×
×

Telecomkosten: wat kan u fiscaal inbrengen?

door JohanLaat je inspireren20/03/2018

Telecomkosten: wat kan u fiscaal inbrengen?
Als zelfstandige mag u de kosten die u maakt om uw beroep uit te oefenen, fiscaal inbrengen, dat is de wet. Welke kosten voor telecom vallen daar allemaal onder in België? En wat is het verschil met materiaal ‘afschrijven’?

Enkele voorwaarden

Uiteraard zijn er voorwaarden verbonden aan het inbrengen van kosten. Zo mogen deze enkel gemaakt zijn om inkomsten te verwerven voor uw zaak, privékosten zijn dus uitgesloten.

Gemengde kosten voor zaken die u zowel zakelijk als privé gebruikt, komen enkel in aanmerking voor het beroepsgedeelte.

U moet kosten ook kunnen bewijzen met een factuur of een rekening. Hierop staat ook de datum van aankoop, dat is belangrijk omdat de uitgave gebeurd moet zijn in het jaar waarin u de inkomsten heeft verworven.

Zakelijk, privé of allebei?

Soms is dat verschil tussen private en zakelijke uitgaven niet zo eenvoudig te maken. Uw smartphone bijvoorbeeld gebruikt u waarschijnlijk zowel voor uw zaak als privé. In zulke gevallen is het van belang onder welk statuut u werkt: onder vennootschap (een bvba bijvoorbeeld) of als zelfstandige.

Als zelfstandige kan u bijvoorbeeld uw telefoonkosten slechts inbrengen à rato van het professioneel gebruik. Gebruikt u deze voor 75% voor uw zaak, dan zijn deze ook 75% aftrekbaar. De belastingcontroleur kan u ook perfect vragen om dit percentage te bewijzen. Dat kan bijvoorbeeld via de nummers die u heeft gebeld en die u op uw factuur terugvindt.

Voor vennootschappen ligt het anders. Zij mogen hun kosten voor de volle honderd procent inbrengen, ongeacht het privégebruik. De zaakvoerder zal voor de privégesprekken dan wel belast worden op een zogenaamd voordeel van alle aard. In de praktijk wordt daarvoor vaak een forfait gebruikt.

Kantoorsoftware: 100% aftrekbaar

Voor andere soorten kosten is de situatie eenvoudiger. Een website maakt u om uw zaak te promoten niet om uzelf in het zonnetje te zetten. Die kost mag u dus volledig aftrekken, of u nu onder vennootschap werkt of niet. Dat geldt bijvoorbeeld ook als u kantoorsoftware aankoopt of een abonnement neemt op een boekhoudpakket in de cloud.

Nieuwe pc of netwerk kan u afschrijven

Sommige uitgaven zijn ook geen kosten, maar investeringen. Een nieuwe computer bijvoorbeeld, of netwerkapparatuur. Voor dat soort grote investeringen die lang meegaan en die technisch of economisch verouderen, moet u over verschillende jaren een bepaalde kost inbrengen. Dit principe heet ‘afschrijven’. Hoeveel hangt af van hoe lang u het goed kunt gebruiken en hoeveel restwaarde dit op het einde nog heeft. Een pc van € 1 100 euro bijvoorbeeld mag u op drie jaar afschrijven. Als deze dan nog € 200 restwaarde heeft, kan u 900/3 of € 300 per jaar afschrijven.

Goedkope tablet of dure iPad?

Nog goed om te weten: de fiscus mag geen oordeel vellen over de waarde van de investering. Stel dat u voor uw werk een tablet nodig heeft. U mag daarvoor een exemplaar kopen van € 129, maar evengoed een iPad van € 1 299. Of dat laatste absoluut nodig is, is uiteraard een andere zaak.

Meer nieuws over:

  • zelfstandigen
  • telecom kosten
  • Fiscaliteit

Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Reageer

{{ totalResults ? (((totalResults == 0) || (totalResults == 1)) ? "reactie" : "reacties") : ("reactie") }}


Avatar


Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar