Hoe kan ik linken naar een naam in Mailchimp?

Gepubliceerd op 07/07/2021 in Tech, tips & tricks

Bij een mailingcampagne komt het erop aan de aandacht te trekken van de ontvangers in een zee van mailtjes. Dat kan je bijvoorbeeld doen door je lezer persoonlijk aan te spreken met zijn of haar voornaam. Lees hier hoe je gepersonaliseerde mails stuurt met linken naar een naam in Mailchimp.

Hoe kan ik linken naar een naam in Mailchimp?

Om je lezer persoonlijk aan te spreken, maak je gebruik van zogenaamde “merge tags”. Bovendien kan je deze techniek ook toepassen op de onderwerpregel van je mail. Zo kan je bijvoorbeeld een mailing uitsturen met als onderwerp “Ontdek nu je perfecte zomeroutfit, Ellen”. Daarvoor gebruik je dan de merge tags *|FNAME|* voor de voornaam of *|LNAME|* voor de achternaam.

Zo’n merge tag is een variabele waarde die je kan plakken in de opmaak van je mailcampagnes. Je zet één keer de juiste tag in de opmaak van je mail en Mailchimp doet de rest.


Waarom linken naar een naam in Mailchimp?

De meeste mensen ontvangen heel veel verschillende nieuwsbrieven en lezen die zeker niet allemaal. Zeker als de mail overduidelijk niet specifiek aan hem gericht is, verdwijnt hij al iets makkelijker in de prullenbak van de mailbox. Door de naam van de afzender toe te voegen in de onderwerpregel of in de aanhef, vergroot je de kans dat jouw mail gelezen wordt.

Mailchimp is een van de bekendste en meest praktische platform voor het opzetten van aantrekkelijke nieuwsbrieven. Je leert alles over Mailchimp in dit blogbericht.


Hoe kan ik linken naar een naam in Mailchimp?

Het invoegen van de merge tags is niet moeilijk, maar je moet wel zorgen dat je adressenlijst goed ingevuld is. Met deze stappen personaliseer je je mailings in Mailchimp.

1. Maak een adressenlijst aan

Een degelijke adressenlijst is de basis van je mailing. Al je data moet bovendien netjes geordend in kolommen staan om in MailChimp gebruik te maken van merge tags. Om in je nieuwsbrief een aanhef toe te voegen zoals ‘Beste [voornaam]’, moet MailChimp deze informatie uit de kolom ‘voornaam’ van jouw adressenlijst kunnen halen. Zet alle persoonsgegevens van je ontvangers dus in Excel in duidelijke kolommen en geef elke kolom ook de juiste naam.

2. Importeer je adressenlijst

Maak vervolgens van jouw Excel een adressenlijst aan in MailChimp. Importeer daarvoor de Excel die je hebt gemaakt als een .csv- of .txt-file.

  • Klik op “lijst aanmaken”
  • Klik op “ontvangers toevoegen”
  • Selecteer “ontvangers importeren”
  • Kies voor ‘Importeer CSV of TXT”.
  • Zoek je bestand en klik op “upload”

Nu moet je de kolommen uit je Excel koppelen aan de velden uit je lijst in Mailchimp. Dat doe je door nieuwe kolommen aan te maken en die dezelfde naam te geven als de kolommen uit je Excel. Klik telkens op “bewaar”. Als je klaar bent klik je op “voltooien”.

3. Maak je mailingcampagne aan

Nu kan je je mailcampagne aanmaken in MailChimp op basis van de adressenlijst die je net toevoegde. Gebruik de merge tags *|FNAME|* en *|LNAME|* op de plekken in je opmaak waar je de naam van de ontvanger wil vermelden. Je kan ook de code van een bepaalde kolom uit je adressenlijst invoegen. Die vind je allemaal terug door te klikken op “Merge Tags”.

*|MMERGE3|* komt dan bijvoorbeeld overeen met de derde kolom uit je data. Voeg daarna de rest van de tekst toe en klik op “Bewaren”. Om te controleren of alle informatie goed staat kun je een testmail naar jezelf sturen.


Om Mailchimp optimaal te benutten, heb je natuurlijk een goede website nodig. Met Bizz Online bouwen wij een professionele website van A tot Z en zorgen we ervoor dat hij goed wordt gerefereerd in zoekmachines. We kunnen zelfs je webshop toevoegen!

Ontdek Bizz Online nu meteen!

Een digitaal adviseur staat klaar om al je vragen te beantwoorden en als geschenk bieden wij je ook nog een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en een beveiligde hosting op de Belgische servers van Proximus.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar