Poltrock pakt uit met Mutes Moods Machines, een veelzijdig drieluik

De naam David Poltrock klinkt misschien niet iedereen bekend in de oren. Da’s zonde, want de Poperingenaar is een bevlogen muzikant die als geen ander kan toveren met zijn piano. Op vrijdag 26 oktober verschijnt 'Machines', het derde deel van de langverwachte trilogie 'Mutes Moods Machines'.

Poltrock pakt uit met Mutes Moods Machines, een veelzijdig drieluik

Poltrock, door de muziekpers wel eens de Belgische Jon Hopkins genoemd, heeft een palmares om u tegen te zeggen. Hij was muzikant bij Hooverphonic, De Mens en Triggerfinger. In 2017 gaf de artiest al een aantal concerten als voorproefje bij de Hooverphonic-optredens in de Antwerpse Koningin Elisabethzaal.  Akoestische pianomuziek is zijn ding: hij werkte maar liefst 5 jaar aan een eigen repertoire en dat resulteert dus nu in het voornoemde drieluik. De hooggespannen verwachtingen worden meer dan waargemaakt: Mutes Moods Machines is een wonderlijke reis door het universum van een muzikale duizendpoot geworden.

Pianovirtuoos

Pianovirtuoos

Poltrock is van alle markten thuis: samen met Triggerfinger-drummer Mario Goossens schreef hij de muziek van De Fabeltjeskrant en De Grote Dierenbosspelen, een film gebaseerd op het legendarische kinderprogramma met Meneer De Uil in een prominente rol. Hij producete ook de nieuwste single van Portland (de winnaar van de Nieuwe Lichting op StuBru) en werkte mee aan het programma The Recording Studio, opgenomen in de Daft Studios te Malmedy. Het programma zal te zien zijn op vtm, en de BBC tekende voor een Britse versie. Dit najaar gaat Poltrock als vaste muzikant op tournee met Jan Leyers en Bent Van Looy. Maar zijn eigen repertoire is minstens even interessant.

Poltrock brengt verstilde instrumentale pianomuziek. Hij is een specialist in de techniek van de geprepareerde piano: op of onder de snaren en hamers van het instrument worden objecten van bijvoorbeeld plastic, metaal of rubber geplaatst waardoor de klankkleur ingrijpend verandert. De liefde voor de piano komt duidelijk tot uiting op Mutes, het eerste deel van de Poltrocktrilogie.

Drie keer anders

Drie keer anders

Met Moods ging hij meer de electronische toer op. De muziekminnende medemens moest 88 dagen wachten op het album, evenveel dagen als een piano toetsen heeft dus. Op Machines ligt de nadruk op beats. De clip van Titanus (de eerste single uit die plaat) werd gedraaid in de Brusselse nachtclub The Funny Horse, met Sam Ostyn als regisseur.


Tournee

Tournee

Poltrock aan het werk zien kan tijdens de Mutes, Moods And Machines-tournee. Die brengt hem nog naar Poperinge, Kortrijk, Gent, Waregem, Hasselt, Strombeek-Bever, Leuven en Brussel.
 
Meer info hier
Beluister je favoriete muziek met eindeloze mobiele data, dankzij Epic Beats

Top