Winkel tijdelijk moeten sluiten? Dan maar verkopen via Instagram en een nieuwe webshop

Gepubliceerd op 27/03/2020 in Service

Winkel tijdelijk moeten sluiten? Dan maar verkopen via Instagram en een nieuwe webshop

Wat als je plots te horen krijgt dat je je kledingzaak moet sluiten? Isabeaux Lens is een van de vele Belgische ondernemers die getroffen werden door de coronacrisis. Een webshop had haar (bijna) gelijknamige zaak, Isabeau, in Lint niet. Dus riskeerde ze van de ene dag op de andere zonder inkomsten te zitten. Daar paste ze snel en creatief een mouw aan. Isabeau verkoopt nu via Instagram en Facebook en na een week is haar webshop bijna klaar om live te gaan. Ze vertelt hoe ze dat klaarspeelde.

Drie gouden tips van Isabeaux Lens:

  • Benut je sociale media als promotie- en verkoopkanaal: post tips en informatie over je producten, deel filmpjes en reageer snel op berichten van klanten.
  • Wees creatief: een fysieke winkel is niet de enige manier om te verkopen. Een (tijdelijke) webshop stamp je snel uit de grond.
  • Blijf niet bij de pakken zitten: zoek steun bij andere ondernemers en wissel tips en tricks uit met elkaar.

Isabeaux Lens studeerde Toegepaste Psychologie, maar ontdekte al snel dat haar hart bij fashion lag. Iets meer dan twee jaar geleden opende ze Isabeau. Wat begon met een beperkte collectie, groeide al snel uit tot een bloeiende zaak, met een stevige fanbase op social media. En daar plukt ze nu de vruchten van.

Een eigen zaak starten, hoe begin je daaraan?

“Zoals voor veel mensen was dat voor mij echt een kinderdroom: ik heb gewoon de sprong gewaagd en ben erin gevlogen, door meteen een fysieke winkel te openen. En dat is goed uitgedraaid. Ik ben begonnen met een kleine collectie en in twee jaar tijd is het enorm gegroeid: met meer merken én meer kledingrekken in de zaak.”

Een succesverhaal dus … Maar dan word je plots overvallen door die verplichte sluiting als gevolg van de Coronacrisis. Hoe heb je dat ervaren?

“Dat nieuws was wel even schrikken. Het eerste wat we te horen kregen is dat we in het weekend moesten sluiten. Toen besefte ik al: dit gaan we voelen. Want zaterdag is natuurlijk een belangrijke dag voor onze sector. Maar toen dachten we nog: ‘Oké, dan doen we maandag wel open, we organiseren late night en privéshopping, …’ We hadden meteen een hoop creatieve ideeën, maar ...

… maar daar is niks van terechtgekomen?

“Klopt. Ik heb dat weekend alles nog eens laten bezinken en dan kwam de reality check. We konden dat gewoon niet maken, voor ieders veiligheid. Dus besloot ik op maandag al meteen om de zaak te sluiten. En woensdag werd die sluiting dan ook effectief verplicht. En terecht: we moeten allemaal mee voor elkaar zorgen.”

Met hoeveel werk je in de zaak?

“Mijn mama springt wekelijks in, en dan heb ik nog een jobstudent en een verkoopster in dienst. Zij staan door de situatie voorlopig op non-actief. Gelukkig hadden ze er alle begrip voor. Ze staan klaar om te helpen als het nodig is, maar voorlopig doe ik het nu even alleen.”

Je verkoopt normaal alleen in de winkel en niet online?

“Inderdaad. Tot voor kort verkocht ik 99% in de winkel, en heel af en toe eens iets via Instagram, hooguit een paar keer per maand. Als het al gebeurde was het op vraag van een klant zelf. Ik vind het fysieke contact nu eenmaal belangrijk: klanten een persoonlijke service kunnen geven, daar draait het bij mij om.”

“Instagram is voor mij een heel belangrijk kanaal. Hoe meer ik daar aanwezig ben, hoe beter mijn fysieke verkoop.”

Maar je had wel al een mooi aantal volgers op sociale media?

“Dat wel. Vooral Instagram is voor mij een heel belangrijk kanaal. Hoe meer ik daar aanwezig ben, hoe beter mijn fysieke verkoop. Dat voel ik enorm. Ik postte sowieso dagelijks op de feed, en plaatste af en toe een story, bijvoorbeeld van een nieuwe levering, of een feestje in de winkel, …”

Hoe pak je het nu aan?

“Vanaf het moment dat het duidelijk werd hoe de situatie zou evolueren, heb ik besloten om volop in te zetten om Instagram en Facebook als verkoopkanalen. Daar toon ik zoveel mogelijk aan onze klanten wat we in huis hebben, wat het kost en daar kunnen mijn klanten me ook contacteren met de vraag om iets te laten leveren.”

“Ik deel naast mijn dagelijkse foto op de feed nu ook veel meer in stories. Daarnaast maak ik ook elke dag een live-video waarbij ik een aantal outfits toon. Zo geef ik mijn klanten meer informatie over de prijs, de materialen, de maten, hoe het stuk valt, … Dat werkt heel goed: ik krijg er heel veel reacties op.”

Hoe gaat zo’n verkoop via Instagram in zijn werk?

“Wanneer een klant me contacteert, reageer ik zo snel mogelijk. Ik stem dan samen met haar de maat af. Van mijn vaste klanten heb ik die informatie al in mijn computer staan, met nieuwe klanten bel ik soms ook om even af te toetsen wat het beste is. Mijn telefoon staat roodgloeiend, maar dat is natuurlijk net heel leuk.”

Heb je de aanvragen snel zien stijgen?

“Toch wel: maandag verstuurde ik misschien nog drie of vier pakketjes, vanaf dinsdag ging dat al snel richting een vijftiental aanvragen per dag.”

Compenseert dat voor de sluiting van je fysieke winkel?

“Het verschil met een goede verkoopdag, zeker op zaterdag, blijft natuurlijk enorm. Dat valt moeilijk te goed te maken. Maar alle beetjes helpen in deze tijden, en ik ben ontzettend blij dat we dit nog kunnen doen. Heel wat horecazaken kunnen op dit moment niets ondernemen, dus ik denk dat wij onze pollekes nog mogen kussen.”

Ik leg mijn pakje voor de deur en stuur mijn klanten een berichtje dat het is afgeleverd, zodat we zeker geen contact hebben.

Je levert je pakketjes zelf? Hoe gaat dat in zijn werk?

“De meeste aanvragen die ik krijg, zijn binnen een straal van ongeveer 25 kilometer. Dus dat kan ik makkelijk zelf doen. Als ik verder moet leveren, doe ik het soms wel via de post. Maar dat probeer ik te vermijden. Ik wil het risico niet nemen dat pakketjes zouden blijven liggen als de situatie weer zou veranderen, en bijvoorbeeld ook bpost zijn deuren sluit. Ik wil er zeker van zijn dat mijn klanten hun pakjes krijgen. Ik leg ze voor de deur en stuur mijn klanten een berichtje dat het is afgeleverd, zodat we zeker geen contact hebben.”

Neem je zelf ook hygiënemaatregelen tijdens het inpakken?

“Ja. Voor de zekerheid was ik regelmatig mijn handen en draag ik handschoenen.”

Je bent naast de verkoop via Instagram nu toch bezig met je eigen webshop te openen?

“Door deze situatie merk ik wel dat je een streepje voor hebt als je al een webshop hebt. Het was iets meer werk dan gedacht, maar in principe zouden we maandag (23/3) live moeten gaan. De vraag is nu of we de tijdelijke webshop nadien openhouden, daar zijn we nog niet uit.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers in deze tijden?

“Ik heb dagelijks contact met een aantal andere kledingwinkels in de buurgemeenten. We sturen bijvoorbeeld de informatie van de overheid naar elkaar door. Maar het allerbelangrijkste: we steunen elkaar en praten elkaar moed in: dat helpt enorm. We hebben samen afgesproken dat we ons hoofd niet laten hangen, positief blijven en doen wat we kunnen.”

Volg Isabeaux op Instagram of neem een kijkje op haar website.

Katleen

Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!

Andere artikels van Katleen

Blog topics

 

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar