Current language: nl

Nieuwe muziek ontdekken in hapklare porties op Ear to the Ground

Muziekcentrum De Bijloke in Gent houdt op zaterdag 6 april al voor de derde keer de oren aan de grond en hoort geen treinen, maar wel een muzikale caravan, robots op 15 meter lange kabels en heteluchtballons. Ear To The Ground is een smörgåsbord van in totaal 35 (mini)concerten en voorstellingen. Jazz, experimenteel, pop, installatiekunst, rock, improvisatie, performance en intermedia.
Nieuwe muziek ontdekken in hapklare porties op Ear to the Ground © De Bijloke

Het Ear to the Ground-festival is intussen al aan zijn derde editie toe. De formule is bekend: de hele namiddag en avond kan je korte voorstellingen, installaties en performances bezoeken op de Bijlokesite. Belevingsmomenten van klank en beeld die zich onttrekken aan de tijdsspanne én consistentie van traditionele concerten. Je krijgt er geen routebeschrijving, maar een landkaart waarop je zelf een wandeling kan uitstippelen. Een greep uit het aanbod...

Ictus: Nerone's Lyra

Ictus: Nerone's Lyra © De Bijloke

Met zijn Lyra bezingt hij Rome, in lichterlaaie. Dit beeld, een zuiver historisch-politieke fictie, bepaalt tot vandaag de manier waarop wij de mythische figuur van Nero bekijken: dictator, kunstenaar en gek. De Oostenrijkse componist Clemens Gadenstätter stelt deze mythe in het middelpunt van zijn nieuwe opera.

In de Bijloke brengt Ictus het resultaat van de eerste werkfase: een contrapunt van stemmen, instrumentale fragmenten uit de toekomstige opera en twee klankinstallaties. Op mensenhoogte ontrolt zich een 15 meter lange elektroakoestische lyre terwijl er boven de hoofden van het publiek kabels lopen waarop muzikale robots reageren op het omgevingsgeluid.

Charlemagne Palestine & Seppe Gebruers

Charlemagne Palestine & Seppe Gebruers © De Bijloke

Charlemagne Palestine bezocht de kapel van Muziekcentrum De Bijloke en was meteen verliefd op de fantastische, hoogst ongewone akoestiek van de ruimte: een gigantische galm. Speciaal voor Ear to the Ground bouwt Palestine er, samen met pianist Seppe Gebruers, een concertinstallatie. De twee zullen er gelijktijdig vier microtonaal gestemde piano’s bespelen, ongetwijfeld omringd door Palestines teddyberen.

Ula Sickle & Stine Janvin ft. HYOID Contemporary Voices

Ula Sickle & Stine Janvin ft. HYOID Contemporary Voices © De Bijloke

Choreografe Ula Sickle rondde pas een residentie in kunstencentrum Wiels af, waarin ze een reeks site specifieke performances ontwikkelde voor de openbare ruimte. De stukken voor lichaam en stem zijn speciaal ontwikkeld voor sterk resonerende ruimtes die de stem op natuurlijke wijze versterken.

Sickle vroeg vocaliste Stine Janvin voor Horizontal Chorus een stuk te schrijven dat zou worden uitgevoerd door HYOID. Zowel de partituur als de choreografie zijn geïnspireerd op de tekst 'In Love with the Movement of the World' van Jacob Wren. Horizontal Chorus, evenals de andere stukken uit de reeks, zijn deel van Sickles onderzoek naar lichaam en stem in de openbare ruimte, naar gebaren van weerstand.

Peter Jacquemyn & co: FUNDAMENT

Peter Jacquemyn & co: FUNDAMENT © De Bijloke

Voor FUNDAMENT brengt Peter Jacquemyn maar liefst 11 gewaardeerde namen samen uit binnen- en buitenland. Volledig akoestisch creëert dat kleine leger aan basinstrumenten een bijna ruimtelijke klankmassa, waarin elke muzikant toch de eigen sound en klankrijkdom van zijn/haar instrument niet verliest. FUNDAMENT wordt een ongehoorde verkenning en viering van de onderstroom, een concert dat nog lang zal nazinderen.

GAME/KASK/David Helbich: House of Ear

GAME/KASK/David Helbich: House of Ear © De Bijloke

The House of Ear is het klinkende equivalent van een detox kuur, een workshop 'zelfzorg door het gebruik van je oren'. Michel Foucault’s concept van de 'zorg voor het zelf' maar ook instagrambeelden van komkommerschijfjes, voorzien van hashtags zoals #selfcare, #selfcaresunday en #metime treden in verbinding met esthetische expressie. Voor de gelegenheid tovert GAME de artiestenloges van De Bijloke om tot akoestische behandelkamers. Daar ontvangen de muziekmakers van GAME je met de nodige ironie en ernst.

