Ga direct naar de hoofdinhoud
×
×

Het verhaal achter de bekendste beltoon aller tijden

Gepubliceerd op 06/08/2018 in Music

Het verhaal achter de bekendste beltoon aller tijden

In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden had Crazy Frog in het begin niks met een kikker te maken. De oorspronkelijke naam van dit eigenaardige wezen was niets anders dan "The Annoying Thing", letterlijk "het vervelende ding". Een relevantere naam, zeg je? Misschien, want het komt eerder zelden voor dat men een "kikker" van dit kaliber spot in de natuur. En dan vergeten we nog die eigenaardige uitwassing van het skelet dat zo ostentatief naar buiten steekt tussen zijn benen. Maar laten we dat degoutante detail vergeten en ons verdiepen in het succesverhaal van de mensen achter dit wezentje dat in de jaren 2000 in zijn spurt naar de troon van de hitlijsten alle sexy latino’s ver achter zich wist te laten.

Spoiler: zoals zo vaak is dit het verhaal van een helderziende, een talent en een multinational met heel veel geld. We zullen nog niet verklappen wie er aan het einde verliest.

Langzame start

In 1993 komt de eerste van twee genieën ten tonele: Daniel Malmedahl, ook wel de machineman geheten. Deze 17-jarige student uit Zweden groeide in enkele maanden tijd uit tot een ware kosmische sensatie. Je kent hem vermoedelijk niet, tenzij je een fan bent van wedstrijden in geluidseffecten, maar Daniel was een ongelooflijke kampioen. Hij is een held in het nabootsen van de geluiden van motorvoertuigen. Een passie als een andere, toch? Maar in de tijden waarin het internet nog in zijn kinderschoenen stond kwamen buzzeffecten nog niet vaak voor en daardoor werden bepaalde dingen enorm snel enorm groot. Een eenvoudige video gepost op het internet en het dak werd weggeblazen. De Zweedse televisie contacteerde de maker van de video en nodigde hem uit om deel te nemen aan een humoristische show waarin hij zonder scrupules zijn ding kon doen.

Daarna werd The Insanity Test in het leven geroepen. Het principe was eenvoudig: het publiek kijkt naar een foto van een auto met op de achtergrond de beroemde motorimitatie van Daniel, die hij uitvoerde nadat hij helium had ingeademd. Zij die hun lach níét konden inhouden kregen de kwalificatie van "psychisch gezond". En de rest... jammer voor hen. Niemand heeft ooit de psychiatrische waarde van deze test aangetoond, maar de humor van de jaren 2000 was toch redelijk bijzonder. En je hebt vast al begrepen dat dit alles leidde tot de bekende en ondraaglijke inleiding van de Crazy Frog.

Tunen op maat

In 2003 komt er een visueel kantje aan het verhaal. Erik Wernquist, zelf ook een Zweed, beslist om een ware visuele identiteit te geven aan dit geluid, dat zowel mechanisch was als... totaal uniek. Erik is een kunstenaar die grafische animaties en 3D-modellen maakt. Na een lange brainstorm om te weten te komen op wat of op wie dit geluid zou moeten lijken ontsproot er aan Eriks geest een blauwe figuur die iets weghad van een mens.

Verkleed als exhibitionistische motard droeg het beestje enkel een vest en een helm en kreeg het de naam "The Annoying Thing", als was het om de wetenschappelijke identiteit van dit schepsel te verdoezelen. In dit stadium wordt er namelijk nog nergens verwezen naar welke kikkersoort dan ook.

Grote sponsors

Het duurde niet lang vooraleer de video gecreëerd door onze twee vrienden opgemerkt werd door grote financiële instellingen met flair. Het bedrijf Jamba!, gevestigd in Duitsland, de rechten in handen van deze toekomstige goudmijn. 

Jamba!, ofwel Fow Mobile Entertainment, zag het levenslicht in 2000 en specialiseerde zich in geen tijd in de ultieme tendens van die tijd: beltonen voor gsm's. Je herinnert het je nog wel... Die goeie oude tijden waarin we allemaal op zoek waren naar de beste beltonen, van The Lord of the Rings tot Mission Impossible tot het geluid van golven die over het strand glijden. Dat alles is Jamba!. En de beruchte "Wil jij ook een super coole beltoon? Sms dan BELTOON naar 34 35", ook dát was Jamba!.

Maar goed. Crazy Frog zag het levenslicht. Alles was klaar om de markt de veroveren en dat is dan ook wat er gebeurde. Het was de tijd waarin nummers die de hoogste plaatsen innamen in de hitlijsten van Australië, Frankrijk, Canada en het Verenigd Koninkrijk, nummers als Axel F van de film Beverly Hills Cop of We Are The Champions van Queen de radio’s, de kanalen met muziekvideo's en de gespecialiseerde internetsites overspoelden. De Crazy Frog-gekte verspreidde zich op exponentiële wijze en niemand wist echt waarom en hoe. Maar één ding is zeker: het deuntje zat constant in je hoofd. En nog een ander ding is zeker: de gouden en platina platen die het synthetische, kikvorsachtige wezentje heeft binnengesleept hebben de portemonnees van de rechthebbenden goed gevuld. Maar liefst tien miljoen dollar, alstublieft.

Einde van de race

Maar wat is er van hen terechtgekomen? Daniel Malmedahl is jammer genoeg niet rijk geworden. Dat gezegd zijnde heeft hij bevestigd aan de BBC dat hij zich indertijd goed geamuseerd heeft.

Wat Erik Wernquist betreft voelen we net iets meer bitterheid wanneer we hem horen jammeren dat zijn "Annoying Thing" officieel en voor altijd Crazy Frog is geworden: "Als ik geweten had dat het zou uitgroeien tot zoiets groots, dan zou ik nooit mijn toestemming gegeven hebben voor die idiote naam. Die naam heeft niks met dat figuurtje te maken. Het was geen kikker en hij was ook helemaal niet crazy." Maar los daarvan legt de man zich nog steeds toe op allerhande 3D-projecten.

En Jamba!? Dat bedrijf is failliet gegaan in 2014. En leeft nu voort in vrede in het paradijs van de Nokia 3310.

Terug in de tijd

Het is moeilijk in te schatten in hoeverre deze twee personen de muziekindustrie beïnvloed hebben en welke impact deze melodie gehad heeft op de hersenen van de jongvolwassenen van vandaag. Maar gelukkig voor ons is er in 2017 een documentaire verschenen die daar een goede poging tot doet. The Not So Crazy Frog is de titel van deze video van vijftien minuten lang en hij biedt een goed inzicht in het verhaal achter de bijzondere held van de hitlijsten.

En voor de nostalgici en de nieuwsgierigen onder jullie hebben we ook nog deze info: sinds enige tijd is er de Instagramaccount @TheCrazyFrogOfficial. Iets om te volgen... Baa aramba baa bom baa barooumba!

Goesting om nog massa’s andere songs te (her)ontdekken? Met Epic beats heb je oneindig veel mobiele data in de hele EU voor Spotify, Apple Music en co. Plus non-stop sharen via alle grote social media apps.

Bestel nu jouw Epic beats

By the way: Epic beats is er nu tijdelijk 6 maanden lang voor de prijs van Epic stories. Voor iedereen!

Sophie

Het web en apps, dat zijn m’n grootste passies. Yep, ik hoor ook bij de FOMO-club. Je zal me dus nooit zonder m’n smartphone zien! #friends #family #travels #web #popculture #graphicdesign #art #fun

Andere artikels van Sophie

Blog topics

Heb je een vraag?

Stel ze aan een van onze medewerkers. Maak een keuze: