×
×

Visie

Nieuws filtering op :

Elk budget is een ICT-budget

Visiedoor One15/11/2016

Naarmate de sector en de bedrijven evolueren, veranderen ook de rol en de impact van ICT. AVEVE reorganiseerde zijn ICT-afdeling vijf jaar geleden op groepsniveau. CIO Erwin Verstraelen laat ICT dichter bij de kern van de organisatie aansluiten. De ICT-afdeling richt zich meer op architectuur en projectbeheer, minder op het puur operationele verhaal.

De roots van AVEVE gaan terug tot 1901, toen het bedrijf startte als aankoop- en verkoopvennootschap – AVV – voor landbouwcoöperanten. Vandaag is AVEVE uitgegroeid tot een bedrijvengroep rond land- en tuinbouw, met onder meer de ontvangst en verwerking van granen, handel in meststoffen, oplossingen voor plantbescherming, enzovoort, naast activiteiten rond de productie en distributie van veevoeder. Bij het grote publiek is AVEVE vooral bekend van de 250 retailwinkels, waar het bedrijf zijn expertise aanwendt voor de consument. AVEVE bouwde ook activiteiten uit in Frankrijk, Duitsland en Nederland. De groep telt 1.800 medewerkers en realiseert een omzet van 1,3 miljard euro.

Transformatie

Sinds 2010 loopt bij AVEVE een ingrijpend ICT-transformatietraject. “De groep zette in de jaren 60 al de eerste stappen op het vlak van ICT”, zegt Erwin Verstraelen. “Doorheen de jaren – onder meer door opeenvolgende acquisities – was een heel heterogene omgeving gegroeid, met tal van verschillende platformen.” Die versnippering bood niet langer het ideale antwoord op de huidige markt, waar complexiteit en volatiliteit twee belangrijke factoren zijn. “Oude structuren verdwijnen en de globalisering verstoort bestaande evenwichten. De digitalisering heeft het potentieel om het businessmodel te wijzigen. Daarom hebben we beslist de organisatiestructuur aan te passen. Dat is een fundamenteel vraagstuk voor een groep die de voorbije decennia is gegroeid als een geheel van onafhankelijke kmo’s.”

Geloofwaardigheid en vertrouwen

AVEVE beschouwt ICT als de functie die rechtstreekse ondersteuning biedt voor de realisatie van de bedrijfsstrategische doelstellingen. “De hele transformatie is opgebouwd rond vier grote ICT-programma’s, samen goed voor ruim veertig projecten. Dat is een enorme uitdaging, zeker in combinatie met de dagelijkse operationele taken. Goede samenwerking met strategische ICT-partners is in die context van groot belang.” Erwin Verstraelen ziet ICT daarbij algemeen als een enabler. “Tegelijk gebruiken we ICT om ons te differentiëren”, legt hij uit. “De productie van veevoeder op maat van de klant, met korte doorlooptijden en een continue herberekening van de samenstelling, is maar mogelijk dankzij de inzet van technologie.”

Stabiliteit en rust

ICT zorgt verder ook voor differentiatie in de bediening van de consument, met name bij de uitbouw van een omnichannel-aanpak. “ICT zorgt voor inzicht in wie onze klanten zijn, wat toelaat tot een betere positionering van ons aanbod te komen, in functie van de concrete behoeften van die klanten.” Via de analyse van big data kan ICT nieuwe opportuniteiten helpen opsporen. Tegelijk moet ICT echter ook voor stabiliteit en rust zorgen. “Geloofwaardigheid en vertrouwen zijn essentieel”, stelt Erwin Verstraelen. “Die twee aspecten maken van de ICT-afdeling een trusted business advisor voor de organisatie. Alleen vanuit die basis kun je met ICT verandering en innovatie naar het bedrijf brengen.”

Elke project is een ICT-project

Bij de oprichting van de centrale ICT-afdeling in 2011 heeft AVEVE grondig nagedacht over de competenties die het bedrijf intern wil verankeren. “De nadruk ligt daarbij op de sturende en architecturale facetten van ICT, minder op het operationele luik. Zo hebben we onze datacenters uitbesteed aan een externe partner. Het belang van ICT zal de komende jaren alleen maar toenemen. Elk project is een ICT-project”, zegt Erwin Verstraelen. “Elk budget is een ICT-budget.”

Minder klassieke ICT-profielen

Nieuwe evoluties – zoals cloud, mobile, big data en het Internet of Things – verlagen de drempel om technologie meer en meer met alle aspecten van de bedrijfsvoering te verweven. Dat heeft ook invloed op de vraag naar specifieke ICT-profielen. “Omdat we als departement meer naar de kern van de organisatie opschuiven, hebben we vandaag minder nood aan klassieke ICTprofielen. We zoeken vooral projectleiders en architecten, waardoor we breder kunnen rekruteren. Vooral de ingesteldheid, motivatie en basisbagage van de kandidaat is daarbij belangrijk. De rest volgt dan uit interne groei en actieve coaching”, aldus Erwin Verstraelen.


Tips voor de CIO: 
  1. Liever coach dan manager

    “Als CIO ben je permanent op ontdekkingsreis. Je weet wanneer en waarom je vertrekt, maar nooit helemaal precies waar de reis je naartoe leidt. Doorheen het traject verandert het bedrijf, de markt, de algemene context. Daarom is het belangrijk dat je samenwerkt met alle betrokken medewerkers. Als CIO ben je daarom beter meer coach dan manager. Het is aan de medewerkers om in functie van de missie en de doelstellingen de nodige meerwaarde te creëren.”

  2. Creëer ruimte voor ontwikkeling

    “Stuur niet te veel bij, zeker niet op microvlak. De CIO is het klankbord. Bouw een team op dat de rolverdeling begrijpt en je kunt wonderen verrichten. Het team heeft een duidelijke opdracht, maar vult zelf de oplossing in. Medewerkers krijgen de lust van de vrijheid en de last van de verantwoordelijkheid. Het grootste deel van de tijd van de CIO moet naar organisatie gaan, niet naar ICT op zich. Operationele oefeningen behoren niet tot het takenpakket van de CIO. Concentreer je op strategie en visie.”

  3. Relativeer jezelf

    “De CIO is niet alwetend, maar zit ook zelf met vraagtekens. Met een positieve ingesteldheid kun je echter veel bereiken. Bekijk de dingen niet als ‘een probleem’, maar liever als ‘een uitdaging’ of ‘een opportuniteit’. Gaat het fout, dan moet je kalm blijven. De CIO moet in de eerste plaats rust uitstralen. Hou de langetermijndoelstellingen voor ogen.”

  4. Staar je niet blind op technologie

    “ICT evolueert snel. Wat vandaag sciencefiction lijkt, is morgen wellicht iets waar niemand nog van opkijkt. Verlies de menselijke factor echter nooit uit het oog. Mensen hebben tijd nodig om nieuwe technologie te assimileren. Trouwens, het is niet de technologie die onze toekomst bepaalt, dat doen we zelf.”

Quote: 
“ Mijn motto: in het leven heb je problemen, uitdagingen en opportuniteiten. Dat is drie keer hetzelfde, alleen de mindset is anders.”

Erwin Verstraelen

Studeerde toegepaste economie aan de Universiteit Antwerpen. Hij begon zijn carrière als organisatieconsultant bij KBC. Later werkte hij als architect bij EMD en als management consultant rond strategie en transformatie bij IBM. In 2011 ging hij aan de slag als CIO bij AVEVE. Erwin leidt er een team van ongeveer tachtig medewerkers. Sinds 2015 is hij voorzitter van CIOforum.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.