×
×

Je domeinnaam: van .be tot .expert

Gepubliceerd op 21/03/2016 in Inspiratie

Je domeinnaam: van .be tot .expert

Dat je als bedrijf niet zonder website kan, dat hoeven we je niet meer te vertellen. Maar welke domeinnaam kies je best? En welke extensie? .be? .eu? Of toch iets exotischer? Webontwikkelaar Michiel Loncke legt uit.

Bedrijfsnaam beste keuze

“De meest logische keuze voor een domeinnaam is uiteraard de bedrijfsnaam”, zegt Loncke. “Het is wat je klanten verwachten en wat ze waarschijnlijk het eerst zullen intikken als ze je zoeken. Het is ook geen slecht idee om extra keywords in je domeinnaam op te nemen. Als je matrassen verkoopt, wordt je domeinnaam dan bijvoorbeeld matrassen-peeters.be. Dat vergroot de kans dat Google je hoger in de rangschikking zet als mensen naar een matrassenwinkel zoeken.” 

Geen trademarks

Let er ook op dat je geen beschermde trademarks probeert te registreren, dat is namelijk verboden. “Stel bijvoorbeeld dat je pizza’s aan huis bezorgt en gesteld dat hij nog beschikbaar was, zal je pakweg Quick.be niet mogen registreren”, zegt Loncke. “Bepaalde variaties daarop kunnen dan eventueel wel. Het is daarnaast ook een goed idee om verschillende schrijfwijzen vast te leggen. Dus zowel janssen.be als jansen.be als janssens.be. Je kan dan die drie domeinnamen naar je website sturen, zelfs als je klanten de naam verkeerd intikken. Als het mogelijk is, reserveer je dan meteen ook best .com, .net en .eu, zodat niemand er mee aan de haal kan.”

.Vlaanderen boven

Als je naam niet meer beschikbaar is voor .be, kan je overwegen om een andere domeinextensie te gebruiken. “Als hij voor .be weg is, is de kans klein dat hij voor .com nog beschikbaar is”, zegt Loncke, “maar het is altijd de moeite om dat even te checken. Er zijn genoeg websites waar je die beschikbaarheid kan controleren. Je kan daarnaast ook een .eu-extensie nemen of, sinds kort, zelfs .vlaanderen, .brussels of .gent. Die laatsten blijven nog wel redelijk schaars. Het duurt ook even voor surfers er vertrouwen in hebben. Maar om het lokaal karakter van het bedrijf te benadrukken, zijn ze prima geschikt.” 

Sector als extensie

In dezelfde trant zijn er tegenwoordig ook domeinextensies te koop die de sector aangeven: .auto bijvoorbeeld, .immo, .expert of .hotel. “Dat is zeker een optie als .be er niet meer is, maar ook deze zijn nog niet zo heel bekend”, aldus Loncke. “Je moet ook opletten voor de kostprijs. Een .be-extensie heb je pakweg voor tien euro per jaar. Een .eu- of .com-adres kost niet veel meer. Maar voor .auto betaal je al snel 2.000 euro per jaar.”

Oppassen voor Libië

Ook leuk zijn de zogenaamde domain hacks, waarbij men de extensie van een land deel laat uitmaken van de bedrijfsnaam. Youtube heeft zo bijvoorbeeld de Belgische site Youtu.be vastgelegd. “Dat is natuurlijk een creatieve oplossing, maar je moet wel oppassen met welke landen je in zee gaat”, waarschuwt Loncke. “Het bedrijf Bitly heeft zo bijvoorbeeld Bit.ly. Wel, die .ly is van Libië. Als zo’n land plots beslist dat jouw site hen niet meer aanstaat, kunnen ze in extreme gevallen die ook verwijderen.” 

Leg zelf de domeinnaam vast

Nog een laatste tip die Loncke wil meegeven: let goed op wie de domeinnaam precies heeft vastgelegd. “Is dat het bureau dat je website heeft gemaakt, dan zijn zij de officiële eigenaar van die naam en niet de klant. Dat is dus een belangrijke business-asset die je dan niet meer in handen heeft. Wat bijvoorbeeld als dat bureau failliet gaat? Idem bijvoorbeeld als het een werknemer van je bedrijf is of een vennoot. Stel dat er een conflict ontstaat of hij of zij verlaat de onderneming… dat zijn zaken waar je best toch even rekening mee houdt.” 

Geen zin om zelf je website te bouwen?

Wij doen het voor jou! Lees hier meer over onze Bizz Online!

Michiel Loncke uit Brecht houdt zich al ruim 15 jaar bezig met webtechnologie. Na een opleiding als licentiaat Informatica ging hij al snel als webontwikkelaar werken. Hij werkte onder meer bij het Antwerpse bureau Via Futura, en later ook als freelancer aan projecten van o.a. KBC, Carrefour, Proximus en Kluwer. Kort geleden richtte hij Scudetto op, een bedrijf dat de sportbeleving van fans wil versterken door middel van online games en applicaties.

Johan

Proximus-schrijver.

Blog topics

 

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot je dienst. Kies zelf hoe je contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar