Current language: nl

Klara viert 11 juli opnieuw met Vlaamse componisten en 'Fingerprints'

Niet te tellen zijn ze, de creatieve Vlamingen die door de eeuwen heen hun muzikale ideeën aan het notenpapier hebben toevertrouwd. Op de Vlaamse feestdag geeft Klara ze naar opnieuw een gezamenlijk podium en kan je ook uitgebreid kennismaken met de gloednieuwe 'Fingerprints #3'.
Klara viert 11 juli opnieuw met Vlaamse componisten en 'Fingerprints' © Vlaanderen Feest

Vlaamse componisten dus, van pakweg 1500 tot heden. Maar een geschiedkundig overzicht wordt het allerminst. Overdag staan oud en nieuw broederlijk naast elkaar. Van sommige namen zal waarschinlijk nog nooit gehoord hebben. En omdat de plaatsen en de zendtijd nu eenmaal beperkt zijn, zal je misschien ook tevergeefs op zoek gaan naar je favoriet. Ons advies: laat je gewoon verrassen.

's Avonds programmeert Klara Live een werk van de Vlaamse componist Jeroen D'hoe: zijn 'Chamber Symphony' werd in februari van dit jaar gecreëerd door Le Concert Olympique. Op het programma van het orkest ook de 5de symfonie van Ludwig Van Beethoven, en dat is niet toevallig: dirigent Jan Caeyers is Beethovenspecialist, en D'hoe schreef zijn werk op vraag van het orkest, met de orkestklank van Beethoven als uitgangspunt.

Na het concert hoort je een pianosonate van Frank Nuyts, die dit jaar zijn 24-delige 'piano sonatas' project voltooide, en fragmenten uit de recente Fingerprints CD met werk van Johan Sluys, Wim Henderickx, Benjamin Lycke, Paul Steegmans en Marleen Dupont.

Chamber Symphony van Jeroen D'hoe

Chamber Symphony van Jeroen D'hoe © www.jeroendhoe.org

Het was dus een opdrachtwerk: Jan Caeyers vroeg aan Jeroen D'hoe een werk te schrijven met 'de orkestklank van Beethoven als uitgangspunt'. Hoe begin je daar aan, als componist?

Jeroen D'hoe legt uit: "Ik ben heel grondig aan de slag gegaan met de muziek van Beethoven. Ik heb me gefocust op de symfonieën, de belangrijkste sonates en de late strijkkwartetten. Vooral in de latere werken voel je duidelijk dat de genres worden opgerekt. Beethoven zoekt echt naar de grens. Wat kan een symfonie zijn? Wat kan een sonate zijn? Wat kan een strijkkwartet zijn? Hoe denkt Beethoven over de interactie tussen instrumenten? Hoe denkt hij soms heel obsessief over ritmiek en op welke manier creëert hij een ritmische trance? Voor zijn taal, begin 19de eeuw, was dit vernieuwend en tegelijk is dit nog steeds relevant. Hedendaagse componisten zoeken nog steeds naar die magische formule om een tranceachtig effect te bekomen. Het waren 6 boeiende maanden van muziek beluisteren, analyseren, bestuderen, noteren, reflecteren (...)
Het gebeurde vaak dat ik verschillende zaken van Beethoven interessant vond, maar op dat moment wist ik nog niet hoe dat tot een bevredigende, artistieke totaliteit zou komen. Ik heb weken en maanden al mijn ideeën verzameld in een boekje (...)
Als componist zoek ik mijn identiteit in een intense combinatie van lyrische melodieën. Mijn melodieën zijn organisch en eerlijk. Ze spreken voor zich. Beethoven was één van de grootste muzikale genieën aller tijden en creëerde prachtige, eenvoudige melodieën en ging daar op een geniale manier mee om in zijn composities. Ik werd hierdoor meer dan ooit geïnspireerd bij het componeren van de Chamber Symphony."

Website Jeroen D'hoe

Derde Fingerprints-compilatie met korte Vlaamse composities

Derde Fingerprints-compilatie met korte Vlaamse composities © VRT-Publishing

Op Fingerprints #3 verzamelen Componisten Archipel Vlaanderen (ComAV), Klara en Kunstenpunt de vingerafdrukken van Vlaamse en Brusselse componisten. 21 korte werkjes schetsen een beeld van componerend Vlaanderen vandaag de dag.

De Fingerprints-reeks is bedoeld om het werk van levende componisten te promoten bij internationale professionals. Voor het derde compilatiealbum werd opnieuw aan Vlaamse en Brusselse componisten gevraagd om (anoniem) korte, radiovriendelijke composities in te zenden. Nieuw op deze editie is de intrede van niet-Westerse instrumenten. De composities werden vervolgens door Klara opgenomen in de Studio Toots en zullen ook gebruikt worden voor uitzending.

Voor de eerste cd, in 2011 uitgebracht door Muziekcentrum Vlaanderen (nu Kunstenpunt), schreven 48 componisten elk een werkje van minder dan twee minuten voor de bezetting van Spectra Ensemble. De opname werd gemaakt door Klara. In 2016 volgde in dit samenwerkingsverband een tweede cd, deze keer met 25 werken van 23 componisten die hun stempel drukken op de hedendaagse klassieke muziek, uitgevoerd door de crème van het jonge Vlaamse talent. Fingerprints 3 werd gerealiseerd met de steun van Sabam for Culture. De rechten van de opname zijn ondergebracht bij VRT-Publishing.

Bron : Klara

Top