×
×

Spraakmakers

Nieuws filtering op :

Welke sociale media voor uw bedrijf?

Spraakmakersdoor One magazine29/05/2015

Facebook, YouTube, Twitter of Pinterest. Welke sociale media kunnen uw bedrijf echt iets bijbrengen? We gingen ons licht opsteken bij de Van Marcke-groep, een aanbieder van badkamers en verwarmingsketels. Zij hebben een verantwoordelijke voor sociale media.

“Onze filosofie is altijd geweest om de relevantie te laten primeren”, vertelt Philippe Borremans, Chief Social Media Officer bij de Van Marcke-groep. “Zo gebruiken we al sinds vijf jaar een intern ‘sociaal’ systeem voor al onze werknemers—noem het een bedrijfs-variant op Facebook— maar onze eerste externe Facebookpagina zag maar een kleine vier jaar geleden het daglicht. We hebben onze kennis van en aanwezigheid op sociale media geleidelijk aan uitgebreid, en dat doen we vandaag nog steeds.”

Van Marcke, een Belgisch familiebedrijf, is al jaren bezig met de uitbouw van hun aanwezigheid op sociale platformen. Hieronder vallen een reeks Facebookpagina’s. —“Eentje voor de eindconsument, en verschillende voor de verschillende winkels voor installateurs”, aldus Borremans. Daarnaast beschikt het bedrijf over een Twitterfeed die grotendeels als customer service-kanaal gebruikt wordt, naast een bedrijfsblog. Sinds biedt Van Marcke ook een Pinterestpagina aan waar interessante beelden rond interieurontwerp gedeeld worden.

Borremans wijdt deze brede benadering aan het gevarieerde klantenbestand: “Wij leveren rechtstreeks aan de eindconsument, maar hebben ook een groot distributiekanaal naar installateurs toe. Samen geeft dat een collectie heel uiteenlopende gebruikersprofielen. Op grote sociale platformen zoals Facebook komen al die mensen echter samen.”

Richtlijnen
Borremans heeft op basis van hun ervaring een aantal belangrijke aandachtspunten. “In eerste instantie moet je duidelijke richtlijnen geven omtrent het gebruik van sociale media. En dit aan elk personeelslid van het volledige bedrijf. Als iedereen weet welke richting hun bedrijf uit wil, wat acceptabel is en wat niet kan, dan vermijd je al veel kopzorgen.”

Die richtlijnen hoeven voor hem ook niet te lijvig te zijn. “Je kunt best vertrouwen op het gezond verstand van je werknemers en collega’s. Hier beslaan die richtlijnen grofweg anderhalf A4-tje, maar je kunt hier zelf zo losjes of gedetailleerd mee omgaan als je zelf comfortabel vindt.” Het tweede punt, zo benadrukt Borremans, is het belang van goede monitoring. “Het is absoluut onmogelijk om op een efficiënte, consequente manier om te gaan met je gekozen sociale platformen zonder eerst na te gaan wat er al over jouw bedrijf gezegd wordt online”, stelt hij. “Volg op wat er gezegd wordt over jouw bedrijf, over jouw branche, over de onderwerpen die je nauw aan het hart liggen. Zelfs als je zelf nog niet actief bent op platformen als Twitter en Facebook, vind je op deze manier een schat aan informatie.”

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.