×
×
img

Smart City

#NieuwPerspectief op dienstverlening aan de burger

“In ons Smart City-beleid speelt de burger een cruciale rol.”

Carl Nijssens, schepen van digitalisering, Sint-Truiden

In Sint-Truiden is digitalisering een hoeksteen van het beleid.
De stad staat bekend als het centrum van de bloesem- en fruitregio. Maar straks wil ze ook de vruchten plukken van een slim beleid dat zal uitmonden in een state-of-the-art dienstverlening voor burgers en bedrijven.
De uitdagingen:

  • de stad moest van nul beginnen
  • er moest flink geïnvesteerd worden in de basisinfrastructuur met nieuwe servers en apparatuur
  • de burger moet ervan overtuigd blijven dat het digitale beleid een pluspunt is

Daarom werden er op korte termijn enkele ‘quick wins’ gerealiseerd waar zowel burgers als bedrijven in Sint-Truiden concreet voordeel mee doen.

Gratis wifi en mobiele toepassingen

De stad Sint-Truiden biedt gratis wifi op de Grote Markt. Maar ook Shop & The City is populair, een digitale klantenkaart voor al wie in de stad komt winkelen. Carl Nijssens: “Je kunt in de winkel punten opladen met je QR-code. Elke maand is er een auto te winnen.” Verder komt er ondermeer een handig reservatie- en ticketingsysteem voor sport- en cultuurverenigingen.

“Het kroonjuweel wordt het burgermeldsysteem MyDigipass”, vertelt Carl Nijssens. “Via mobiele toestellen kan de burger makkelijk meldingen doen en krijgt hij toegang tot online toepassingen van de overheid. Hij hoeft zijn ID-gegevens maar één keer te uploaden via zijn smartphone. Sint-Truiden is straks de eerste Belgische stad waar de burger zich mobiel kan identificeren.”


Het e-loket maakt het burgers makkelijker

Nog een toepassing van de mobiele identificatie: het aanvragen van attesten via het e-loket. Burgemeester Veerle Heeren: “Stel dat iemand is vergeten een geboorteakte aan te vragen, dan kan dat straks mobiel van op een terrasje op de Grote Markt. Het document wordt meteen verzonden in een pdf”. De toepassingsmogelijkheden van het e-loket zijn eindeloos.

“Een testpubliek van burgers wordt nadien ambassadeur om het concept te communiceren aan het grote publiek”, weet Carl Nijssens. En hij somt de voordelen voor alle partijen op: “De burgers kunnen 24u/7d documenten opvragen en moeten minder lang wachten aan het loket. Hun tevredenheid neemt toe. En onze stadsdiensten kunnen efficiënter werken.”


Essentiële partnerships

Dé succesfactor in het verhaal is de begeleiding door de juiste partners. ICT-coördinator Jef Rayen: “Onze infrastructuur staat er. Nu is het zaak om te evolueren naar een Smart City. Proximus helpt ons op diverse gebieden, zoals de monitoring van het energieverbruik, business tv, sms-parkeren, veilig winkelen, enz.”

Voor burgemeester Heeren moet 2016 het jaar van de digitalisering worden voor de burger. “We hebben al veel tot stand gebracht, maar er zit nog meer in de pipeline. Ook op andere beleidsdomeinen, bijvoorbeeld met de heraanleg van de Grote Markt. Sint-Truiden is een stad in verandering. We willen de stad van de toekomst uitbouwen voor de kinderen van vandaag.”

Ga voor een #NieuwPerspectief op dienstverlening aan de burger

Een efficiëntere werking van de stadsdiensten zorgt voor meer tevreden burgers

Publieke sector

In dit digitaal tijdperk moeten organisaties, net als burgers, altijd geconnecteerd zijn.

Smart Cities

Stap vandaag de toekomst in.

Uw uitdagingen bekijken door een nieuwe IT- en telecombril?

Aarzel niet om uw accountmanager te contacteren of laat uw gegevens achter en wij bellen u zo snel mogelijk terug.

Contacteer mij