×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Wifi in het stadion

Klantenverhalendoor One magazine18/03/2015

Club Brugge intensiveert de interactie met zijn supporters. Dat gebeurt onder meer via een eigen app en diverse sociale media, in het eerste geconnecteerde stadion van de Jupiler Pro League. Dagmar Decramer, operations manager bij Club Brugge, vertelt.

Club Brugge spreekt een heel brede community aan. Alles samen gaat het naar schatting om een half miljoen mensen: van de supporters die trouw naar het stadion afzakken tot de sympathisanten in binnen- en buitenland. “De voorbije jaren hebben we een echte pioniersrol gespeeld in de communicatie met die verschillende types van fans”, zegt Dagmar Decramer, operations manager bij Club Brugge. “We streven daarbij naar zoveel mogelijk gepersonaliseerd contact.” Dat gebeurt onder meer via de app die de club eind vorig jaar lanceerde. “De app brengt de juiste info naar de juiste profielen: van de diehard-fan van de Blue Army, of de vader met kinderen die alleen op zondagmiddag naar de wedstrijd komt kijken, tot de sofasupporter die thuis de match volgt. We zorgen ervoor dat iedereen altijd mee is met wat er in en rond de club gebeurt.”

Actieve community
Dat Club Brugge daarbij op een actieve online community kan rekenen, blijkt al gauw uit de cijfers. Op een paar weken tijd telde de app 42.000 gebruikers. De club heeft daarnaast nog eens 200.000 vrienden op Facebook en 47.000 volgers op Twitter. “Om de interactie met de fans te vergroten, hebben we beslist om wifi aan te bieden in en rond het Jan Breydelstadion”, vervolgt Dagmar Decramer. Geen eenvoudige opdracht, zo bleek, want de infrastructuur moest voorzien zijn op piekmomenten van gebruikers in een vol stadion. Die bevinden zich dicht opeengepakt in de tribunes, wat technisch voor een extra uitdaging zorgt. Club Brugge maakte een marktanalyse en koos uiteindelijk voor het voorstel van Proximus, gebaseerd op een specifieke oplossing van Cisco voor wifi in stadions.

Online tijdens de rust
Proximus installeerde in en rond het Jan Breydelstadion 400 access points. Ook in de kantines en kantoren en op het supportersplein net voor het stadion is er wifi voorzien. Proximus connecteerde de access points op een glasvezelring. “Uit de eerste analyse van het wifigebruik zien we dat de supporters massaal online gaan tijdens de rust”, zegt Dagmar Decramer. “Ze checken facebook en Twitter, en surfen naar Sporza om beelden van de wedstrijd te herbekijken.” Club Brugge noteerde tot nog toe een piek van 6.000 simultane connecties. De installatie is voorzien op 14.000 gelijktijdige gebruikers. Op het netwerk zijn ook 23 beveiligingscamera’s en 175 cashless betaalterminals aangesloten. “Supporters betalen in de kantines met een elektronische betaalkaart die ze online – of ter plaatse bij een oplaadpunt – hebben opgeladen.” Dat werkt niet alleen veiliger en sneller dan met cash, het geeft de club ook extra informatie die toelaat de band met de supporter verder te versterken.

Pluspunten

  • Gratis wifi in en rond het stadion
  • Extra dienstverlening aan supporters
  • Ondersteuning van interactie tussen club en community
  • Glasvezelnetwerk, ook voor veiligheidscamera’s en cashless betaalterminals

Over Club Brugge
Club Brugge heeft een historiek die teruggaat tot 1891. De club met stamnummer 3 kan een indrukwekkend palmares voorleggen: 13 landstitels, 10 bekertitels en meer dan 200 overwinningen in 40 Europese campagnes.

Dagmar Decramer is economiste. Ze werkte vijf jaar als business development manager bij Uplace, het vastgoedbedrijf van Club Brugge-voorzitter Bart Verhaeghe. Sinds 2012 is ze aan de slag als operations manager bij Club Brugge.

Proximus team

Proximus team

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals

Proximus houdt u op de hoogte van de laatste nieuwtjes en trends voor ICT-professionals


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.