×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Walibi kiest voor digital signage met Proximus

Klantenverhalendoor One magazine16/01/2015

Via digital signage communiceert Walibi op een heel snelle en flexibele manier met de bezoekers. Dat laat het publiek toe optimaal te genieten van het bezoek aan het park in Waver.

 “We zochten in eerste instantie naar een nieuwe manier om de bezoekers te informeren over de wachttijden aan de attracties”, vertelt Benoît Gustin, projectleider bij Walibi Belgium. “Het idee was om dat via beeldschermen te doen. Maar uiteraard wilden we met die schermen graag ook andere dingen doen.” Proximus – bij wie Walibi al langer klant is, onder meer voor het netwerk – suggereerde een platform voor digital signage. De eerste fase van het project is intussen uitgerold. Benoît Gustin legt uit: “Op het centrale plein zijn twee grote LED-schermen opgesteld. Daarop geven we de bezoekers allerlei informatie mee. Niet alleen over de wachttijden aan de attracties, maar ook over promoties en andere speciale acties.”

Betere bezoekerservaring
Bij de grote attracties staan kleine schermen die de actuele wachttijd weergeven. Die informatie biedt Walibi ook aan via de app W-Connect. Daarnaast bevinden zich in het park nog negen schermen (46 inch) met informatie. Benoît Gustin: “Op de schermen zien de bezoekers onder meer bij welke attracties het minder druk is. Op die manier kunnen we het publiek beter spreiden over het park.” Via digital signage krijgen de bezoekers ook algemene informatie mee, bijvoorbeeld hoe laat het vuurwerk begint of wanneer het park sluit. “Op zo’n scherm kun je die informatie ondersteunen met beelden – bijvoorbeeld van dat vuurwerk – waardoor de boodschap ook beter overkomt. Bovendien kunnen we heel kort op de bal spelen. Wanneer er in het park een kindje verloren is gelopen, kunnen we dat via de schermen onmiddellijk aan het publiek meedelen.”

Externe en interne communicatie
Het gebruik van digital signage beperkt zich echter niet tot de bezoekers. In Walibi bevinden de kantoren en personeelskantine zich verspreid over vier gebouwen. Benoît Gustin: “Via digital signage hebben we ook onze interne communicatie verbeterd. Op het scherm in de kantine, bijvoorbeeld, tonen we berichten voor de medewerkers, onder andere in verband over personeelsplanning.” Het voordeel van digital signage is dat Walibi via de schermen heel snel de juiste, actuele informatie kan verspreiden. “Dat is onder andere een groot voordeel in de ondersteuning van speciale evenementen”, vervolgt Benoît Gustin. “Zo hebben we een event rond Halloween, waarbij we tijdelijk met aangepaste attracties werken en met andere openingsuren. Via digital signage kunnen we de bezoekers van het park uitgebreid informeren over de evenementen die op de agenda staan.”

Beheer via smartphone mogelijk
De beeldschermen ondersteunen zo ook de ticketverkoop. “Voor sommige events zijn er maar een beperkt aantal toegangspassen beschikbaar. Op de schermen kunnen we in real time weergeven hoeveel tickets er voor een bepaald event nog verkrijgbaar zijn.” Het platform voor digital signage dat Proximus bij Walibi implementeerde, draait volledig in de cloud. “Ook dat zorgt ervoor dat we heel snel kunnen werken”, besluit Benoît Gustin. “Vanop mijn smartphone kan ik de oplossing aansturen en meteen specifieke boodschappen op één of meer schermen laten verschijnen. Dat laat ons toe heel gericht en in real time te communiceren.”

Over Walibi

Walibi opende in 1975 de deuren in Waver. Vandaag kent de pretparkfamilie nog drie andere telgen: twee in Frankrijk en in één in Nederland. Samen verwelkomen de vier parken 2,8 miljoen bezoekers per jaar. Walibi behoort tot de Compagnie des Alpes.

Pluspunten
  • Snelle en efficiënte communicatie met bezoekers en personeel
  • Actuele, dynamische informatie in real time
  • Verbetering van de bezoekerservaring door efficiëntere spreiding van het publiek
  • Ondersteuning van ticketverkoop en speciale acties

  

Benoît Gustin is projectleider bij Walibi Belgium. Hij begon zijn carrière bij het park als coördinator van de evenementen en werkte in diverse operationele functies.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.