×
×

Hoe zet u een GIF in als marketing tool?

door JohanWist je dat…17/04/2018

Hoe zet u een GIF in als marketing tool?
Ze zijn overal: graphic interchange format files, ofwel GIF’s. Geanimeerde afbeeldingen die in een eindeloze loop een grappig tafereel of een boodschap laten zien. GIF’s zijn hot, dus waarom zou u er als kleine ondernemer uw voordeel niet mee doen?

Haal een GIF uit een database

GIF’s bestaan al sinds de jaren tachtig. Op sociale media (Facebook, Twitter, Tumblr, Pinterest, ...) zijn ze de jongste jaren in zwang geraakt. Een gevolg zijn de enorme databases, zoals GIPHY en Tenor, waarin miljarden gebruiksklare GIF’s zijn terug te vinden. Typ om het even welk onderwerp of trefwoord in, en u kan kiezen uit ettelijke bewegende plaatjes. U vindt er vast een op maat van uw onderneming om te posten op sociale media. Klik vervolgens op het link-icoontje in de GIF en plak de code in uw post.

Of maak zelf een GIF

Die prefab-GIF’s zijn leuk en aardig om uw Facebook-posts en WhatsApp-berichten mee op te vrolijken, maar het medium biedt veel méér mogelijkheden. Het is helemaal niet zo moeilijk om zelf GIF’s te maken, en om die vervolgens op ludieke wijze in te zetten ter promotie van uw producten of diensten.    

GIF’s kunnen uw online content aantrekkelijker en dynamischer maken. U kan er uw creativiteit en gevoel voor humor mee tentoonspreiden. En met een beetje geluk wordt de GIF massaal gedeeld, zodat hij bij wijze van spreken ‘viraal’ gaat. Het proberen waard, of niet?

Waar te beginnen?

Er zijn een heleboel gratis toepassingen waarmee u in een handomdraai uw eigen GIF kan fabriceren. We zetten er drie op een rijtje:

  1. Op www.ezgif.com kunt u bestaande GIF’s van een nieuwe tekst voorzien. De lay-out van de boodschap hebt u zelf in de hand. Het is ook mogelijk om een reeks eigen foto’s of een video up te loaden, die vervolgens wordt omgezet in GIF-formaat en waaraan u de gewenste tekst en effecten kunt toevoegen.  
  2. Wie liever een app gebruikt, kunnen we Giphy Cam aanbevelen. Alles wat u importeert en filmt met uw telefoon of tablet, wordt vlotjes omgetoverd tot een fraaie GIF, waar u allerlei filters, effecten en stickers op los kunt laten. Beschikbaar voor iOS en Android.
  3. Ook GifLab voor iOS is een app die zeker het downloaden waard is. De overzichtelijke interface is ideaal voor wie snel en zonder veel moeite een eenvoudige GIF in elkaar wilt boksen. De mogelijkheden zijn minder talrijk dan bij Giphy Cam, maar u komt een heel eind.
Inspiratie GIF-aways!

Deze ondernemingen bedachten een eenvoudige GIF met een doeltreffend resultaat.

  1. Stel, u verkoopt stropdassen in uw winkel. Dan kan deze leerzame GIF zeker van pas komen in uw online marketing:
    https://www.gonect.nl/wp-content/uploads/2017/12/stropdas.gif
  2. De Amerikaanse designer Paul Marra ging verhuizen en maakte dat via een mooie GIF bekend aan zijn volgers:
    https://www.emerce.nl/content/uploads//2014/02/paul-marra-coa1.gif
  3. Deze geanimeerde GIF, door Basiclabel gebruikt in haar digitale nieuwsbrief, zet de getoonde lampen extra in de kijker:
    https://www.hellodialog.com/wp-content/uploads/2016/12/basiclabel-1.gif
  4. Heeft u een café of bar en houdt u wel van een grapje? Dan biedt deze GIF van een Nederlandse wijnhandelaar inspiratie
    http://www.faberwineworld.nl/img/cms/Bobsbarrel-Animation-Layers-Sml4.gif
  5. En Proximus deelde een GIF over de Winterspelen op sociale media: ‘in welke discipline verdient u een gouden medaille?’
    https://giphy.com/gifs/olympics-sochi-winter-U6TcHIvF1i9vW

Meer nieuws over:

  • GIF
  • Marketing
  • Sociale media

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar