×
×

Nieuws

Nieuws filtering op :

Waarom uw homepagina minder belangrijk wordt

Nieuwsdoor One magazine23/03/2015

Waarom uw homepagina minder belangrijk wordt

Comments

Het belang van de homepagina bij websites neemt zienderogen af. Steeds meer surfers komen binnen via de achterdeur.

Slechts één op drie bezoekers van de website van de toonaangevende Amerikaanse krant The New York Times, komt via de homepagina. En dat aantal zakt zienderogen. In 2011 kwamen nog zowat de helft van de bezoekers via de homepagina. Dit alles blijkt uit een intern rapport van de Amerikaanse krant, dat onlangs uitlekte. “Diegenen die onze website toch nog bezoeken via de homepagina, spenderen daar bovendien ook steeds minder tijd”, zo valt er in te lezen.

Verklaring
The New York Times is geen alleenstaand geval. Veel andere sites zien het rechtstreekse bezoek aan hun omepagina afkalven. Veel websites krijgen in verhouding zelfs nog minder bezoekers via de homepagina. Zo blijkt 5 à 15 procent geen uitzondering voor een doorsnee website. Of anders gesteld: de meeste van uw bezoekers krijgt uw homepagina niet eens te zien. Een verklaring voor de dalende populariteit van de homepagina moeten we niet ver zoeken. Enerzijds is er uiteraard de opmars van een zoekmachine als Google, die zoekt op individuele webpagina’s. “Eigenlijk is Google je nieuwe homepagina”, stelt de bekende web expert Gerry McGovern in een reactie op het rapport van The New York Times. “Elke pagina die je maakt, is namelijk voor iemand een homepagina”, stelt hij.
Anderzijds zijn er de sociale media als Facebook en Twitter. Van daaruit worden er steeds meer pagina’s of artikels gedeeld, die zich doorgaans dieper in de betreff ende sites bevinden. Veel bezoekers komen enkel nog voor deze pagina, en zijn erna weer weg.

Vals gevoel
Veel bedrijven zijn zich nog niet bewust van deze trend, merkt Gerry McGovern op. Zij zien hun homepagina nog vaak als een hoofdingang via de welke iedereen binnenwandelt. Terwijl op internet elke virtuele winkel talloze zij- en achterdeuren telt.
Zo stelt McGovern dat het linken van de content met andere websites en zoekrobots vandaag belangrijker is dan de creatie van de content alleen. Het controleren van de goede structuur van de website is één ding, maar het netwerk van links náár de individuele pagina’s is veel belangrijker.
En heel vaak zijn bijvoorbeeld de creatie van informatie en berichten enerzijds en de verspreiding ervan (zoals het delen en linken van de content) anderzijds verschillende verantwoordelijkheden in een organisatie. “Deze twee taken moeten dichter bij mekaar komen. Liefst bij dezelfde afdeling”, stelt hij.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.