Bedrijfscontinuïteit tijdens lockdown

Gepubliceerd op 23/03/2020 in Service

COVID-19 is niet uit de actualiteit te denken. Jong, oud, individuen, gezinnen en ondernemers: we moeten ons allemaal beschermen. Loods je onderneming veilig door de crisis en zorg voor continuïteit. Met de volgende online-initiatieven kan je de schade beperken en de crisis misschien wel in je voordeel uitspelen.

Bedrijfscontinuïteit tijdens lockdown

1. Communiceer met je klanten via Sociale Media

In de eerste plaats is het nu belangrijk om zo goed mogelijk contact te houden met je klanten. Sociale Media zijn een ideaal platform. Gebruik het in de eerste plaats om je status te delen met klanten, leveranciers, ea. Maar daarnaast heb je eindelijk tijd voor zaken waar je anders nooit aan toekomt: bijvoorbeeld mooie productfoto’s maken die je mondjesmaat dropt op Facebook en Instagram.

Je zou ook een video kunnen maken over de diensten die je aanbiedt. Of je maakt video-tutorials over de beste manier waarop jouw producten kunnen gebruikt worden – als bloemist toon je hoe je een mooi bloemstuk maakt bijvoorbeeld. Het is belangrijk om in het geheugen te blijven zitten van je klanten, zonder pushy te worden.

2. Verbeter je online aanwezigheid

Nu het publieke leven helemaal tot stilstand is gekomen, is er tijd genoeg om zaken te doen waar je anders niet zou toe komen. Je website updaten bijvoorbeeld, typisch zo’n taakje dat altijd uitgesteld wordt. Je kan het ook ambitieuzer aanpakken en meteen een compleet nieuwe website ontwerpen. Of je gaat nu ein-de-lijk eens uitvissen op welke manier je een e-commerce platform integreert in je website. Als je het een beetje handig weet aan te pakken, zet je in deze paar weken een goed draaiende webwinkel op.

3. Update Google My Business

Nog zoiets wat nogal snel tussen de plooien van je werkweek valt: Google My Business updaten. De juistheid van die informatie is belangrijk als mensen jouw zaak opzoeken via Google. Neem ook eens een kijkje in de commentaren of ratings, er is tijd genoeg nu om na te denken over een gepast antwoord voor tevreden en ontevreden klanten. Dat geldt trouwens niet alleen voor Google My Business, maar ook voor andere platformen en recensiewebsites.

4. Denk na over de toekomst van je zaak

De vrijgekomen tijd kan je benutten voor reflectie over je zaak. Je kan op zoek gaan naar nieuwe ideeën en verse inspiratie voor je onderneming in een post-Coronavirus wereld. Eén manier is om een stapeltje business-boeken te bestellen en je in te graven in je leesgrot, maar het is veel makkelijker om – ook hier weer – gewoon te luisteren naar klanten.

Zitten er in hun feedback aanwijzingen om zaken anders of beter aan te pakken? Dan weet je wat te doen. Google Poll is trouwens erg handig om ideeën snel af te toetsen. Je gooit een ballonnetje op in de vorm van een steekproef en je krijgt meteen heldere feedback van de deelnemers. Op welke manier je ook informatie vergaart, het kan geen kwaad om nu al initiatieven te ontwikkelen voor de toekomst van je zaak.

In plots onzekere tijden ligt er bij vele ondernemingen niet zomaar een bedrijfscontinuïteitsplan in de schuif. Het is dan ook grotendeels improviseren en het gezond verstand gebruiken. Toch kan je dus een heel aantal online-initiatieven nemen om je zaak te versterken in moeilijke tijden.

Denk je eraan een professionele website te maken en je online aanwezigheid verder te versterken? Proximus helpt je graag verder. Met Bizz Online heb je alle tools om je zaak succesvol online uit te bouwen. Check hier al onze oplossingen.

Samen staat België sterker. Hou het veilig!
Proximus

Ontdek wat Bizz Online voor u kan betekenen

Katleen

Efficiënt zijn, da’s mijn dada. Verwacht je aan concrete tips, apps en diensten die het je gemakkelijk maken!

Andere artikels van Katleen
Hulp nodig?

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar