×
×

Hoe je SEO slim gebruikt voor je zaak

door JohanTech, tips & tricks10/09/2018

Hoe je SEO slim gebruikt voor je zaak
Wie van ver of dichtbij een website maakt of beheert, krijgt er ooit mee te maken: SEO of Search Engine Optimization. Wat is die SEO eigenlijk? En waarom is het belangrijk? Frederik Vermeire van WiSEO legt uit.

Zo hoog mogelijk in Google?

SEO wordt vaak omschreven als de kunst om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten van Google. “Dat is een nobel doel, maar voor mij heeft het daar niks mee te maken”, lacht Frederik Vermeire. “SEO gaat er vooral om dat je zo goed mogelijk zichtbaar bent voor je doelgroep én dat je kwalitatieve bezoekers aantrekt.”

Juiste zoekwoorden

Je wil dat  Google je site interessant vindt. Dus moet je de structuur en de inhoud ervan zo goed mogelijk afstemmen op de parameters die voor de zoekgigant belangrijk zijn. Die zoekwoorden zijn daarvan een belangrijk onderdeel, legt Frederik uit. “Doe een brainstorm over welke woorden voor jouw site belangrijk zijn, kijk na wat de concurrentie doet, lees relevante blogs en zie welke termen daar opduiken. Daarna ga je je site verrijken: de tekst aanvullen met de juiste woorden en varianten en synoniemen gebruiken.”

Veel gebruikte zoektermen

Ook belangrijk: dat je nakijkt op welke woorden er veel verkeer is. De meeste ondernemers zetten daarvoor de in, een online-tool waar ze toegang toe krijgen als ze een bepaald bedrag aan Google Adwords spenderen. Er zijn ook nog wel enkele alternatieven, betalend en gratis, zoals Keywordtool.io en BuzzSumo.

Concrete titels en tussentitels

De juiste zoekwoorden gebruik je trouwens niet alleen in doorlopende tekst, maar ook in titels en tussentitels. Aan trefwoorden in titels geven zoekmotoren zelfs iets meer gewicht dan wanneer ze in een doorlopende tekst staan.

Gewicht in de schaal

Google gebruikt honderden parameters om de ranking van een site te bepalen. “Het is duidelijk dat er basisbeginselen zijn waar je maar beter niet tegen zondigt”, zegt Frederik. “Het is bijvoorbeeld belangrijk dat de structuur en de techniek achter je site juist zit. Hoe gemakkelijker of logischer je site in elkaar zit, hoe gemakkelijker het wordt voor de ‘crawler’ of zoekrobot van Google om je site in kaart te brengen.”

Landingspagina’s

Je houdt de landingspagina’s waar je bezoekers op terechtkomen best simpel en to the point, zodat je bezoekers meteen vinden wat ze zoeken. Ook als de surfers zelf veel content kunnen aanbrengen, wordt dat door Google gewaardeerd, net als het feit dat je in je vakgebied autoriteit uitstraalt, dat andere websites naar jou linken. Zoiets stuwt je ranking.

Gebruik interne én externe links

Wél nog belangrijk: de interne links op een site. Op een wat grotere website kunnen dat er duizenden zijn. “Via die links weet Google of een pagina belangrijk is of niet”, zegt Frederik, “daar moet je dus wel goed mee omgaan.” Zorg dat de interne links relevant zijn zodat je bezoekers op de juiste plek terechtkomen.

Frederik Vermeire is informaticus van opleiding. Hij begon als programmeur, maar verlegde dan zijn interesse naar websites en digitale marketing. Na tien jaar in loondienst, richtte hij onlangs WiSEO op, een bedrijfje dat ondernemingen begeleidt bij het invullen van hun SEO-behoeften. Onlangs nam hij zijn eerste werknemer aan. Frederik geeft ook les in SEO in hogescholen, opleidingscentra en via bedrijfsopleidingen.

Geen tijd? Te ingewikkeld? Begin je er liever niet zelf aan? Neem dan een kijkje op www.proximus.be/ bizzonline. Onze experten staan voor je klaar om je site te creëren en te beheren. En ook om je site SEO-proof te maken zodat je vindbaar bent voor jouw klanten en prospecten in zoekmachines.

Meer nieuws over:

  • SEO
  • search engine optimisation
  • Frederik Vermeire
  • WiSEO
  • Digitaal
  • digitale marketing
  • tips & tricks
  • Website

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar