×
×

SEO voor zelfstandige ondernemers: het belang van sleutelwoorden

door JohanLaat u inspireren13/07/2017

SEO voor zelfstandige ondernemers: het belang van sleutelwoorden

Comments

Wie van ver of dichtbij een website maakt of beheert, krijgt er ooit mee te maken: SEO of Search Engine Optimization. Wat is die SEO eigenlijk? En waarom is het belangrijk? Frederik Vermeire van WiSEO legt uit.

Zo hoog mogelijk in Google?

SEO wordt vaak omschreven als de kunst om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten van Google. “Dat is een nobel doel, maar voor mij heeft het daar niks mee te maken”, lacht Frederik Vermeire. “SEO gaat er vooral om dat je zo goed mogelijk zichtbaar bent voor je doelgroep én dat je kwalitatieve bezoekers aantrekt.”

Juiste zoekwoorden

Om er voor te zorgen dat alvast Google uw site interessant vindt, moet u de structuur en de inhoud ervan zo goed mogelijk afstemmen op de parameters die voor de zoekgigant belangrijk zijn. Die zoekwoorden vormen daarvan een belangrijk onderdeel, legt Frederik uit. “Doe een brainstorm over welke woorden voor jouw site belangrijk zijn, kijk na wat de concurrentie doet, lees relevante blogs en zie welke termen daar opduiken. Daarna kan je je site gaan verrijken: de tekst aanvullen met de juiste woorden en varianten en synoniemen gebruiken.”

Veel gebruikte zoektermen

Het is daarbij ook belangrijk dat u nakijkt op welke woorden er veel verkeer is. De meeste ondernemers zetten daarvoor de Google Keyword Planner in, een online-tool waar ze toegang toe krijgen als ze een bepaald bedrag aan Google Adwords spenderen. Er zijn trouwens ook nog wel enkele alternatieven, betalend en gratis, zoals Keywordtool.io en BuzzSumo.

Concrete titels en headers

De juiste zoekwoorden gebruikt u trouwens ook niet alleen in doorlopende tekst, maar ook in titels en headers. Aan trefwoorden in titels geven zoekmotoren zelfs iets meer gewicht dan wanneer ze in een doorlopende tekst staan.

Gewicht in de schaal

Google gebruikt honderden parameters om de ranking van een site te bepalen. Het is duidelijk dat er een basisbeginselen zijn waar je maar beter niet tegen zondigt, zegt Frederik. “Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de structuur en de techniek achter je site juist zit. Hoe gemakkelijker of logischer je site in mekaar zit, hoe gemakkelijker het wordt voor de ‘crawler’ of zoekrobot van Google om je site in kaart te brengen.”

Landingspagina’s

Zo houd je de landingspagina’s waar je bezoekers op terechtkomen best simpel en to the point, zodat je bezoekers meteen vinden wat ze zoeken. Ook als de surfers zelf veel content kunnen aanbrengen, wordt dat door Google geapprecieerd, net als het feit dat je in je vakgebied autoriteit uitstraalt, dat andere websites naar jou linken. Zoiets stuwt je ranking.

Stofzuiger kopen?

Vroeger zag je vaak dat websites naam van hun activiteit in het adres stopten. Dan kreeg je een site als pakweg www.stofzuigerkopen.be. “Sinds eind 2012 heeft Google haar algoritme aangepast om daar geen belang meer aan te hechten”, zegt Frederik. “Het was een snelle manier om naamsbekendheid te genereren. Dat lukt dus niet meer.”

Gebruik interne én externe links

Wat wel nog belangrijk is, zijn de interne links op een site. Op een wat grotere webstek kunnen dat er duizenden zijn. “Via die links weet Google of een pagina belangrijk is of niet”, zegt Frederik, “daar moet je dus wel goed mee omgaan.” Zorg ervoor dat de interne links relevant zijn zodat je bezoekers op de juiste plek terechtkomen.

Linken via een term als ‘Klik Hier’ is geen goed idee. Google weet met het woord ‘Hier’ immers niet waar de landingspagina zal over gaan. Alweer: hoe relevanter, hoe beter. Ook met externe links trouwens: het heeft weinig zin om op je site over stofzuigers te linken naar een site over voetbal. Wel bijvoorbeeld naar een blog met huishoudtips.”

Frederik Vermeire is informaticus van opleiding. Hij begon als programmeur, maar verlegde dan zijn interesse naar websites en digitale marketing. Na tien jaar in loondienst, richtte hij onlangs WiSEO op, een bedrijfje dat ondernemingen begeleidt bij het invullen van hun SEO-behoeften. Onlangs nam hij zijn eerste werknemer aan. Frederik geeft ook les in SEO in hogescholen, opleidingscentra en via bedrijfsopleidingen.

Meer nieuws over:

  • Web
  • SEO
  • search engine optimisation
  • Frederik Vermeire
  • WiSEO

Nieuws filtering op :

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar