Current language: nl

Taylor Swift: van countrysterretje tot best verdienende popartiest

Met haar nieuw album Lover verbreekt Taylor Swift momenteel alle verkooprecords en ze wás al de best betaalde vrouwelijke artiest van het voorbije jaar. Volgend jaar is ze de headliner op Werchter Boutique.
Taylor Swift: van countrysterretje tot best verdienende popartiest © Photonews

Hoe groeide het countryzangeresje uit tot de nieuwe Queen of Pop? Een overzicht van haar indrukwekkende carrière!

Debuut als countryster

Debuut als countryster © Photonews

Taylor Swift was nog erg jong toen ze al droomde van een zangcarrière. Geïnspireerd door de muziek van haar idolen Shania Twain en Faith Hill trok ze op haar elfde al naar Nashville om er haar demo met covers te gaan slijten bij de platenmaatschappijen. Die hapten toen nog niet toe, maar Taylor Swift gaf niet op. Op haar veertiende verhuisde ze met het hele gezin naar Nashville om haar droom om het te maken in de countrywereld waar te maken. In 2005 werd ze er ontdekt en tekende haar eerste platencontract bij Big Machine Records. Haar debuutsingle Tim McGraw bereikte meteen de top tien van de Amerikaanse countrylijst. Met het zelfgeschreven Our Song bereikte ze zelfs de eerste plaats in 2007, als jongste artiest ooit.

Met haar titelloze debuutalbum viel ze meteen in de prijzen op verschillende prijsuitreikingen voor countrymuziek, waar ze bekroond werd als beste nieuwe artiest. Op de Grammy Awards van 2008 was ze een van de genomineerden in de categorie beste nieuwe artiest.

Het meest bekroonde countryalbum ooit

Het meest bekroonde countryalbum ooit © Photonews

Eind 2008 volgde haar tweede album Fearless, waarmee ze al gauw de countrywereld oversteeg. De eerste single van het album, Love Story, scoorde net als zijn opvolgers ook in de pophitlijsten én internationaal. Meest succesvol werd You Belong With Me, die de nummer twee bereikte in de Amerikaanse Billboard Hot 100. De video van het nummer was zelfs goed voor de MTV Video Music Award voor beste video van een vrouwelijke artiest, al was Kanye West het daar niet meer eens. Die onderbrak Taylor Swift tijdens haar bedankingsspeech, een fragment dat vervolgens de wereld rond ging.

Fearless werd uiteindelijk het best verkochte album van 2009 in de Verenigde Staten én het meest bekroonde countryalbum ooit. Zo won Taylor Swift vijf American Music Awards en vier Grammy Awards, waaronder die voor Album van het Jaar. Op haar twintigste was ze de jongste artiest ooit die de prestigieuze prijs op haar naam schreef.

Hoewel ze met Fearless ook bij ons al enkele bescheiden radiohits scoorde, bracht haar Fearless tournee haar nog niet naar het Europese vaste land.

De bevestiging met Speak Now

De bevestiging met Speak Now © Photonews - Vincent Duterne

Na een eerste filmrolletje in Valentine’s Day, een film waarvoor ze ook meewerkte aan de soundtrack, bracht Taylor Swift eind 2010 al haar derde studioalbum uit. En dat nog voor haar 21ste verjaardag! Alle nummers op Speak Now schreef en producete ze volledig zelf, zonder de hulp van co-writers. Het leverde haar opnieuw enkele stevige hits op, waaronder Mine en Story of Us. Voor het album werd ze bekroond met de Grammy Award voor beste countryalbum. Ook op de American Music Awards viel ze andermaal in de prijzen. Met 278.000 downloads in één week tijd werd Speak Now bovendien het snelst verkopende album van een vrouwelijke artiest ooit, goed voor een plaatsje in het Guinness World Records.

Haar Speak Now tournee bracht haar in 2011 voor het eerst – en voorlopig laatst – naar België. In het voorprogramma van haar concert in Vorst Nationaal: niemand minder dan Tom Dice, het jaar voordien nog succesvol op het Eurovisiesongfestival.

Overstap naar de popmuziek op Red

Overstap naar de popmuziek op Red © Photonews - Doug Peters

Na haar tournee hoefden de fans niet lang te wachten op nieuw werk. Taylor Swift werkte mee aan de soundtrack van The Hunger Games en kwam in het najaar van 2012 met nieuw werk. We Are Never Ever Getting Back Together, de voorloper van haar album Red, werd haar eerste nummer één hit in de Verenigde Staten. Met dit album maakte Taylor Swift langzaam de overstap van pure country naar mainstream pop door te experimenteren met andere genres. Denk maar aan die andere dikke hit I Knew You Were Trouble, waarmee ze voor het eerst de top tien bereikte bij ons.

De titel van het album Red verwijst naar de emoties die de kleur rood bij haar oproepen zoals liefde, frustratie en jaloezie. De twee grootste hits lijken dan ook over haar stukgelopen relaties met Jake Gyllenhaal en John Mayer te gaan. Op het album ook een samenwerking met haar goede vriend Ed Sheeran én een duet met Gary Lightbody van Snow Patrol.

Red was goed voor vier nominaties op de Grammy Awards. Voor I Knew You Were Trouble won ze haar tweede MTV Video Music Award.

Commercieel succes en veel lof voor 1989

Commercieel succes en veel lof voor 1989 © Photonews - Allen J. Schaben

Op haar nieuwe album 1989, een verwijzing naar haar geboortejaar, trok Taylor Swift helemaal de kaart van de popmuziek. Ze werkte daarvoor samen met popproducenten Max Martin en Shellback. Een schot in de roos, want het leverde haar maar liefst drie nummer één-hits op in de Verenigde Staten met Shake It Off, Blank Space en Bad Blood, haar samenwerking met Kendrick Lamar. Shake If Off was ook bij ons goed voor dubbelplatina in 2014 en is zo nog altijd haar grootste hit in Vlaanderen.

Memorabel is ook de videoclip voor Bad Blood, volgens geruchten een nummer over haar ruzie met Katy Perry over achtergronddanseressen. In die clip duiken een pak bekende mensen op, onder wie Ellie Goulding, Selena Gomez, Cara Delevingne, Karlie Kloss en Gigi Hadid. Het leverde haar de MTV Video Music Award op voor Video of the Year.

Van het album 1989 zijn er ondertussen meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht en ook bij ons haalde het de eerste plaats in de albumlijst. Naast dat commercieel succes was er ook veel bijval bij de critici. Het leverde Taylor Swift al voor de tweede keer in haar carrière de Grammy Award op voor beste album en dit als allereerste vrouwelijke artiest. Ook singer-songwriter Ryan Adams bleek fan: hij nam een volledig coveralbum op van 1989, met Bad Blood als absoluut pareltje.

Haar verzet tegen de streamingdiensten

Haar verzet tegen de streamingdiensten © Photonews - Andrew Parsons

Dat Taylor Swift naast een populair popsterretje ook een slimme zakenvrouw is, bewees ze in 2014 toen ze rond de release van haar succesplaats 1989 besliste om al haar werk van de streamingdienst Spotify te halen. "Ik wil niet bijdragen aan een platform dat de makers niet naar behoren vergoedt. Ik kan mij evenmin vinden in het idee dat muziek geen waarde heeft en gratis moet worden aangeboden", zei ze daarover bij Yahoo! Music.

Toen een jaar later bekend raakte dat Apple Music de eerste drie maanden geen royalty’s zou toekennen aan de artiesten, schoot dat opnieuw in het verkeerde keelgat bij Taylor Swift. "Wij vragen jullie ook niet om gratis iPhones. Dus vraag ons niet om onze muziek vrij te geven zonder compensatie." Een dag na haar brief kondigde Apple al aan zijn beleid aan te passen. Van macht gesproken!

Van de ene controverse in de andere

Van de ene controverse in de andere © Photonews

Na 1989 bracht Taylor Swift een tijdje geen nieuw werk uit, maar dat wil niet zeggen dat ze niet over de tongen ging. Met dank aan haar breed uitgesmeerde vetes met Katy Perry en Kanye West. Die rapte in zijn nummer Famous in deze niet mis te verstane bewoordingen over haar: "I feel like me and Taylor might still have sex. Why? I made that bitch famous!". Katy Perry rekende dan weer af met haar voormalige vriendin in haar single Swish Swish. Daarnaast liep Taylor Swift ook in de kijker met haar relaties met Calvin Harris en Tom Hiddleston, waarbij die laatste volgens sommigen vooral een publiciteitsstunt was.

