Aan de slag met Zoomit

Met Zoomit kunt u uw factuur of aanrekening rechtstreeks in uw Internet Banking ontvangen en betalen. Hieronder leggen we u kort uit hoe u Zoomit kunt activeren, hoe lang uw facturen online blijven en vanaf wanneer deze factuur voor btw-aftrek in aanmerking komt. Ook lichten we toe hoe Zoomit werkt vanaf een gemeenschappelijke bankrekening en wat u moet doen als u ongevraagd terug een papieren factuur ontvangt.

Hoe Zoomit activeren?

Kies in MyProximus om uw factuur of aanrekening via Zoomit te ontvangen. U ontvangt uw volgende factuur of aanrekening in uw Internet Banking.

Hoe lang online beschikbaar?

  • Binnen uw Internet Banking ziet u uw facturen of aanrekeningen tot 24 maanden na datum (dit hangt eigenlijk af van uw bank). Indien u het gebruik van Zoomit stopzet, verdwijnt dit online archief om veiligheidsredenen.
  • In MyProximus, kunt u , ook als u Zoomit niet gebruikt, uw facturen of aanrekeningen raadplegen.

Wilt u uw elektronische facturen langer bijhouden? Bewaar ze dan op een veilige plaats (uw computer, uw harde schijf, uw cloud-ruimte).

Wat met een gemeenschappelijke rekening?

Wanneer u met anderen (partners, familieleden) een rekening deelt, kan het zijn dat onze factuur of aanrekening via Zoomit niet zichtbaar is voor uw mederekeninghouders. Wilt u dat alle rekeninghouders onze facturen of aanrekeningen kunnen zien en betalen, open dan in uw Internet Banking de Zoomit-rubriek en geef hen toegang tot onze facturen of aanrekeningen.

Is de btw aftrekbaar?

Zoomit bezorgt u een legale, elektronische factuur in pdf-formaat. Voor bedrijven is de btw is aftrekbaar op voorwaarde dat u geen papieren factuur meer ontvangt.

  • De eerste keer dat u Zoomit gebruikt, is het mogelijk dat u, naast de pdf-factuur in uw Internet Banking, ook nog een papieren factuur ontvangt. In dit stadium gebruikt u de papieren versie nog voor uw btw-aangifte; de pdf-versie draagt immers de vermelding “btw niet aftrekbaar”.
  • Eens u onze Zoomit-factuur in uw Internet Banking betaald hebt, wordt de papieren versie stopgezet. De elektronische versie is dan de wettelijke factuur, te gebruiken voor uw btw-aangifte.

De btw blijft dus te allen tijde aftrekbaar.

Ingeschreven voor Zoomit maar u ontvangt opnieuw een papieren document?

U bent ingeschreven voor Zoomit maar u ontvangt opnieuw een papieren factuur of aanrekening? Dit betekent dat we uw document niet konden afleveren in uw Internet Banking, wellicht omdat uw bankgegevens niet meer correct zijn. Log in op MyProximus en verbeter uw gegevens. Deze wijzigingen worden bevestigd in uw Internet Banking en daarna ontvangt u uw volgende factuur of aanrekening opnieuw via Zoomit.

Voor al uw andere vragen in verband met betalen via Zoomit, raadpleeg zoomit.be.


Heeft deze info u geholpen?


Meer

Forum

Geen antwoord gevonden? Vraag het onze community waar klanten en experts elkaar helpen.

Forum