Ongewenste oproepen of sms’en

Stuurt men u dreigberichten of beledigende sms’en? Wordt u gestalkt of gepest via uw gsm? Of krijgt u regelmatig oproepen van een onbekend nummer? Afhankelijk van het oproepnummer zijn verschillende acties mogelijk.

Wordt u vaak opgebeld door een vreemd nummer of buitenlands nummer?

Een onbekend, vaak buitenlands nummer met een andere landcode dan de Belgische +32, belt u op en als u opneemt hoort u een bandje, ruis of helemaal niks? Dit zijn call centers die 10 nummers in één keer bellen; de eerste die antwoordt, krijgt een verkoper aan de lijn. De andere negen nummers horen niets, maar worden nadien teruggebeld door het systeem. Dit is storend, maar vaak tijdelijk.

  • Bel nooit terug naar onbekende nummers

    Beantwoord nooit oproepen van nummers die u niet kent, en zeker niet van buitenlandse nummers (bv. met landnummer +176, +88 of +372). Bel deze nummers ook absoluut niet terug. Vaak gaat het om frauduleuze betaalnummers met zeer hoge tarieven, waardoor uw factuur enorm kan oplopen.

  • Blokkeer het nummer via uw gsm

    Op de meeste smartphones kunt u contactpersonen en bekende of onbekende nummers blokkeren. De richtlijnen hiervoor staan in de handleiding van uw toestel. Helaas kunnen noch wij, noch de Ombudsman Telecom deze buitenlandse nummers voor u blokkeren.

  • Laat u registreren op de “Bel mij niet meer”-lijst

    Nooit meer gebeld worden voor commerciële doeleinden? Schrijf u gratis in voor de “bel-me-niet-meer”-lijst.

  • Verander indien nodig gratis van nummer

    Als u wordt opgebeld door een onbekend nummer, is dit meestal tijdelijk. Blijft het duren? Contacteer onze klantendienst en vraag om gratis het nummer van uw vaste lijn of de 4 laatste cijfers van uw gsm-nummer te veranderen.

Wordt u bedreigd, gestalkt of gepest?

  • Blokkeer het nummer via uw gsm

    Op de meeste smartphones kunt u contactpersonen en bekende of onbekende nummers blokkeren. De richtlijnen hiervoor vindt u in de handleiding van uw toestel.

  • Identificeer de beller

    Zoek de beller eerst op via diensten als 1207.
    Beller niet gevonden? Dien dan het formulier voor een klacht met betrekking tot kwaadwillige oproepen in bij de ombudsdienst. Geeft de Ombudsman Telecom daarop een groen licht? Dan mogen wij de beller voor u identificeren.

  • Dien klacht in bij de politie

    Indien het om beledigingen, bedreigingen of fraude gaat, raden we u aan een klacht in te dienen bij de politie. Dit kan ook tegen onbekenden. Op basis van de vordering van de procureur wordt nadien een onderzoek ingesteld.

  • Verander indien nodig gratis van nummer

    Contacteer onze klantendienst en vraag om gratis het nummer van uw vaste lijn of de 4 laatste cijfers van uw gsm-nummer te veranderen.


Heeft deze info u geholpen?


Meer

MyProximus

Bekijk uw verbruik en facturen online.

MyProximus

Forum

Geen antwoord gevonden? Vraag het onze community waar klanten en experts elkaar helpen.

Forum