×
×

Voor u gelezen: How to Win Friends and Influence People

door JohanLaat u inspireren08/07/2017

Voor u gelezen: How to Win Friends and Influence People
Het aantal zelfhulp-, therapie- en adviesboeken dat vandaag in de boekhandel ligt is gigantisch. In 1936 was dat wel anders. Toen kwam ‘How to Win Friends and Influence People’ van Dale Carnegie uit. Dit boek zou een heel een genre definiëren, en groeide uit tot een absolute klassieker. Door de toegenomen concurrentie in dit digitale tijdperk is het relevanter dan ooit.

Over het boek

‘How to Win Friends and Influence People’ werd in 1936 in een eerste druk uitgebracht op amper vijfduizend exemplaren. Carnegie en uitgever Simon and Schuster verwachtten niet dat het boek veel meer zou verkopen. Tot hun verbazing groeide het uit tot een onwaarschijnlijk megasucces.

Het boek raakte een gevoelige snaar in het Amerika van net na de Grote Depressie, maar het bleek ook al snel meer te zijn dan een tijdelijk fenomeen. Ook nu nog wordt het gretig gelezen en gekocht en het is al in tientallen talen vertaald. Ondertussen werden er nog twee gereviseerde versies van gemaakt, in 1981 en in 2011.

Die laatste – ‘How to Win Friends and Influence People in the Digital Age’– kneedt Carnegie’s succesformule om voor gebruik in een tijdperk waar digitale communicatie en het internet centraal staan. Misschien wel het beste bewijs van het succes is de manier waarop het grote publiek zelf aan de haal is gegaan met het boek. De titel is ondertussen een catchphrase geworden in het Engels en wordt nog voortdurend geparafraseerd, gekopieerd en geparodieerd.

Waarom moet u dit lezen?

Zeker in deze hypergeconnecteerde tijden heeft ondernemen nog altijd veel te maken met het overtuigen van mensen. Hen overtuigen van uw idee, uw kennis, uw betrouwbaarheid of uw kwaliteit.

Carnegie lijst in zijn boek tientallen technieken op waarmee u mensen een positief beeld geeft van uzelf, waarmee u hen kan overtuigen van uw manier van denken en waarmee u hen kan beïnvloeden met zo weinig mogelijk mentale weerstand.

Het boek is opgedeeld in vier delen die elk drie principes behandelen: hoe omgaan met kritiek, hoe oprechte interesse tonen in anderen en het belang van het laten zien van uw appreciatie. Dat maakt het geheel gemakkelijk behapbaar en toepasbaar.

‘How to Win Friends…’ is een boekje dat, zelfs driekwart eeuw na zijn eerste publicatie, nog altijd relevant en nuttig is.

Over de auteur

Dale Carnegie werd geboren in 1888 als zoon van een eenvoudige landbouwer. Ondanks zijn bescheiden afkomst, schopte hij het tot op de universiteit. Na zijn opleiding verkocht hij onder meer schriftelijke cursussen aan boeren, daarna werd hij (een succesvolle) verkoper voor een vleesbedrijf en later probeerde hij zelfs (tevergeefs) een tijdje als acteur aan de bak te komen.

Hij kreeg het idee om cursussen te gaan geven om mensen in het openbaar te leren spreken. Hieruit volgden verschillende boeken waarvan zeker ‘How to Win Friends…” uitgroeide tot een internationale ‘bestseller.

Meer nieuws over:

  • Voor u gelezen
  • Dale Carnegie
  • zelfhulp

Nieuws filtering op :

Ander nieuws

Contact

Onze Bizz Experts staan steeds tot uw dienst. Kies zelf hoe u contact met ons wil opnemen.

  • Bel een Bizz Expert op 0800 22 500Ma - za : 08:00 - 22:00

  • Chat met een Bizz Expert via deze site

    Chat met een Bizz Expert via deze sitemomenteel niet beschikbaar

Contact

Vragen over ons aanbod?

Een expert staat voor u klaar