Duurzaam ondernemen: "winst mag, maar is niet heilig"

Gepubliceerd op 07/09/2017 in Laat je inspireren

Meer en meer ondernemers willen zich met duurzaam of sociaal verantwoord ondernemen gaan bezighouden. Wat is dat eigenlijk, duurzaam ondernemen? En hoe begin je er aan? Vincent De Coninck van Oksigenlab legt uit.

Duurzaam ondernemen: "winst mag, maar is niet heilig"

Positieve impact

“Duurzaam ondernemen gaat er vooral over dat je als ondernemer een maatschappelijke impact wil creëren”, zegt De Coninck. “Dat is de missie van het bedrijf, niet winstmaximalisatie, maar een bepaalde, positieve maatschappelijke impact.”

DNA

Die impact kan velerlei zijn: een beter milieu, betere arbeidsomstandigheden, een beter leven voor de werknemers, een duurzaam product of een combinatie daarvan. Het is daarbij belangrijk dat het duurzame karakter van het bedrijf echt deel uitmaakt van zijn DNA. “Er zijn heel veel ondernemingen die duurzame initiatieven ontplooien, maar vaak zijn het randfenomenen. Het is niet het eerste doel, het zit niet in het DNA van het bedrijf. Dat is het verschil met écht duurzaam ondernemen.”

Winst mag

Duurzaam ondernemen streeft dan wel geen winstmaximalisatie na, maar winst maken is perfect mogelijk. “Een duurzame onderneming moet even professioneel en rendabel geleid worden als elk ander bedrijf”, zegt De Coninck. “Het gaat niet om halve hippies die 'bedrijfje spelen'. Winst mag, maar het is niet de hoofdreden.

Ook ‘business wise’ heeft het zin. Neem bijvoorbeeld microkredieten aan arme mensen. Uit alle voorbeelden blijkt dat dat zeer goede klanten zijn die hun lening zeer stipt afbetalen, omdat ze zich daar moreel verplicht toe voelen. Het aantal ‘bad loans’ is bij die groep bijna te verwaarlozen.”

Gezocht: klankbord

De opstart van een duurzaam bedrijf verschilt in weinig van de opstart van een klassieke onderneming. De Coninck: “Neem de tijd om een goed idee te vinden en toets dat af bij potentiële klanten en investeerders. Test je product of dienst. Dat geeft je al meteen een indicatie of je goed zit. Probeer daarbij een oplossing te creëren voor een probleem. Is je probleem groot genoeg? Kan je genoeg impact veroorzaken? Ga er dan voor.”

Zorg ook voor een klankbord of coach die je een kritische spiegel kan voorhouden, zegt De Coninck. En ga voor een aanpak op lange termijn. “Gezonde groei, dat moet het streven zijn, niet zo snel mogelijk je eerste bedrijfswagen vergaren. Zorg ook dat je iets doet waar je passie ligt, zodat je het volhoudt. Duurzaam ondernemen kost minstens evenveel moeite, stress en energie als “gewoon” ondernemen. De opdracht is enorm: de wereld verbeteren. Daar ben je nooit klaar mee.

En tot slot: ga met die druk op een speelse, gezonde manier om. Je hoeft jezelf niet volledig weg te cijferen. Daar wordt je bedrijf trouwens ook niet beter van.”

2 duurzame ondernemingen
  • Starten als zelfstandige? Of een extra duwtje in de rug voor uw huidige zaak? Microstart verstrekt krediet tot €15.000 voor ondernemers. U kan er ook terecht voor gratis professioneel advies, begeleiding en opleidingen.
  • 30% van de menselijke voeding hangt rechtstreeks af van bestuivers zoals de bij. Denk aan de fruitbomen sector, de groenteteelt, de eetolie productie, ... De laatste jaren gaat het bijenbestand in België flink achteruit. Beeodiversity zet zich in voor het behoud van de bij en haar ecosysteem.

Vincent De Coninck (38) volgde een marketingopleiding en studeerde ook Filosofie. Hij werkte als freelance marketeer in verschillende non profit-ondernemingen en richtte nadien zelf enkele bedrijven op, waaronder Biodyvino, dat biowijnen verdeelt. Hij is ook verbonden aan Oksigenlab dat coaching en investeringssteun biedt aan duurzame starters en gevestigde bedrijven bijstaat bij duurzaam ondernemen.

Johan

Proximus-schrijver.

Andere artikels van Johan
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar