×
×

Oplossingen

Nieuws filtering op :

Wifi in de winkel

Oplossingendoor One magazine29/05/2015

Klanten verwachten vandaag steeds meer een wifi -verbinding tijdens het shoppen. Voor de winkelier is dit een opportuniteit.

“De retailsector staat voor behoorlijke uitdagingen”, stelt Thierry Mossay, Marketing Specialist van de wifi oplossingen bij Proximus. De verkoop en de prijzen staan onder druk. Klanten zijn dankzij het internet meer en beter geïnformeerd. En daarnaast is er nog de opmars van e-commerce. “Darwin is ook in retail van tel”, stelt Mossay. Het zullen, volgens hem, diegenen zijn die zich het best aanpassen aan de veranderende omgeving, die zullen overleven.

Daarnaast is er nog een andere vaststelling op de winkelvloer. Klanten beschikken meer en meer over een smartphone. En vaak connecteren ze op een of ander draadloos toegangspunt in de buurt, liefst in de winkel zelf. “Via e-shopping krijgt de handelaar veel informatie over de klanten. Hij weet wat zij kopen en willen. Maar vandaag kan een winkelier die mogelijkheid ook hebben voor shoppers die over de vloer komen.”

Thierry Mossay verwijst naar de wifi -verbinding die veel winkeliers vandaag al gebruiken voor ondersteuning van business applicaties zoals scanners en betaalterminals, maar ook steeds vaker aan klanten aanbieden. U kunt hiermee het gedrag van shoppers analyseren om interessante informatie te bekomen of om e ciëntere marketing acties te kunnen opzetten.

Wat is mogelijk?
Hoe gaat dit in zijn werk? Enerzijds bekomt u al heel veel informatie over het verloop in uw winkel op basis van de smartphone van de klanten en dit zonder dat ze geconnecteerd zijn op uw wifi -netwerk. “U kunt het bezoek in uw winkel tellen en meten hoe lang ze blijven, en waar precies. Maar u kunt ook herkennen wanneer iemand terugkomt die enkele dagen eerder al is geweest”, illustreert Jacques Rouge, Product Manager wifi -oplossingen bij Proximus. “De informatie is allemaal anoniem dus de privacy van uw klant is gegarandeerd”, stelt Rouge. In tweede instantie kan de meting op individuele basis gebeuren. Dan loggen uw klanten ook e ectief in, en kiezen hier ook voor. “U biedt hen als winkelier dan een applicatie die hen onder meer aanbiedingen of promoties aanbiedt. Zelf raden we aan dat het registreren snel en eenvoudig kan gebeuren. Mensen spenderen geen uren in uw winkel. Een e-mailadres of gsm-nummer moet voldoende zijn om contact te houden met de klant.” De derde stap is dat de klant dan bijvoorbeeld inlogt via zijn Facebook-profi el. Waardoor een winkelier heel wat meer data ter beschikking krijgt.

Meteen is duidelijk dat wifi voor winkeliers mogelijkheden biedt. De rol van de winkelier zal ook verschuiven. Van pure verkoop naar het proactief inspelen op basis van de bekomen informatie. Wifi in winkels bestaat al diverse jaren, maar nu pas wordt het dus interessant. “Vroeger boden ketens wifi aan om klanten aan te trekken. Vandaag kan elke winkelier er een competitief voordeel mee bekomen en beperkt wifi zich niet tot een kost”, stelt Thierry Mossay.

Wat uw wifi -verbinding u leert over uw klanten:
  • U kunt het bezoek in uw winkel tellen
  • U kunt meten hoe lang uw klanten blijven
  • U kunt meten waar ze zich in de winkel bevonden
  • U kunt herkennen wanneer iemand terugkomt die enkele dagen eerder al is geweest
  • U kunt gemakkelijk aan profiling doen
One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.