5 digitale platformen die essentieel zijn voor horecazaken

Gepubliceerd op 05/09/2019 in Tech, tips & tricks

Wie een restaurant of café uitbaat, kent natuurlijk apps zoals Deliveroo of TakeAway om leveringen tot bij klanten te krijgen. Maar er zijn veel meer digitale mogelijkheden voor horecazaken. Om je online aanwezigheid te vergroten en om nog meer klanten aan te trekken, moet je zeker de volgende vijf platformen voor horecazaken eens proberen.

5 digitale platformen die essentieel zijn voor horecazaken

1. TheFork: een internationaal platform om restaurants te zoeken

Veel klanten zoeken via het internet naar een restaurant en hiervoor is TheFork de belangrijkste zoekmachine in België en in de rest van Europa. Zowel gereputeerde restaurants als beginnende horecazaken maken er gebruik van. Het doel is in de eerste plaats klanten aantrekken die zich in de buurt van je zaak bevinden.

Van zodra je zaak op het platform TheFork.be geregistreerd is, zal je merken dat je een breder publiek bereikt. Dankzij de mogelijkheid om meteen te reserveren, kan je in real-time zien hoeveel klanten je zaak aantrekt. Al kies je natuurlijk zelf welke opties je gebruikt. Zo kan TheFork voor jou een herinnering van een reservering naar klanten sturen, of een wachtlijst instellen als je zaak volgeboekt is. Je kunt klanten zelfs een korting aanbieden indien ze online boeken.

Hoe ver je ook gaat in de digitale mogelijkheden om een tafel te reserveren, het is zeker een must voor je zaak om een online boekingssysteem te hebben. Ontdek hier jouw voordelen wanneer je klanten via je website kunnen reserveren!


2. FlipDish : een platform om bestellingen te beheren

Zeker voor kleine zaken is het handig om over een systeem te beschikken waarop je echt kunt vertrouwen. FlipDish biedt tal van mogelijkheden om klanten te bereiken. Zo kan je een systeem om online te bestellen volledig op je eigen website integreren. Je kunt de applicatie ook naar wens personaliseren.

Verder krijg je toegang tot een dashboard waarop je kunt volgen hoe efficiënt je diensten zijn. Het is zelfs mogelijk om klanten aan je zaak te binden dankzij verschillende marketingtools.


3. Too Good To Go: de applicatie om verspilling te verminderen

Deze applicatie is momenteel heel populair in de horecasector. Vooral bij klanten die bezorgd zijn over verspilling van voedsel en die de planeet een warm hart toedragen. Of bij klanten die gewoon op zoek zijn naar lage prijzen.

Of je nu een banketbakkerij, een restaurant of een broodjeszaak hebt, op het einde van de dag kan je een overzicht maken van alle onverkochte voedingswaren. Vroeger verdwenen die meteen in het vuilnis, maar zou het niet fijn zijn als je er nog iets aan kunt verdienen? Al meer dan 2.000 horecazaken in België werken daarvoor samen met Too Good To Go.

Het systeem biedt niets dan voordelen: je beperkt er je eigen verlies mee en kunt overschotjes tegen een zacht prijsje in verrassingspakketten verkopen. Je kiest zelf wat je in zo’n pakket verwerkt, zodat het voor klanten effectief een verrassing blijft wat ze krijgen. Niet alleen trek je zo nieuwe klanten aan, je verdient dus ook nog een centje aan iets wat je anders gewoon zou wegsmijten.


4. HelpiGo: een platform om het beste horecapersoneel te vinden

Nood aan goed personeel dat in de buurt van je restaurant woont? HelpiGo is een Belgisch platform dat werkgevers van horecazaken en potentiële werknemers met elkaar verbindt. Het handige aan dit platform is dat je echt op competenties kunt zoeken, zodat je medewerkers kunt vinden met skills die je echt nodig hebt.

Dus zoek je een chef in de keuken of iemand die leveringen kan verwerken? Een bakker of iemand die in een handomdraai pizza’s kan beleggen? Met HelpiGo vind je zeker het juiste personeel.

Ook tijdens vakantieperiodes is dit bijvoorbeeld heel handig. Zo kan je iemand aantrekken die vlot enkele weken kan meedraaien wanneer het echt druk wordt. Bovendien heb je zo ook meteen de gegevens van deze persoon voor het geval je in de toekomst nieuw personeel zoekt.


5. PayMyTable: de applicatie die de rekeningen van iedere tafel afhandelt

Zelfs het afhandelen van de rekening kan je volledig digitaliseren. De applicatie PayMyTable, ontwikkeld in Parijs, moet de service in je zaak nog vlotter laten verlopen. In de eerste plaats is dit voor de klant bijzonder handig: enerzijds kan hij heel snel betalen, en anderzijds kan de rekening zelfs met andere mensen aan dezelfde tafel worden gedeeld. Zeker in België is dat laatste iets wat vaak niet voor de hand ligt.

Verder kan je zaalpersoneel zich op het bedienen van de klanten blijven richten en hoeven ze zich minder met geld bezig te houden. En tot slot kan je met PayMyTable ook bestellingen en reserveringen automatiseren. Een gemak voor jou én voor de klanten!


En jij, heb jij als eens nagedacht over digitale oplossingen voor jouw bedrijf?

Business Booster helpt je om je bedrijf online lokaal te doen groeien, ongeacht jouw sector of jouw ambities.

Geniet van advies, begeleiding en een follow-up door een digitale expert bij elke fase.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar