Bellen en surfen in het buitenland

Binnen en buiten de EU

Binnen de EU

Binnen de EU (+ enkele andere landen) belt, surft en sms't u tegen hetzelfde tarief als in België.

Zie EU-landen

Topbestemmingen

Buiten de EU

Buiten de EU belt, sms't en surft u tegen de standaardtarieven van het betreffende land.

Om goedkoper te bellen, sms'en en te surfen, neemt u het beste één van de onderstaande opties.

Betaal per gebruiksdag of per maand. U kan deze opties stopzetten wanneer u maar wilt.

Topbestemmingen waar de opties van toepassing zijn

Bellen en surfen

Alleen surfen

Daily Travel Surf

  • 200 MB

3,50/gebruiksdag

Enkel angerekend op de dagen dat de optie gebruikt wordt

Travel Surf

Top
  • 1 GB

20/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Travel Surf

Top Intense
  • 5 GB

75/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

World

Onderstaande voordelige opties gelden in alle landen van de wereld buiten de EU en bij cruiseschip-, ferry-, vliegtuig- en satelliet-netwerken. Uitgezonderd sommige landen.

Landen die niet in aanmerking komen voor de onderstaande opties

Bellen en surfen

Travel passport

World
  • 400 min. bellen en gebeld worden
  • 400 SMS
  • 400 MB

75/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Alleen surfen

Travel Surf

World
  • 1 GB

95/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Travel Surf

World Intense
  • 5 GB

295/mois

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Buiten de EU & Top

Reist u regelmatig naar een Topbestemming en heel af en toe naar een bestemming daarbuiten, kies dan één van de voordelige onderstaande opties compatible met uw TOP bundel.

Bellen en surfen

Travel passport

Outside EU & Top
  • 200 min. bellen en gebeld worden
  • 200 SMS
  • 200 MB

50/maand

Deze optie kan op elk moment worden gestopt

Alleen surfen

Daily Travel Surf

Outside EU & Top
  • 200 MB

14,87/gebruiksdag

Enkel angerekend op de dagen dat de optie gebruikt wordt

Kosten onder controle

MyProximus

In de MyProximus-applicatie vindt u steeds met één klik een volledig overzicht van uw verbruik aan oproepen, berichten (sms'en en mms'en) en internetvolume.

Melding per sms

U ontvangt regelmatig een sms met vermelding van uw dataverbruik in België en in het buitenland, 24u per dag en 7 dagen op 7. Deze dienst werkt automatisch. U hoeft hier dus niets voor te doen.

Surflimiet

Wanneer u in het buitenland surft, wordt uw internetverbinding uitgeschakeld zodra uw factuur € 60 (incl. btw) bereikt. U wordt per sms verwittigd.

Verander of deactiveer uw surflimiet

Wenst u de surflimiet te veranderen van € 60 (incl. btw) naar € 121 (incl. btw)?

Wenst u de surflimiet te (de)activeren? Neem contact op met uw accountmanager of met onze klantendienst op het nummer 0800 22 200 (+32 475 15 60 00 vanuit het buitenland).

Veelgestelde vragen

Wanneer roamingdiensten beschikbaar zijn in het buitenland, kan de kwaliteit van de dienstverlening in dat land verschillen van die in België als gevolg van diverse lokale factoren die verband houden met de technologieën die beschikbaar zijn in het bezochte land: de stand van de ontwikkeling van de nieuwste technologie, lokale netwerkdekking, beschikbare snelheid, latentie, maar ook andere externe lokale factoren zoals topografie, enz.

Het is mogelijk dat lokale nummers van diensten met toegevoegde waarde tijdens roaming niet technisch toegankelijk zijn voor roamende gebruikers via telefoon of sms, of dat bepaalde tv-inhoud in België niet beschikbaar is via Pickx tijdens roaming buiten de EU. Het is ook mogelijk dat toepassingen of inhoud die beschikbaar zijn voor lokale gebruikers, om technische of juridische redenen niet beschikbaar zijn voor roamende gebruikers.

Wanneer u aan het roamen bent, kunt u uw internetverbruik op elk moment controleren

  • door het woord DATA te sms'en naar 8888: informatie over het bedrag van uw verbruik in het buitenland wordt u per sms toegestuurd (gratis verzenden en ontvangen)
  • door de MyProximus-app te raadplegen (het gebruik van de app verbruikt data die zullen worden afgetrokken van het mobiel internetpakket of zullen worden gefactureerd indien de klant geen mobiel internetpakket heeft of indien het pakket wordt overschreden)

Bij telefoonoproepen en dataverbindingen in niet-terrestrische zones (bv. vanop een boot tijdens een cruise of vanuit een vliegtuig) wordt gebruikgemaakt van satellietnetwerken die tot een andere geografische zone behoren. Ze worden daarom buiten de Europese Unie beschouwd. Het nationale tarief is niet van toepassing op deze communicatie en de roamingkosten ervoor zullen worden gefactureerd.

Wanneer u (onbedoeld) verbinding maakt met niet-terrestrische netwerken, kan dat uw factuur flink doen oplopen. Om dat te vermijden, kunt u voor een van de volgende opties kiezen:

  • alle oproepen, sms’en en internetverbindingen via niet-terrestrische netwerken blokkeren;
    • de vliegtuigmodus van uw toestel inschakelen via de instellingen;
    • gratis de deactivering (opt-out) van roaming buiten de Europese Unie aanvragen  om verbinding met deze netwerken onmogelijk te maken terwijl u nog wel gebruik kunt maken van roaming binnen de Europese Unie
  • uitsluitend internetverbindingen via niet-terrestrische netwerken blokkeren door de deactivering (opt-out) van internetverbinding in niet-terrestrische zones aan te vragen. In dat geval behoudt u de mogelijkheid om te telefoneren en te sms’en via niet-terrestrische netwerken aan de tarieven die buiten de Europse Unie gelden en de mogelijkheid om gebruik te maken van roaming binnen de Europese Unie.

U kunt voorkomen dat u verbinding maakt met buitenlandse netwerken via de instellingen van uw toestel:

  • hetzij door de automatische selectie van de netwerkoperator uit te schakelen en Proximus handmatig te selecteren
  • hetzij door dataroaming te deactiveren

Om hoge facturen te vermijden, wordt uw mobiele internetverbinding in het buitenland onderbroken wanneer het dataverbruik buiten de bundel in het buitenland de limiet van € 60 (incl. btw) bereikt.

Indien u verder wenst te surfen, kunt u op eigen verantwoordelijkheid vragen om deze limiet op te heffen. In dat geval wordt uw mobiele internetverbinding opnieuw onderbroken tot het verbruik € 121 inclusief btw bedraagt, tenzij u ook deze tweede limiet hebt opgeheven. In dat geval blijft u onbeperkt surfen op uw eigen verantwoordelijkheid.

U kunt uw keuze op elk moment wijzigen.

Nummers met toegevoegde waarde (Value Added Services- of VAS-nummers) zijn bv. betaalnummers, gratis nummers of nummers met gedeelde kosten waarnaar je kunt bellen en/of sms'en om toegang te krijgen tot diensten zoals games, matchmaking, bewerken van inhoud, informatie zoals het weerbericht, dokters van wacht, enz.

Als je buiten België reist (roaming) en belt of sms't naar een VAS-nummer (lokaal, Belgisch, Europees of niet-Europees):

  • is je nationale tarief niet van toepassing
  • is het voor lokale gebruikers geadverteerde tarief niet van toepassing
  • kan er een toeslag van toepassing zijn, ook voor diensten die in het bezochte land als gratis worden geadverteerd (die zijn alleen gratis voor lokale gebruikers en niet bij roaming).

De VAS-nummerreeksen verschillen van land tot land. Om bill shocks te vermijden, kun je controleren op welke VAS-nummerreeksen een toeslag van toepassing is door te klikken op https://legalinfo.proximus.be/nl/vas De informatie is beschikbaar per EU-land (inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen), maar helaas niet voor de andere landen.

Omwille van de transparantie ontvangt u bij binnenkomst in het buitenland een sms met informatie over de geldende tarieven voor mobiele communicatie in dat land, inclusief mobiel internetgebruik. Indien u geen sms-berichten over tarieven wenst te ontvangen, kunt u vragen om deze dienst te deactiveren door te bellen naar 6000. U kunt uw keuze ook op elk moment wijzigen.

Als het land dat u bezoekt een van de andere 26 landen van de Europese Unie is, ontvangt u ook een sms met informatie over de beschikbare middelen om contact op te nemen met de hulpdiensten in het land dat u bezoekt. Om veiligheidsredenen kunt u niet vragen deze dienst te deactiveren en nodigen wij u uit deze sms te bewaren.

Toegang tot de webpagina's (gratis of betaald) is alleen mogelijk als u of uw fleetmanager geen blokkering voor het gebruik van de mobiele data heeft geactiveerd ("data barring" of configuratie door uw bedrijf). Raadpleeg de interne beleid policy van uw bedrijf. Als een dergelijke blokkering op uw verzoek of op initiatief van uw fleetmanager is ingevoerd, hebt u wel toegang tot deze pagina's, maar enkel via wifi.

In geval van nood raadt Proximus aan gratis het unieke Europese noodnummer 112 te bellen. Dit telefoonnummer is beschikbaar in elk Europees land, inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen, voor lokale gebruikers maar ook voor roamers.

Je kunt nagaan welke lokale alternatieve middelen beschikbaar zijn om contact op te nemen met de noodhulpdiensten in elk EU-land (inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) door te klikken op https://legalinfo.proximus.be/nl/emergency.

Mobiele apps voor openbare waarschuwingen zijn mobiele apps die de gebruiker in sommige landen op zijn smartphone kan downloaden om openbare waarschuwingen te ontvangen in geval van dreigende of zich ontwikkelende ernstige noodsituaties en rampen in het bezochte land.

Je kunt per EU-land (inclusief IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) de beschikbaarheid van lokale mobiele apps voor openbare waarschuwingen controleren door te klikken op https://legalinfo.proximus.be/nl/emergency.

Daily Travel Passport

  • U betaalt enkel voor de dagen dat u de optie gebruikt. De dagprijs wordt geactiveerd naargelang de zone waarin u zich bevindt en zodra u telefoneert of sms't naar een land van een van deze twee zones, meer dan 200 KB mobiel internet gebruikt of gebeld wordt.
  • Een verbruiksdag begint en eindigt om middernacht, Belgische tijd. Niet-gebruikte belminuten, sms'en en MB's worden niet overgedragen naar de volgende dag.
  • Geen abonnementskosten. De activering is gratis en deactivering is mogelijk op elk moment.
  • Niet compatibel met andere roamingopties of tariefplannen die korting geven op roamingtarieven, met VPN, noch met businesstariefplannen met inbegrepen minuten, sms' en of internetvolume voor roaming. Door de activering van Daily Travel Passport zullen alle andere roamingopties worden gedeactiveerd.

Goed om te weten

  • De hierboven vermelde roamingprijzen of -opties zijn niet van toepassing op roamingoproepen naar servicenummers met toegevoegde waarde (VAS), die als volgt worden getarifeerd: vanuit de EU-zone: €2,07 /min; vanuit de TOP-bestemmingenzone: €2,27 /min; vanuit de uitzonderingszone: €5,10 /min; vanuit de rest van de wereld: €2,89 /min (excl. BTW).
  • Sommige operatoren rekenen extra kosten aan voor de ontvangen oproepen – de bedragen kunnen variëren naargelang de operator.
  • Abonnementen worden steeds voor een volle maand aangerekend (zelfs indien activatie of deactivatie tijdens de lopende maand plaatsvindt)
  • Alle individuele data roaming bundels worden gefactureerd met sessie per 100KB.
  • De op deze pagina vermelde opties gelden niet voor: Angola, Bhutan, Djibouti, Eritrea, Ethiopië, Falklandeilanden, Libanon, Maldiven, Nieuw-Caledonië, Sao Tomé en Principe, Oost-Timor, Venezuela. Voor deze landen zijn geen opties beschikbaar. Hier gelden de standaardtarieven.

Raadpleeg uw tarieven wanneer u uw beschikbare volume overschrijdt.

Lijst van EU-operatoren en hun technologieën

Wilt u weten welke technologieën beschikbaar zijn in het land dat u bezoekt? U kunt de lijst van de beschikbare technologieën in elk land van de Europese Unie (+ IJsland, Liechtenstein en Noorwegen) raadplegen en dit voor elke operator waarmee Proximus een roamingovereenkomst heeft gesloten. Deze indicatieve lijst (.pdf) is onder voorbehoud van fouten en wijzigingen. Ze wordt regelmatig bijgewerkt op basis van de informatie die aan Proximus door buitenlandse operatoren wordt verstrekt.

De naam van het netwerk dat voor roaming geselecteerd is, kan op uw scherm weergegeven worden onder een andere handelsnaam, gekozen door de buitenlandse operator, ongeacht de wensen van Proximus. Bovendien zijn sommige technologieën om de hierboven uiteengezette redenen (zoals netwerkdekking of topografie) mogelijk niet beschikbaar in het hele bezochte gebied.