8 manieren waarop je als ondernemer altijd blijft leren
Gepubliceerd op 18/12/2020 in Tech, tips & tricks
Wie een eigen zaak heeft, weet dat je alleen maar kunt groeien door mee te zijn met de laatste trends. Daarom is het voor iedere ondernemer belangrijk om te blijven leren. Daarvoor hoef je gelukkig niet letterlijk achter de schoolbanken te gaan zitten. Er zijn heel wat manieren waarop je jezelf elke dag ontwikkelt.

Wie een eigen zaak heeft, weet dat je alleen maar kunt groeien door mee te zijn met de laatste trends. Daarom is het voor iedere ondernemer belangrijk om te blijven leren. Daarvoor hoef je gelukkig niet letterlijk achter de schoolbanken te gaan zitten. Er zijn heel wat manieren waarop je jezelf elke dag ontwikkelt.
Student voor het leven … Voor de ene zou het een nachtmerrie zijn, voor de andere een zegen. Maar in de praktijk blijven we allemaal studeren, ook nadat we ons diploma in ontvangst hebben mogen nemen. Zelfs wanneer je intussen eigenaar van je eigen zaak bent, heb je er alle baat bij om nieuwe kennis op te doen. Al noemen we dat misschien eerder ‘inspiratie zoeken’ dan ‘studeren’. En die inspiratie vind je op allerlei manieren …
1. Luister naar podcasts
De gemakkelijkste manier om goedkoop te leren zonder je te moeten verplaatsen? Dat zijn tegenwoordig podcasts. Heel wat interessante ondernemers hebben al een podcast opgenomen. Doorgaans vind je ook heel veel podcasts van fascinerende mensen uit jouw sector op het internet terug.
Het voordeel van een podcast is dat je er op ieder rustig moment naar luistert. Als ondernemer is je tijd immers kostbaar, maar tijdens verplaatsingen naar en van het werk, in de auto of op de trein, heb je eigenlijk niets om handen. Een podcast is dus het meest nuttige tijdverdrijf als je weer eens in de file staat.
Een alternatief voor een podcast is overigens een audioboek. Heel wat boeken voor ondernemers zijn ingesproken, juist omdat luisteren vaak gemakkelijker is dan lezen.
Zin om zelf een podcast te starten en zo je kennis met anderen te delen? Lees dan zeker ons speciaal blogartikel met tips en aandachtspunten.
2. Ga naar evenementen
Natuurlijk moet je als ondernemer ook regelmatig buiten komen. Neem zeker deel aan evenementen waar je andere ondernemers ontmoet. Dat is goed voor je netwerk en zij zullen je misschien nieuwe inzichten geven. Naar een beurs of conferentie gaan is daarom eveneens een goed idee. Hier kom je mensen tegen die voor dezelfde uitdagingen als jij staan en dezelfde oplossingen proberen te implementeren.
TEDx organiseert ook vaak mooie evenementen om geïnspireerd te worden. Hier luister je naar mensen die vol passie vertellen over hoe zij het ondernemerschap omarmd hebben. Wedden dat je met nieuwe ideeën naar huis gaat?
3. Reis de wereld rond
Om je klanten optimaal te bedienen, moet je weten wat er leeft. Dat doe je niet alleen door vanuit je kantoor uit het raam te kijken. Je moet het al eens verder zoeken om je horizonten te verruimen. Hoe gaan andere landen en culturen om met problemen die jouw zaak aanpakt? Het zal er zeker voor zorgen dat je met een meer creatieve blik naar je eigen markt kijkt.
4. Volg de laatste technologische ontwikkelingen
Niets lijkt tegenwoordig nog onmogelijk, dus waarom zou jouw zaak niet van de laatste technologische oplossingen profiteren. Vermoedelijk ben je al volop bezig met digitaliseren, dus zorg dat je altijd op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen.
Enerzijds zal je zelf je productiviteit en efficiëntie verhogen. Anderzijds heb je de kans om je service of producten voor je klanten te verbeteren. Van een webshop tot het aanbieden van een chatbot op je website … Technologie brengt je zaak een pak dichter bij je klanten.
Nog geen webshop? Met Bizz Online Webshop zet één van onze digitale consultants deze voor jou op. Zo zijn je producten 24 uur per dag te koop.
5. Neem de juiste mensen aan
Uiteraard klinkt dit de logica zelve, want waarom zou je mensen aannemen die niet gekwalificeerd zijn? We bedoelen vooral dat je ook eens mensen moet aannemen die minder voor de hand liggen. Zeker als je een kleine zaak leidt, heb je op lange termijn veel meer aan een werkkracht die je uitdaagt en aan dingen denkt waar je zelf misschien niet aan zou denken. Zo’n medewerker heeft een pak kennis die je zaak voordien nog niet had.
Heb je een eenmanszaak en geen plannen om een eerste medewerker aan te werven? Laat je dan in de mate van het mogelijke omringen door mensen die je inspireren. Neem eens contact op met een oude klasgenoot of collega die tegenwoordig zelf ook met boeiende dingen bezig is.
Wil je online personeel voor je zaak recruteren? In een speciaal blogartikel leggen we zeven manieren uit waarop je hiermee aan de slag gaat.
6. Luister naar je klanten
Een goede ondernemer luistert altijd naar de klanten waarvoor zijn zaak werkt. Zij gebruiken je producten en diensten om hun eigen leven te verbeteren. Alles wat je doet, moet aan de behoeften van je klanten voldoen. Ook hun feedback is dus een manier om bij te leren. Misschien kampen zij met andere problemen waar jouw zaak een oplossing voor zou kunnen bieden. Praktijk is altijd de beste omgeving om jezelf bij te scholen.
Heb je weinig contact met je klanten? Waarom overweeg je niet om eens een enquête te doen?
7. Volg een online cursus
Je zou ook gewoon echt naar de schoolbanken kunnen terugkeren, maar dat hoef je niet al te letterlijk te nemen. Tegenwoordig worden heel wat opleidingen gewoon online aangeboden. Op die manier proef je ook van onderwerpen die iets verder van je bed staan. Een basiscursus boekhouding is bijvoorbeeld altijd handig voor wie een eigen zaak heeft. Je vindt online vast wel een opleiding waarmee je aan de slag kunt. Wij hebben er bijvoorbeeld heel wat voor je klaarstaan.
8. Volg rolmodellen op de sociale media
Tot slot mogen we ook hier de impact van de sociale media niet onderschatten. Volg zeker mensen die zichzelf als rolmodel willen profileren. Vaak hebben zij interessante ideeën die je stof tot nadenken geven. Ook de pagina’s van organisaties op Twitter of Facebook zijn het volgen waard. Vergeet zeker niet om je concurrenten te volgen, want zo weet je meteen wat zij doen om hun klanten te bereiken.
YouTube is eveneens een handige tool om bij te leren. TEDx heeft bijvoorbeeld ook een kanaal waarop je gratis naar de TEDx Talks kunt kijken.
Om deze ideeën uit te proberen, is onze Business Flex op maat precies wat je nodig hebt. Je hebt altijd onbeperkt internet met een superieure wifi-ervaring, plus een mobiel abonnement.
En wil je meer? Combineer gerust met onbeperkt bellen met een vaste lijn, tv-kijken met Pickx of een eigen professionele website met Bizz Online.
Proximus Business
Jouw bron voor nieuws over telecommunicatie en ICT voor kmo’s