×
×

Dit was MWC 2018: alle trends op een rijtje

door JohanLaat u inspireren09/03/2018

De hele telecomsector tekende de voorbije week present op het Mobile World Congress, de jaarlijkse hoogmis voor alles wat met smartphones en mobiele communicatie te maken heeft. Wij waren erbij in Barcelona en lijsten de belangrijkste nieuwigheden even voor u op.

Veel smartphones, maar minder flagships

Bij de smartphones ging de meeste aandacht zoals verwacht uit naar de nieuwe Samsung Galaxy S9 en diens grotere broer S9+. Blikvangers zijn de nieuwe camera met ‘variabel diafragma’ en de AR Emoji-functie om gepersonaliseerde emoticons te maken.

Huawei en LG lanceren hun volgende flagship phones pas in de lente. Het andere smartphonegeweld kwam vooral van Sony en Nokia. Met de Xperia XZ2 neemt Sony na vele jaren afscheid van het rechthoekige design dat intussen ietwat gedateerd oogde. Dankzij de vloeiende lijnen en dunne schermranden ziet de opvolger van de Xperia XZ Premium er een heel stuk moderner uit. De opmerkelijkste nieuwigheden zijn de videofunctie in 4K HDR-kwaliteit voor meer contrast en mooiere kleuren — een wereldprimeur op een smartphone — en het Dynamic Vibration System: tijdens films, muziek en games genereert de telefoon subtiele trillingen – net als een PlayStation-controller.

Remake van de banaantelefoon

Nokia is helemaal terug van weggeweest en introduceerde op MWC liefst vijf nieuwe toestellen. Het absolute paradepaardje is de stijlvolle Nokia 8 Sirocco met een 5,5-inch OLED-scherm, dubbele camera en een behuizing van roestvrijstaal en glas. Maar we onthouden vooral de knalgele Nokia 8110 met 4G en wifi, een remake van de iconische ‘banaantelefoon’ uit 1996 die ook in de film The Matrix figureerde. U kunt het hebbeding al voor € 79 kopen.

Het hapje van Apple

Apple is traditiegetrouw niet aanwezig op MWC, maar aan iPhone X-klonen was alvast geen gebrek. Smartphones als de Wiko View2, de Asus ZenFone 5 en de Noa N10: allemaal pakken ze uit met een reuzengroot display waar aan de bovenkant een ‘hapje’ uit is. In die zogeheten ‘notch’ zijn de voorste camera en enkele sensoren verwerkt. Benieuwd of Apple dit allemaal zomaar zal laten passeren…

Zelfrijdende… Huawei?

Huawei had in Barcelona geen nieuwe smartphone nodig om zich in de kijker te spelen. De Chinese fabrikant pakte uit met een fraaie tablet, de MediaPad M5 met Harman Kardon-luidsprekers, maar trok vooral de aandacht met zijn Driverless Car Experience. Net buiten de beursvloer demonstreerde het bedrijf hoe een aangepaste Porsche Panamera, met behulp van de camera én artificiële intelligentie van de Mate 10 Pro smartphone, verschillende objecten van elkaar kan onderscheiden, zoals een overstekend kind of een bal die plots voor de wagen rolt. Bij dreigend gevaar geeft de smartphone de Porsche opdracht om het object via een stuurbeweging te omzeilen of om een noodstop uit te voeren. Of hoe de intelligentie van een zelfrijdende auto kennelijk ook gewoon in een smartphone past.

Gadgets voor mens en dier

De echte gadgetliefhebber kwam op MWC 2018 wat minder aan zijn trekken dan tijdens vorige edities, maar wie zoekt die vindt. Zo stuitten we bij Sony op de Ear Duo-oortjes: een draadloze headset die, wanneer u muziek luistert, ook al het omgevingsgeluid doorlaat. Bovendien houdt het gadget u de hele dag door op de hoogte van uw afspraken, het laatste nieuws en andere informatie die u aanbelangt. De Ear Duo biedt ook spraakherkenning, en dat zowel via de Google Assistant als via Siri van Apple.

Of wat te denken van het Smart Dog Vest? Een ‘jas’ voor uw hond die u niet alleen vertelt waar uw trouwe viervoeter uithangt, maar die meteen ook de hartslag, temperatuur én alle geluiden van het beest doorstuurt naar de bijbehorende smartphone-app.