Carl-Ludwig Hübsch en Matthias Muche

Carl-Ludwig Hübsch en Matthias Muche © De Bijloke

Impro-sets door Carl-Ludwig Hübsch (bastuba) en Matthias Muche (trombone). De Bijloke zet deze Usual suspects in hun genre voor de gelegenheid in Gotisch decor. Carl-Ludwig Hübsch en Matthias Muche zijn bekende namen op de scène van de vrij geïmproviseerde muziek. Op Ear to the Ground maken ze deel uit het projectensemble Fundament maar spelen ze ook enkele duo-sets in de schitterende gotische refter van het STAM.

Tin Men & The Telephone: World Domination volume 1: Furie

Tin Men & The Telephone: World Domination volume 1: Furie © De Bijloke

Tin Men & The Telephone citeren uit hun laaste album waarin een buitenaartse vredesmacht populisten en despotische leiders komt ontvoeren.

Tin Men staan erom bekend de nieuwste technologie en multimediale technieken in hun voorstellingen te betrekken. Tijdens Ear to the Ground brengen de heren hun nieuwste album, World Domination volume 1: Furie. De voorstelling neemt hier zowaar de vorm aan van een science fiction verhaal - Furie staat immers voor Federal Union for Restoring Intergalactic Equilibrium. Een buitenaardse vredesmacht heeft zich voorgenomen ons te komen verlossen van populisme en despotische wereldleiders te ontvoeren…

Tiptoe Company: Piano's hacken voor gevorderden

Tiptoe Company: Piano's hacken voor gevorderden © De Bijloke

Tiptoe Company speelt een nieuw werk van componist, pianostemmer en -hacker Tim Mariën. Net zoals Charlemagne Palestine en Seppe Gebruers verkennen ze samen de wereld van alternatieve stemmingssystemen waarin ‘microtonen’ centraal staan.

Klanklaboratorium en Drawing Basss

Klanklaboratorium en Drawing Basss © De Bijloke

De installatie van Benjamin Dousselaere en Thomas Smetryns in de bibliotheek stelt je in staat om aan de hand van enkele eenvoudige handelingen je eigen mini-compositie te maken. Je gaat aan de slag met objecten en samples en als je klaar bent stuur je jouw stuk via speakers de gangen van de Bijloke in.

Drawing Basss is een even eenvoudig als geniaal concept: jouw tekeningen worden live omgezet in muziek. Creëer je eigen muziek en teken de live uitvoering ervan. Na een korte uitleg daaromtrent kan je zelf je eigen grafische partituur tekenen die nadien uitgevoerd wordt door 3 contrabassisten van het ensemble BaSSSSS. Tijdens dit miniconcert kan je nogmaals met tekenmateriaal aan de slag en schets jij de muzikanten die dan o.a. jouw muziek interpreteren en uitvoeren. Niet nodig om zelf potlood en papier mee te brengen, al het nodige tekenmateriaal wordt voorzien.

Nadar: EXIT F

Nadar: EXIT F © De Bijloke

Een openluchtconcert voor ensemble en... vier heteluchtballonnen. Even uniek als spectaculair afsluiter van het festival: intrigerend, ritmisch, grappig, luid, flitsend.

Het intrigerende, ritmische, grappige, luide, flitsende en prettig gestoorde werk is het zesde luik in een reeks over vluchtbewegingen. De luchtballonnen lijken elk moment te kunnen opstijgen, en weg te vliegen naar het verre onbekende. EXIT F is op het lijf geschreven van Nadar, een jong en internationaal gereputeerd ensemble met een passie voor muziek uit onze tijd. Niet alleen schreef Michael Maierhof het werk specifiek voor Nadar, de groep heeft zijn naam ook ontleend aan Félix Nadar, aka Gaspard-Félix Tournachon, een Franse schrijver, fotograaf en ballonvaarder.

En verder ...

En verder ... © De Bijloke

Uiteraard valt er nog veel meer te beleven. 'Caravan' is een concert voor één toeschouwer in een kleine, bescheiden en hoogst intieme caravan op de Bijlokesite.
Tsubasa Hori brengt solo impro-performances van 20 minuten op traditionele Japanse percussie.
Luchtstromen die allerlei objecten kietelen: kneedbaar of in een precair evenwicht. Het hele boeltje lijkt te leven in de installatie 'd'un air instable' van Laurent Bigot.
De Amerikaanse steelgitariste Susan Alcorn beweegt zich ver buiten het idioom dat we in de regel met haar instrument associëren. Ze debuteerde in de scène van de country and western maar verkende vervolgens het muzikale universum van figuren zoals Olivier Messiaen, Pauline Oliveros en Edgar Varèse.
Gitarist Bill Orcut en drummer Chris Corsano vormen al jarenlang een duo. Ze zijn beroemd en berucht voor hun energetische, soms haast bezeten spel. Rock, jazz, free-impro en noise vloeien samen in een intense stromen, wolken en draaikolken van klank.
En tijdens een intermediale dialoog tussen slagwerker Teun Verbruggen en tekenaar Vincent Fortemps leiden de toeschouwers door duistere, mysterieuze landschappen.

Praktisch:

Ear to the Ground Festival #3
Zaterdag 6 april vanaf 13.00 u op de Bijlokesite in Gent

Alle verdere info vind je op www.bijloke.be

Top