×
×

Een digitale factuur opstellen: zo begint u eraan

door JohanWist u dat…07/12/2017

Een digitale factuur opstellen: zo begint u eraan
Heel veel grote bedrijven zijn al overgeschakeld van papieren naar digitale facturen. Maar ook voor kleine ondernemingen en zelfstandigen biedt de digitale factuur ontegensprekelijk een heleboel voordelen. Hoe begint u eraan? Dat leggen we u graag uit.

Hoe ziet een e-factuur eruit?

E-facturatie is een pak sneller, zekerder, goedkoper en groener. Goed om te weten is ook dat de gegevens die op een digitale factuur moeten staan compleet dezelfde zijn als die u op een papieren exemplaar moet zetten. U moet dus zeker uw naam, rechtspersoonlijkheid, adres en btw-nummer vermelden, net zoals de benaming ‘factuur’. De digitale factuur moet daarnaast ook wel aan enkele voorwaarden voldoen, vooral rond ‘authenticiteit’ en ‘integriteit’ (wat betekent dat het niet mogelijk mag zijn om de factuur te wijzigen).

IT-expertise niet nodig

Hoe moet u nu een elektronische factuur versturen? U hoeft er alvast absoluut geen IT-expert voor te zijn. De overheid heeft er een handige webportaal over gemaakt: www.efactuur.belgium.be. Een e-factuur opstellen kan op deze vier manieren.

  1. Ofwel van uw mailbox naar de mailbox van uw klant, bijvoorbeeld als PDF in bijlage.
  2. Ofwel van software naar software, wanneer zowel u als uw klant een boekhoudpakket gebruiken waarmee u elektronisch gegevens kan uitwisselen. Denk aan Silvasoft, Winbooks of DAVE.
  3. Een derde manier is met een serviceprovider: wanneer uw klant of leverancier een software gebruikt die niet compatibel is met uw systeem, zorgt een tussenpartij (de serviceprovider) er voor dat de klant het bericht toch in het juiste formaat binnenkrijgt.
  4. Een vierde manier, ten slotte, is met een webportaal. De verzender van de factuur logt in op een website (waar de gegevens van de factuur worden ingegeven. De webapplicatie genereert dan een gestructureerd databericht dat naar de ontvanger wordt gestuurd. Voor zelfstandigen of kleine ondernemingen met een beperkt aantal facturen biedt een webportaal een eenvoudige en betaalbare oplossing.
e-Factuur in MyProximus

Bent u Proximus klant? Dan kan u ervoor kiezen het facturatieproces een pak makkelijker te laten verlopen via de Proximus e-Factuur. U bewaart dan al uw facturen in uw beveiligde MyProximus-account. U ziet er in één oogopslag welke facturen al betaald zijn en welke nog openstaan. Is er een nieuwe factuur beschikbaar? Dan krijgt u van ons meteen een sms en/of e-mail ter verwittiging. Het enige wat u hoeft te doen om over te stappen naar de elektronische factuur is dit even aan te geven via de MyProximus-tool.

Meer nieuws over:

  • e-invoice
  • digitale facturatie
  • MyProximus

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar