Een andere operator kiezen in de Europese Unie (ARP of LBO)

Als u reist in de EU, dan kunt u er voor kiezen om een roaming-optie (ARP of LBO) te activeren bij een andere Europese operator. Uw roaming-verbruik binnen de Europese Unie wordt dan rechtstreeks gefactureerd door deze andere operator, terwijl u uw simkaart en telefoonnummer behoudt. We kunnen u helaas niet informeren over de voorwaarden en prijzen van deze opties, omdat die afhankelijk zijn van de operator die u hebt gekozen.

  • Als u kiest voor ARP (Alternative Roaming Provider), dan worden al uw oproepen, sms’en, mms’en en mobiele internet in alle landen van de EU gefactureerd door uw alternatieve operator.
    U kunt slechts één ARP-optie tegelijk activeren. Als u een tweede ARP-optie activeert, dan wordt uw eerste optie gedeactiveerd.
    Uw ARP-optie heeft steeds voorrang op een eventuele bestaande roaming-optie bij ons.
  • Als u kiest voor LBO (Local Break Out), dan wordt alleen uw mobiele internet gefactureerd door uw alternatieve operator, en enkel in het land en op het netwerk van de betrokken operator.
    U kunt meerdere LBO-opties activeren, maar u kunt er slechts één tegelijk gebruiken.
    Uw LBO-optie heeft steeds voorrang op een eventuele bestaande roaming-optie bij ons.
  • Als u kiest voor een combinatie van een ARP en één of meerdere LBO’s, dan krijgt de LBO-optie die u hebt ingesteld steeds voorrang op voorwaarde dat u verbonden bent met het betrokken netwerk.

Wij bieden zelf geen ARP- of LBO-opties aan voor klanten van andere Europese operatoren..

Hoe kunt u een roaming-optie activeren bij een andere operator?

Om een ARP- of LBO-optie te activeren, contacteert u uw buitenlandse operator. De activering (en het verzenden van eventuele bevestigingsberichten) is afhankelijk van de voorwaarden van uw operator. Ook het gebruik (bv. de mogelijkheid om mms’en te versturen) verschilt van operator tot operator.

  • Lukt het u niet om een ARP-optie te activeren?
    In sommige gevallen wordt een ARP-aanvraag geweigerd: als de door u verstrekte gegevens (gsm-nummer, simkaartnummer, enz.) niet correct zijn, als uw alternatieve operator geen overeenkomst heeft met ons, enz. Contacteer uw alternatieve operator bij eventuele problemen of vragen.
    Uw ARP-aanvraag kan ook worden geweigerd als uw gsm-nummer werd afgesloten, als de eigenaar van het telefoonnummer de ARP-optie blokkeerde, als uw gsm-nummer geen toegang heeft tot roaming in het buitenland, enz. Contacteer onze klantendienst als u een soortgelijk probleem ondervindt.
  • Lukt het u niet om een LBO-optie te activeren?
    Om een LBO-optie te kunnen gebruiken, dient u de internetinstellingen op uw gsm aan te passen. Vervang onze APN (internet.proximus.be) door de EU APN (EUInternet) en vul de internetinstellingen in die u ontvangt van uw buitenlandse operator. Als business-klant moet u eerst de mogelijkheid om uw APN te kunnen configureren, aanvragen via onze klantendienst of in een verkooppunt.
    U kunt nadien steeds de internetinstellingen van uw toestel aanpassen om te switchen tussen verschillende LBO-opties of uw bestaande roaming-optie bij ons. Ook als u wilt surfen op een ander buitenlands netwerk (waar u geen LBO-optie hebt), dient u onze APN te configureren.
Terug in België? Vergeet niet om onze APN opnieuw in te stellen.

Hebt u een LBO-optie? Stel onze APN (internet.proximus.be) opnieuw in op uw toestel zodra u terug in België bent. Daarna kunt u zich opnieuw verbinden met ons netwerk.

Hoe kunt u een roaming-optie deactiveren bij een andere operator?

Om een ARP- of LBO-optie te deactiveren, contacteert u uw buitenlandse operator. De deactivering is afhankelijk van de voorwaarden van uw alternatieve operator.

Let op, uw ARP of LBO roaming-optie wordt automatisch gedeactiveerd als u verandert van simkaart of telefoonnummer, of als uw nummer werd opgeschort wegens een

Hoe wordt uw roaming-optie gefactureerd?

Uw ARP- of LBO-optie betaalt u rechtstreeks aan uw alternatieve operator. Uw andere mobiele verbruik wordt door ons verrekend.

Facturering door uw alternatieve operator

  • Uw ARP- of LBO-optie wordt verrekend door uw alternatieve operator (volgens zijn eigen voorwaarden).
  • Als u de factuur van uw buitenlandse operator niet betaalt, dan wordt dit afgehandeld door de betrokken operator. Wij komen niet tussenbeide.
  • Het is de verantwoordelijkheid van uw alternatieve operator om u op de hoogte te houden over uw verbruik. YU ontvangt hierover dus geen sms’en van ons, en deze informatie is niet beschikbaar via de MyProximus app of de MyProximus website.
  • Contacteer uw alternatieve operator bij eventuele problemen of vragen.

Facturering door ons

  • Alle belminuten, sms’en, mms’en en MB’s die niet zijn inbegrepen bij uw ARP- of LBO-optie worden (indien mogelijk) aangeboden en gefactureerd door ons.
  • Als u onze factuur niet betaalt, dan kan uw gsm-nummer worden opgeschort. U kunt dan geen ARP- of LBO-optie meer activeren op dat nummer. Uw bestaande optie wordt bovendien gedeactiveerd.
  • Beschikt u al over een maandelijkse roaming-optie (of over een tariefplan met roaming) bij ons? Dan zal u deze gewoon blijven betalen, tenzij u deze laat deactiveren via onze klantendienst.
  • Een roaming-optie heeft geen enkele invloed op de belminuten, sms’en, mms’en en MB’s die zijn inbegrepen bij uw nationale abonnement of Pay&Go-kaart.
  • Contacteer onze klantendienst bij eventuele problemen of vragen.

Heeft deze info u geholpen?


Meer

MyProximus

Bekijk uw verbruik en facturen online.

MyProximus

Forum

Geen antwoord gevonden? Vraag het onze community waar klanten en experts elkaar helpen.

Forum