Uiteindelijk liet ze zich eind 2016 toch nog positief opmerken met haar duet met Zayn Malik voor de soundtrack van Fifty Shades Darker. I Don’t Wanna Live Forever werd een wereldwijde hit en leverde haar een nieuwe MTV Video Music Award op.

Haar veelbetekenend antwoord op Reputation

Haar veelbetekenend antwoord op Reputation © Photonews

In het najaar van 2017 volgde dan haar langverwachte comeback met het nummer Look What You Made Me Do. Een naar eigen zeggen satirisch nummer waarin Taylor Swift afrekent met wat de media allemaal over haar geschreven heeft. De gespecialiseerde pers had er dan ook een vette kluif aan om de vele verwijzingen naar onder andere Kanye West, Kim Kardashian, Katy Perry en Calvin Harris te ontwaren. De videoclip miste in elk geval zijn effect niet en brak het record van meest bekeken video op YouTube in de eerste 24 uur met 43,2 miljoen views. Ook op Spotify - waar haar werk sinds 2017 terug beschikbaar is - brak ze een record met meer dan 8 miljoen streams op dag één.

Met Look What You Made Me Do scoorde Taylor Swift opnieuw een nummer één in eigen land. Bij ons leverde het haar een tweede toptiennotering op. De rest van het album, vol donkere electropop van de hand van producer Jack Antonoff én een nieuwe samenwerking met Ed Sheeran, scoorde wel nog goed in de albumverkoop, maar leverde geen grote hits meer op. Wel viel Taylor Swift opnieuw in de prijzen met vier American Music Awards, waardoor ze met in totaal 23 beeldjes nu de meest gelauwerde vrouwelijke artieste ooit is op het gala.

Lover: haar magnus opus?

Lover: haar magnus opus? © Photonews

Op haar zevende studioalbum Lover, dat sinds augustus in de rekken ligt, kiest Taylor Swift volop voor de liefde. Geen rancune of cynisme deze keer, wel een ode aan haar lief Joe Alwyn op de gelijknamige single. Lover is al de derde succesvolle single van het album, na Me!, een duet met Brendon Urie van Panic! at the Disco en het pro-LGBTQ-lied You Need to Calm Down. In de videoclip van het laatste nummer zijn we bovendien getuige van haar hernieuwde vriendschap met Katy Perry. Tussen beide dames is het duidelijk weer koek en ei en dat bewijzen ze door op te duiken als de gouden combo hamburger en frietjes. Het leverde Taylor Swift ondertussen alweer een nieuwe MTV Video Music Award op. De lovende recensies voor haar album stromen binnen en ook commercieel lijkt Lover een succes. Bij ons is het haar derde album op rij waarmee ze de eerste plaats bereikt.

Het zakenblad Forbes berekende ondertussen dat Taylor Swift tussen juni 2018 en juni 2019 zo’n 166 miljoen euro mocht bijschrijven op haar rekening, wat van haar op haar 29ste meteen ook de best betaalde artieste ter wereld maakt, vóór Beyoncé en Rihanna. Daar zien we voorlopig nog niet meteen een einde aan komen, zeker nu Taylor Swift haar Lover Fest tournee heeft aangekondigd. En jawel, daarmee zal Tay Tay eindelijk nog eens België aandoen: op zaterdag 20 juni is ze de headliner van Werchter Boutique. Een datum om nu al in je agenda te schrijven!

Wordt verwacht: Cats

Wordt verwacht: Cats © Photonews

De fans van Taylor Swift hebben nog iets om naar uit te kijken, want Taylor Swift zal eind dit jaar ook te zien zijn in de filmversie van de beroemde musical Cats, gebaseerd op Old Possum's Book of Practical Cats van T. S. Eliot. Cats is een film van Oscarwinnend regisseur Tom Hooper met ook nog rollen voor Judi Dench, James Corden, Jennifer Hudson, Idris Elba, Rebel Wilson en Jason Derulo. Taylor Swift speelt Bombalurina, een flirterige glamourkat. De film wordt in de kerstperiode in de zalen verwacht.

Dat Taylor Swift opduikt in een film over katten is trouwens geen verrassing. Haar drie katten Meredith Grey, Olivia Benson en Benjamin Button duiken geregeld op op haar Instagram. Hun namen zijn zelfs geregistreerd als merknamen, waardoor we ons binnenkort mogen verwachten aan hun eigen merchandising. Slim gezien!

Top