juiste pagina terecht te komen. De term ‘elektrische fiets’ moet dan absoluut in de URL en de titel van die pagina staan.

De titel is overigens niet noodzakelijk wat je op de website zelf leest, maar wel de omschrijving die je bovenaan in je browser of via Google ziet staan. Hou er rekening mee dat titels maximaal 70 tekens mogen tellen en je zoekterm dus zoveel mogelijk vooraan moet staan.

Daarnaast is het ook mogelijk om voor iedere pagina een omschrijving te maken. Met zo’n meta description kan je Google laten weten waarover je pagina gaat. Dat is het korte tekstje dat je als gebruiker onder elke zoekopdracht leest. Ook dit mag dus niet te lang te zijn en je zoektermen moeten er zeker in verwerkt zijn.


3. Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is

Google beloont websites die rijk zijn aan interessante content, maar websites moeten ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Een website die lang moet laden, zal in de zoekresultaten wellicht snel naar beneden tuimelen. Gebruikers vinden het immers niet leuk als ze verschillende seconden of langer moeten wachten. Snelheid is dus zeker een factor waar je voor SEO rekening mee moet houden.

Je wil er ook voor zorgen dat je bezoekers langere tijd op je website doorbrengen. Niemand zal moeite doen om je hele pagina of site te bekijken om het antwoord op een vraag te zoeken. Bezoekers moeten zo snel mogelijk vinden wat ze nodig hebben of je moet hun aandacht met iets anders weten te grijpen.

Keert de meerderheid binnen de drie seconden al naar Google terug, om een ander zoekresultaat te bekijken? Dan wekt dit de indruk dat jouw content op de website niet zo relevant is. Indien mogelijk is het uiteraard nog beter als mensen op je website naar andere pagina’s beginnen doorklikken. Voorzie dus voldoende interne links.

Tot slot mag je zeker niet vergeten dat het meeste internetverkeer tegenwoordig mobiel verloopt. Je website moet dus niet enkel op desktop goed presteren, maar ook een sterke mobiele variant hebben voor bezoekers die met hun smartphone of tablet surfen. Ook dit is essentieel voor SEO en een goede positie in de zoekresultaten. De beste websites passen zich automatisch aan op basis van de grootte van het scherm waarmee iemand de site bekijkt. We noemen dit responsieve websites. Hier lees je daar meer over!


4. Promoot je website ook elders op het internet

Het loont ook als andere websites naar jouw website verwijzen en linken. Natuurlijk heb je dit minder in de hand dan de principes hierboven, maar je denkt er toch best even over na. Laten we nog even teruggrijpen naar ons voorbeeld van de tearoom in Leuven. Er bestaan vast andere websites met horecazaken in Leuven of tips voor toeristen en studenten die de universiteitsstad in Vlaams-Brabant komen bezoeken. Voor die tearoom is het dus belangrijk om op deze websites te worden vermeld. Niet enkel voor de reclame, maar ook voor SEO.

Voeg je een blog aan je website toe? Dan heb je een kans dat je berichten door andere sites en bloggers zullen worden gedeeld. Of vraag bijvoorbeeld eens aan iemand anders uit jouw sector om een gastblog te schrijven en die zelf te verspreiden. Uiteraard helpt het ook om wat meer buzz op sociale media te creëren.

Nog een nuttige tip: wist je al dat jouw zaak een gratis pagina heeft op Google My Business? Deze wordt automatisch aangemaakt wanneer Google een nieuwe zaak in een geografisch gebied lokaliseert. Neem deze pagina dus zeker onder handen door een link naar je website toe te voegen. Hoe je dat doet, leggen we in deze blog uit.


5. Check regelmatig het SEO-succes van je website

SEO is een werk van lange adem. Ook als je nieuwe website het erg goed doet, moet je de prestaties blijven opvolgen. Het is belangrijk om te weten wat je bezoekers precies komen zoeken. Uiteindelijk is dit ook waardevolle informatie voor het aanbod van producten en diensten in je zaak. En als je zaak plots fors daalt in de zoekresultaten, wil je uiteraard weten wat de oorzaak hiervan is.

Ook hiervoor bestaan verschillende tools. Google zelf biedt een handige gratis tool aan: Google Analytics. De belangrijkste informatie kan je hiermee snel terugvinden. Hou zelf ook de vinger aan de pols door regelmatig eens op Google te bekijken waar je website in de zoekresultaten verschijnt. Het is dan wel aangeraden om privé te browsen, want je surfgeschiedenis zou de resultaten kunnen beïnvloeden. De optie om in Google Chrome een incognitovenster te openen, zie je staan wanneer je op de drie puntjes rechts bovenaan klikt.


We hebben enkele van de basisprincipes voor SEO besproken, maar je kunt hier nog veel verder in gaan. Uiteraard heb je als kersverse zaakvoerder al veel dingen aan je hoofd, maar je website verdient echt bijzonder veel aandacht. Het is hét kanaal om nieuwe klanten te bereiken en om aan klantenbinding te doen. Heb je er daarom al eens aan gedacht om je website door een expert te laten bouwen?

Voor nog meer deskundig advies, interessante links of suggesties voor tools om je als Starter stap voor stap te begeleiden, kan je terecht op Start Like A Pro.

Start Like A Pro

Start Like A Pro

Start je eigen zaak met deskundig advies, interessante links en suggesties voor tools!

Andere artikels van Start Like A Pro
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar