Gratis one-pager: Hoe (en wat) posten op sociale media

Gepubliceerd op 05/03/2018 in Tech, tips & tricks

Grote bedrijven huren gespecialiseerde teams in die zich bezig houden met het posten, sharen, liken en updaten van hun sociale media-kanalen. Als kleine ondernemer lijkt dat een hele toer waar je de tijd, geld en kennis niet voor hebt. Toch zijn er heel wat ideeën waarmee je zonder al te veel moeite jouw zaak in de kijker zet op sociale media.

Gratis one-pager: Hoe (en wat) posten op sociale media

Wat post ik op sociale media?

Grote bedrijven huren gespecialiseerde teams in die zich bezig houden met het posten, sharen, liken en updaten van hun sociale media-kanalen. Als kleine ondernemer lijkt dat een hele toer waar je de tijd, geld en kennis niet voor hebt. Toch zijn er heel wat ideeën waarmee je zonder al te veel moeite jouw zaak in de kijker zet op sociale media.

  1. Deel je kennis
    Inspiratie hoef je niet zo ver te zoeken. Als ondernemer bezit je zelf heel wat ervaring. Deel die op sociale media in bv. een tekstpost. Zo positioneer je je als een ondernemer met vakkennis. Heb je de tijd niet om zelf te schrijven? Deel dan posts van anderen met relevante informatie voor jouw doelpubliek waar je ook zelf achter staat.
  2. Tips en how-to’s
    Een heel doeltreffende manier om je knowhow in de kijker te zetten. Geef je publiek informatie mee waar ze zelf mee aan de slag kunnen gaan. Denk aan een fietsenmaker die uitlegt hoe je je fietsketting kan vervangen en onderhouden, een fotograaf die tips geeft voor de perfecte landschapsfoto, een bakker die zijn recept voor speculaas verklapt, ...
  3. Neem een foto
    Kijk eens om je heen... Het materiaal om je facebookpagina of Twitter feed te spijzen ligt er voor het oprapen. Een nieuwe collega? Een businesstrip naar het buitenland? Een tevreden klant? Leg ze vast op de gevoelige plaat en share! Een post met een foto heeft 32% meer kans om geliked te worden.
  4. Maak een videotestimonial
    Mensen die praten over je business op camera zorgen voor een gigantische boost op sociale media. Zoek het opnieuw niet te ver: een collega, een tevreden klant, een leverancier ... De camera van de meeste recente smartphones is bovendien goed genoeg om die klus te klaren.
  5. Organiseer een rondvraag
    Korte enquêtes zijn een goede manier om je netwerk te activeren. Daar komt nog bij dat je ineens ook meer te weten kan komen over je doelpubliek. Ruitjes of streepjesmotief in je gordijnen? Rode of blauwe auto? LED-lamp of gloeilamp? Stel de vraag!
Hoeveel en wanneer moet ik posten?

Als ondernemer heb je de tijd niet om dagelijks posts te versturen. Als je één keer per maand iets post haalt het natuurlijk niet veel uit. Wat is dan wel een goed ritme? Anissa Bougrea van www.socialemediaburo.be: “Drie posts per week, vind ik goed. En dan nog moet je het minstens een jaar lang de tijd geven om op te bouwen en om fans en volgers te verzamelen.”

Wissel af in het type posts. Tekst, beeld, video... Probeer uit en hou in de gaten wat goed werkt. En een post waarvan je merkt dat hij goed scoort en die relevant blijft, mag je gerust later nog eens opnieuw versturen.

Bekijk hoe (en wat) je moet posten op sociale media!

Proximus Business

  

Andere artikels van Proximus Business
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar