×
×

Voor u gelezen: De Plakfactor

door JohanLaat u inspireren14/06/2017

Voor u gelezen: De Plakfactor

Comments

Hoe komt het dat u sommige verhalen blindelings kan navertellen als u ze eenmaal hebt gehoord, terwijl andere meteen uit uw geheugen verdwijnen? Worden ideeën interessant geboren of interessant gemaakt? En hoe doet u dat dan, ideeën interessant maken?

Dan en Chip Heath schreven er een geestig boek over dat iedereen die met communicatie bezig is, zou moeten lezen.

Over het boek

Waarom worden broodje aap-verhalen zo gretig opgepikt en gedeeld onder mensen, terwijl men het jaarverslag van een groot bedrijf, vijf minuten nadat men het gelezen heeft, niet kan navertellen? Waarom is het voor bedrijfsleiders en ondernemers vaak zo lastig om goed hun visie over te brengen, zowel bij klanten als bij hun personeel? Dan en Chip Heath formuleren het antwoord in “De Plakfactor”.

Dat antwoord laat zich samenvatten in “SUCCES”. Met dat simpel acroniem (op zich al een goed idee) definiëren de broers wat het precies is dat ideeën bij mensen laat “plakken”. SUCCES staat voor Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional en Stories. Zorg dus dat je idee eenvoudig maar onverwacht is, breng iets concreets, wees geloofwaardig en vertel een verhaal met emoties.

Elk van die facetten worden in het boek diepgaand uitgewerkt, met veel aandacht voor de valkuilen waardoor we vaak geneigd zijn om het helemaal fout aan te pakken. “Het Spook van de Voorkennis” bijvoorbeeld, de reden waarom bedrijfscommunicatie van insiders voor zo veel mensen als compleet koeterwaals overkomt.

Elk hoofdstuk wordt ook afgesloten met een concrete case study waarin de aangehaalde principes nog eens duidelijk aangetoond worden.

Warom u dit moet lezen

De Plakfactor is een uitstekende handleiding voor iedereen die ideeën moet overbrengen of mensen moet overtuigen. Iedereen dus die klanten heeft of klanten wil bijwinnen, iedereen die al eens een presentatie geeft of iedereen die zichzelf of zijn bedrijf aan andere mensen voorstelt.

De principes die de Heath-broertjes oplijsten om ideeën of overtuigingen goed over te brengen, zijn op zich vrij eenvoudig, maar worden wel overtuigend en grondig uitgewerkt. De auteurs reiken in “De Plakfactor” methoden en tips aan die iedereen kan toepassen, je hoeft er absoluut geen genie voor te zijn, of een reclameman met te veel gel in zijn haar. De tientallen anekdotes, voorbeelden, weetjes en verhalen maken het een vermakelijk werkje dat je voor je plezier uitleest.

Over de auteurs

Chip Heath is professor Organizational Behavior aan de Stanford-universiteit. Hij was eerder verbonden aan de University of Chicago en Duke University, waar hij cursussen gaf in onder meer internationale strategie en sociaal ondernemerschap.

Dan Heath is professor aan Duke University en werkt als columnist voor Fast Company. Naast “De Plakfactor” schreven de Heath-broers nog twee andere, goed ontvangen managementboeken: “De Knop Om” en “Beslist”. “De Plakfactor” werd in 2007 uitgeroepen tot Best Business Book of the Year en kampeerde maandenlang in de best seller-lijsten.

Meer boeken gelezen voor u: The 5 Dysfunctions of a Team, Steal Like An Artist en 5 bondige business boeken.

Meer nieuws over:

  • boek
  • Voor u gelezen
  • Chip and Dan Heath
  • De Plakfactor

Nieuws filtering op :

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar