Hoe kunt u zich voorbereiden op een mogelijke stroomonderbreking?

Volgens het afschakelplan van de overheid kunnen er in bepaalde gebieden stroomonderbrekingen voorkomen. Kijk op deze websites (www.offon.be , www.elia.be , economie.fgov.be ) of u zich in een gebied bevindt dat voor afschakeling in aanmerking komt. Is dit niet het geval, dan kunt u normaal gezien alle Proximus-diensten gebruiken. Woont u in of naast een afschakelgebied, dan garandeert Proximus er zo goed mogelijk de dienstverlening, met prioriteit voor bel-en sms-verkeer.
Neem daarom deze informatie door.

Welke impact heeft een stroomonderbreking in een afschakelgebied?

  • Backbone en datacenters: Het hart van het ons netwerk (de ‘backbone’) en onze datacenters zijn beveiligd tegen stroomuitval door middel van dieselgeneratoren. De kleinste sites in het netwerk blijven voor ongeveer 4 uur beschikbaar d.m.v. batterijen.
  • Vaste telefonie: Een klassieke telefoonlijn (PSTN, PES/AGW) in combinatie met een vast telefoontoestel dat geen netvoeding vereist, zal blijven functioneren. Deze worden immers vanuit het Proximus-netwerk gevoed. Dit geldt niet voor draagbare telefoons waarvan het basisstation netvoeding nodig heeft.
  • Klassieke ISDN: Eén poort in de ISDN-doos wordt tijdens een stroomonderbreking gevoed vanuit het Proximus-netwerk. Via deze poort kan een analoog toestel (bv een klassieke telefoon) blijven werken tijdens een stroomonderbreking. Als de ISDN-doos gevoed wordt door noodvoeding, dan zullen alle poorten minstens 5 uur beschikbaar blijven.
  • Professionele diensten: Leased Lines - BLES - PRA - Explore: Als onze klanten een eigen back-up stroomvoorziening hebben, dan kunnen hun Leased Line, BLES, PRA of Explore-oplossing voor minstens 5 uur actief blijven.
  • VDSL2 op Explore: Indien uw Explore-lijn is aangesloten via VDSL2, dan zal deze ongeveer 15 minuten beschikbaar blijven. Andere Explore-access-technologieën blijven beschikbaar.
  • Mobiele telefonie: Onze gsm-antennes zijn uitgerust met batterijen die een stroomonderbreking van minstens 2 uur kunnen opvangen. Om deze batterijen te sparen zal het enkel mogelijk zijn om te bellen en te sms’en gedurende een stroomonderbreking. We raden iedereen aan om zich tijdens een stroomonderbreking te beperken tot sms-berichten. Dit belast de batterijen van zowel de gsm-antennes als van je gsm-toestel minder, waardoor iedereen langer bereikbaar blijft.
  • Internet (ADSL-VDSL-SDSL-ISDN) - VoIP - Proximus TV: Als de elektriciteit in een zone uitvalt, zullen Proximus Internet, Voice-over-IP en Proximus TV niet werken. Modems (b box) die deze diensten aansturen, hebben immers elektriciteit nodig om te kunnen functioneren.
Kunt u bellen, televisie bekijken en of internet gebruiken tijdens een stoomonderbreking?
Kunt u bellen tijdens een stroomonderbreking?
  • Vaste lijn: Beschikt u over een klassieke telefoonlijn en kan uw telefoontoestel functioneren zonder netvoeding (opgelet voor draagbare telefoons), dan kunt u minstens 5 uur blijven telefoneren. Klassieke telefoontoestellen met een normale draadverbinding zijn verkrijgbaar in onze Proximus-verkooppunten.
  • Mobiel: Onze antennes zijn uitgerust met batterijen die een stroomonderbreking van minstens 2 uur kunnen opvangen. Gedurende die periode blijft het mogelijk om met uw gsm te telefoneren en te sms'en.

Laad uw mobiel toestel goed op voor een stroomonderbreking. We raden iedereen aan zich tijdens een stroomonderbreking te beperken tot sms-berichten. Deze belasten de batterijen van de gsm en van de antennes minder waardoor iedereen langer bereikbaar kan blijven.

Kunt u internet gebruiken tijdens een stroomonderbreking?
  • Internet thuis via de vaste lijn: Neen. Van zodra de modem (b-box) uitvalt door gebrek aan netspanning, valt ook de internetverbinding weg.
  • Internet via mobiel toestel (3G/4G): Het eerste kwartier nadat de stroomonderbreking gestart is, kunt u nog op het 3G/4G-netwerk. Daarna vermindert deze mogelijkheid gradueel. Dit telt enkel wanneer u zich in een zone bevindt waarin zich stroomonderbreking voordoet. In andere zones kunt u steeds gebruik maken van mobiel internet.

Voor mobiele diensten kan een antenne een bepaalde zone dekken die verder reikt dan de afschakelzone zelf. Als u dus in een zone woont waar de elektriciteit niet uitvalt, dan kan de antenne die u gebruikt wel hinder ondervinden van de stroomuitval. Omgekeerd kan het ook zijn dat u geen elektriciteit hebt thuis maar toch mobiel kunt bellen aangezien u belt via een antenne die nog elektriciteit krijgt.

Kunt u naar televisie kijken tijdens een stroomonderbreking?
  • Proximus TV thuis: Neen. Uw tv-toestel en decoder vallen zonder elektriciteit. Van zodra de modem (b-box) uitvalt door gebrek aan netspanning, valt trouwens ook de internetverbinding weg - deze is nodig om naar Proximus TV te kunnen kijken.

Danks onze optie TV Replay kunt u gemiste programma’s bekijken (tot 36u). Klik hier voor meer info.

  • Proximus TV mobiel (Proximus TV-app) via 3G/4G: Het eerste kwartier nadat de stroomonderbreking gestart is, kunt u via het mobiel 3G/4G netwerk genieten van TV Overal. Daarna vermindert deze mogelijkheid gradueel. Dit geldt enkel wanneer u zich in een zone met stroomonderbreking bevindt. In andere zones kunt u altijd naar uw favoriete programma’s kijken dankzij Proximus TV-app.

Voor mobiele diensten zoals Proximus TV-app kan een antenne een bepaalde zone dekken die verder reikt dan de afschakelzone zelf. Als u dus in een zone woont waar de elektriciteit niet uitvalt, dan kan de antenne die u gebruikt wel hinder ondervinden van de stroomuitval. Omgekeerd kan het ook zijn dat u geen elektriciteit hebt thuis maar toch naar Proximus TV-app kunt kijken aangezien u verbindt via een antenne die nog elektriciteit krijgt.

Moet u uw Proximus-toestellen uitschakelen vóór een stroomonderbreking?

Wanneer u verneemt dat u op een bepaald moment afgeschakeld zult worden, kunt u best zelf vooraf uw elektrische toestellen uitschakelen. Op die manier lopen ze minder risico om beschadigd te worden op het moment dat uw woning effectief afgeschakeld wordt. (bron Eandis).

U kunt dus best uw televisie, modem, decoder en uw ethernetadapter, Ruckus of Wi Fi Bridge volledig manueel uitschakelen. Gebruik hiervoor de aan/uit-schakelaar. Trek ook de stekker uit het stopcontact. U hoeft uw mobiele toestellen (gsm, smartphone enz.) niet uit te schakelen.

Is er opnieuw stroom in uw regio, laat dan eerst de modem (b-box) volledig opstarten. Daarna kunnen de andere Proximus-toestellen (Proximus TV-decoder / Home View / Home Control) worden ingeschakeld.

Hoe moet u uw toestellen heropstarten na een stroomonderbreking?

Eandis raadt aan om de heropstart van al uw huishoudelijke toestellen niet overhaast te doen om nieuwe onderbrekingen op het elektriciteitsnetwerk te vermijden.

Met betrekking tot Proximus-toestellen start u uw toestellen in volgende volgorde opnieuw op: laat eerst de modem (b-box) volledig opstarten. Daarna de draadloze onderdelen van het netwerk (ethernetadapter, Ruckus of Wi-Fi Bridge). Daarna de Proximus TV-decoder. Klik voor meer info.

Welke diensten blijven beschikbaar tijdens een stroomonderbreking?
Blijven de hulpdiensten (112) beschikbaar tijdens een stroomonderbreking?

Zolang de antenne in dienst is, kunt u alle noodnummers bellen met uw mobiele telefoon. Indien de stroomuitval lang duurt, dan zal de noodvoeding van de batterij niet volstaan en zullen er onvermijdelijk antennes uit dienst gaan. In dat geval is er tussen de operatoren een regeling om noodoproepen “112” door te schakelen via de antenne van een andere operator. Zolang uw gsm een signaal ontvangt van een nog actieve antenne van een andere operator, kunt u enkel het noodnummer 112 bellen. Zolang uw vaste lijn werkt, dan kunt u alle noodnummers bellen. U kunt dat nagaan door te controleren of u de beltoon hoort nadat u de hoorn opneemt.

Blijft Proximus bereikbaar tijdens een stroomonderbreking?

Alle Proximus callcenters blijven bereikbaar tijdens een onderbreking. De gebouwen waarin ze zich bevinden zijn voorzien van back-up stroomvoorziening.

Schade en compensatie na een stroomonderbreking?
Kunnen er herstellingen/installaties gebeuren tijdens een stroomonderbreking?

Proximus doet al het mogelijke om installaties en herstellingen binnen een redelijke termijn uit te voeren. Echter, in geval van een stroomonderbreking bij de klant is het technisch onmogelijk om de installatie of de herstelling uit te voeren. Er zal in overleg met de klant een nieuwe afspraak worden gemaakt.

Is Proximus verantwoordelijk voor hinder en schade veroorzaakt door een stroomonderbreking?

Binnen het kader van een normale bedrijfsvoering werd een bedrijfscontinuïteitsplan opgemaakt om het hoofd te bieden aan normale stroombeperkingen en -onderbrekingen. De juistheid en de volledigheid van deze maatregelen kunnen evenwel niet worden gegarandeerd omdat dit plan niet werd uitgewerkt voor deze uitzonderlijke situatie van energieschaarste en het daarmee verbonden afschakelplan. Proximus kan geenszins aansprakelijk worden gesteld indien deze maatregelen onvoldoende zouden blijken. Deze gegevens worden enkel verschaft ter informatie en binnen het kader van een redelijke inspanning.

Krijgt u een compensatie voor de periode zonder Proximus-dienstverlening?

Neen, aangezien de stroomonderbrekingen niet toerekenbaar zijn aan Proximus (de beslissing tot het activeren van het afschakelplan wordt door de overheid genomen), kan Proximus niet verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen of de eventuele schade die de klanten oplopen door de afschakeling.

Wat gebeurt er met mijn alarminstallatie, gezondheidszendertje, seniorenalarm ?
Blijven de Home-oplossingen van Proximus werken tijdens een stroomonderbreking?

In de alarminstallatie, de sensoren en de sirene van de Proximus Home-oplossing is een back upbatterij geïntegreerd. Alarm en sirene blijven hierdoor actief. De camera heeft geen geïntegreerde batterij en zal niet werken tijdens een stroomonderbreking.

Het signaal van uw alarminstallatie wordt verstuurd naar de alarmcentrale via de modem (b-box). Tijdens een stroomonderbreking zal deze niet werken. Uw alarmsignaal zal worden verzonden naar de alarmcentrale zodra uw modem en internetconnectie opnieuw actief zijn. Bovendien zal het Proximus Home Control-platform merken dat uw alarminstallatie niet reageert door een internet- of stroomonderbreking. Indien u uw Home-oplossing instelde om hierover gewaarschuwd te worden, zult u hierover een sms ontvangen.

U hebt een woning in een afschakelgebied en tijdens een stroomonderbreking wordt er ingebroken. U hebt een alarminstallatie. Zal het alarmsignaal de alarmcentrale bereiken?

Ja, op voorwaarde dat uw alarminstallatie verbonden is met de alarmcentrale door middel van een klassieke, vaste Proximus-telefoonlijn (PSTN) of door middel van een gsm (sms of 2G), en dat uw alarminstallatie gevoed wordt door een back-upbatterij. Als uw signaal via een PSTN-lijn verstuurd wordt, dan zal uw alarminstallatie minstens 5 uur signalen kunnen doorsturen. Wordt het alarmsignaal verstuurd via een Proximus-gsm (sms of 2G), dan zal dit minstens 2 uur mogelijk zijn. Wordt het alarmsignaal verstuurd via mobiele data (3G of 4G), dan zal het signaal tot ongeveer 15 minuten na de afschakeling worden doorgestuurd. Afhankelijk van uw locatie in het afschakelgebied kan de 3G/4G verbinding langer standhouden.

Uw gezondheid staat onder permanent toezicht door middel van een zendertje dat signalen doorstuurt naar uw huisarts. Wordt uw signaal verstuurd tijdens een stroomonderbreking?

Indien de zender volledig gevoed wordt door back-upbatterijen en verbonden is met een klassieke, vaste Proximus-telefoonlijn (PSTN), zal het signaal gedurende 5 uur verzonden worden. Het signaal zal gedurende minstens 2 uur verzonden worden indien uw oplossing verbonden is door middel van een Proximus-gsm (sms en 2G). Wordt het signaal verstuurd via mobiele data (3G of 4G), dan zal het signaal tot 15 minuten na de afschakeling worden doorgestuurd. Afhankelijk van uw locatie in het afschakelgebied kan de 3G/4G verbinding langer stand houden. We herhalen hier ook het advies van Elia: “Aan de mensen die specifieke noden hebben, vragen wij dat zij zich bij hun gemeentebestuur kenbaar maken. De gemeenten hebben als taak de afschakelperiode te beheren en de praktische maatregelen te treffen voor hun inwoners.” (bron Elia)

U hebt een seniorenalarm. Blijft dit werken tijdens een stroomonderbreking?

Indien deze oplossing volledig gevoed wordt door back-upbatterijen en verbonden is met een klassieke, vaste Proximus-telefoonlijn (PSTN), dan zal dit signaal gedurende 5 uur verzonden worden. Het signaal zal gedurende minstens 2 uur verzonden worden indien uw oplossing verbonden is door middel van een Proximus-gsm (sms of 2G). Wordt het signaal verstuurd via mobiele data (3G of 4G), dan zal het signaal tot 15 minuten na de afschakeling worden doorgestuurd. Afhankelijk van uw locatie in het afschakelgebied kan de 3G/4G verbinding langer stand houden.We herhalen hier ook het advies van Elia: “Aan de mensen die specifieke noden hebben, vragen wij dat zij zich bij hun gemeentebestuur kenbaar maken. De gemeenten hebben als taak de afschakelperiode te beheren en de praktische maatregelen te treffen voor hun inwoners.” (bron Elia)

U woont in een afschakelgebied, Kunt u een voicemail instellen en/of uw oproepen naar uw GSM doorschakelen?
Kunt u een voicemail instellen zodat de mensen die u bellen een boodschap kunnen achterlaten, die u achteraf kunt beluisteren?

Voor vaste lijn : Ja, dat kan. Proximus biedt een gratis voicemail-dienst aan voor de vaste lijn: PhoneMail. Deze optie moet vooraf worden geactiveerd. Activeren en beheren van uw PhoneMail kan met uw vaste lijn op het telefoonnummer 1969, op het nummer +32 (0) 78 15 1969 vanaf elke andere lijn of mobiel toestel (hou de pincode van uw PhoneMail bij de hand), via de MyProximus-website of via onze klantendienst.

Voor gsm : Ja, dat kan. Proximus biedt een gratis voicemail-dienst aan voor de gsm. Deze optie moet vooraf worden geactiveerd. Activeren of deactiveren van uw voicemail kan online of via onze klantendienst, afhankelijk van uw abonnement. Meer informatie kunt u hier vinden.

Kunt u uw vaste lijn laten doorschakelen naar uw gsm en omgekeerd tijdens een stroomonderbreking?

Oproepen doorschakelen op vaste lijn : Ja, dat kan. Proximus biedt hiervoor de betalende dienst Oproepdoorschakeling aan. U kunt deze dienst activeren via de MyProximus-website of via onze klantendienst. U kunt deze dienst beheren met uw vaste lijn op het telefoonnummer 1920 , op +32 (0) 70 21 1987 vanaf elke ander lijn of mobiel toestel of via de MyProximus-website.

Oproepen doorschakelen op gsm : Ja, dat kan. Als u een abonnement hebt, dan kunt u gratis uw gsm-oproepen doorschakelen naar uw voicemail of naar een ander. Meer informatie kunt u hier vinden.


Heeft deze info u geholpen?


Contacteer ons