Hoe optimaliseer je SEO met WordPress?

Gepubliceerd op 01/09/2021 in Tech, tips & tricks

Hoe optimaliseer je SEO met WordPress?

Om ervoor te zorgen dat de website van je bedrijf door zoveel mogelijk mensen wordt bezocht, moet je gevonden worden in zoekmachines zoals Google. Als je jouw website met WordPress hebt gemaakt, zijn er gelukkig verschillende manieren om je SEO te optimaliseren. We zetten ze voor je op een rijtje.

WordPress is niet alleen een geweldig platform om goed presterende websites te maken, maar biedt ook een aantal functies om de SEO van je bedrijfswebsite te optimaliseren. Gevonden worden in zoekmachines zoals Google is namelijk een prioriteit om zichtbaarheid te krijgen.

Hieronder zullen we de verschillende manieren toelichten om de SEO-score van je website te optimaliseren en meer bezoekers te lokken.

1. Kies een hostingbedrijf en vraag een SSL-certificaat aan

Wist je dat de veiligheid en snelheid van een site van invloed zijn op de ranking? Als jouw site niet veilig is en niet goed presteert, zal hij gewoon door Google worden afgestraft. Kies daarom de juiste webhost. Een goede host zorgt er immers voor dat je site zowel snel als veilig is. Het is een must-have voor een professionele website.

Hulp nodig bij het kiezen van een webhost? Geen paniek, wij hebben een handige gids om je te helpen. Klik hier voor de handleiding!


2. Plugins gebruiken

De basisfunctionaliteit van WordPress heeft wel zijn grenzen. Gelukkig zijn er extensies of andere plugins waarmee je veel verder kunt gaan. Wij raden je aan meteen een plugin voor SEO te installeren, liefst een die zo veelzijdig mogelijk is.

De beste plugin om mee te beginnen, is ongetwijfeld Yoast SEO, een plugin gemaakt door WordPress. Zelfs met zijn gratis versie, boek je meteen vooruitgang met je SEO. Leer alles over de website SEO-plugin Yoast SEO in dit blogbericht. Yoast SEO is jouw persoonlijke assistent voor het beheer van je professionele website.


3. Wijzig je URL's

De URL's van jouw pagina’s zijn zeer belangrijk voor je SEO-score. Ze zouden het trefwoord of de trefwoorden moeten bevatten waarop je met deze pagina wil scoren. Standaard maakt WordPress echter URL's aan met een reeks cijfers en dat oogt niet mooi.

Gelukkig kan je dat allemaal aanpassen. Ga naar het menu "Instellingen" in WordPress en vervolgens naar het submenu "Permalinks". Hier kan je de titel van je bericht kiezen als URL. WordPress maakt dan een URL die deze titel bevat met jouw sleutelwoorden. Denk eraan dat het sleutelwoord zo vroeg mogelijk in de URL moet staan.

Om ervoor te zorgen dat al je inspanningen niet voor niets zijn geweest, mag je niet vergeten te controleren of je WordPress-site wel indexeerbaar is door zoekmachines. Ga hiervoor terug naar het menu "Instellingen" en vervolgens naar het submenu "Lezen". Zorg ervoor dat de optie "Zoekmachinezichtbaarheid" niet is aangevinkt.


4. Plaats interne links in je teksten

Deze techniek is niet enkel voor WordPress-sites. Met interne links ga je verschillende pagina’s aan elkaar linken. Hoe doe je dat? Door het toevoegen van interne links je tekst. Wanneer je een tekst schrijft en een trefwoord kan gelinkt worden aan een andere tekst op jouw site, dan voeg je een hyperlink toe door de tekst te selecteren en te klikken op "link invoegen/bewerken".

Om je interne links te optimaliseren, varieer je de ankertekst (de tekst waar de link achter zit) en probeer je zoveel mogelijk links achter trefwoorden te zetten. Hier is een eenvoudig voorbeeld: als je het in een van je teksten hebt over de iPhone 12 en je hebt al een artikel over deze smartphone, voeg je een link naar dat artikel toe achter de ankertekst "iPhone 12".


5. Vergeet je categorieën en tags niet

Op WordPress kan je blogberichten categoriseren en er tags aan toe te voegen. Deze stap is absoluut essentieel voor je SEO-score. Maar eerst moet je eigen categorieën voor je site maken op basis van wat je regelmatig schrijft.

Voor de tags kies je trefwoorden die je blogbericht beschrijven. Deze categorieën en tags zullen het voor bezoekers gemakkelijker maken om op je site te navigeren en zullen je SEO-score helpen verbeteren.


6. Kies een SEO-geoptimaliseerd WordPress-thema

WordPress heeft een heleboel thema's beschikbaar voor je site. Maar sommige thema’s zijn SEO-vriendelijker dan andere. Sommige zorgen er namelijk voor dat je website sneller laadt en de prestaties van je site zijn van invloed op SEO. Er zijn gratis thema's die de truc doen. Wij kunnen bijvoorbeeld Astra of OceanWP thema's aanbevelen. Het is aan jou om te kiezen welk thema je het meest bevalt.

Lees meer over de WordPress-thema’s hier.


7. Tekst toevoegen aan afbeeldingen

Als je een foto aan een van je teksten toevoegt, kan je die een titel en een beschrijving geven. Deze stap is belangrijk. Aarzel niet om trefwoorden te gebruiken in de titel en in de beschrijving. Zo kunnen mensen de foto’s van jouw site tegenkomen wanneer ze een Google-fotozoekopdracht uitvoeren.


8. Enkele laatste tips voor het schrijven van teksten

Het gebruik van trefwoorden is van cruciaal belang voor je SEO. Daarom moet je zoekwoorden targeten voor je begint met het schrijven van je webteksten. Om de trefwoorden te identificeren die de meeste gebruikers aantrekken, zijn er verschillende tools op het web, maar de bekendste is ongetwijfeld SEMRush.

Vermeld bij het schrijven regelmatig de trefwoorden afgewisseld met kernwoorden die verband houden met het thema van je tekst. Op die manier heb je een betere kans om een maximaal aantal verwante vragen te beantwoorden over het thema van de tekst.

Voor de creatie en het optimaliseren van de SEO-score van je professionele website, kan je ook kiezen voor Bizz Online. Wij creëren dan de website van jouw bedrijf van A tot Z en zorgen ervoor dat er correct naar wordt verwezen in zoekmachines.

Ontdek Bizz Online nu meteen!

Er is ook een digitaal adviseur beschikbaar om al je vragen te beantwoorden. Bovendien krijg je van ons ook een domeinnaam, een professioneel e-mailadres en beveiligde hosting op de Belgische servers van Proximus.

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business

Categorieën

Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar