×
×

In de praktijk

Nieuws filtering op :

TH Group boekt tijdswinst dankzij nieuwe telefooncentrale

In de praktijkdoor Perspective19/10/2016

TH Group boekt tijdswinst dankzij nieuwe telefooncentrale

Comments

TH Group in Hooglede koos er onlangs voor om zijn zeventien sites in België in één keer om te schakelen naar de Fix Mobile Unification oplossing van Proximus. Reden genoeg voor ons om CFO Peter Tytgadt te vragen naar de reden van deze beslissing.

Als we naar het afgesproken adres langs de kalme Bruggesteenweg rijden, ontdekken we een groot, modern glazen gebouw dat fel afsteekt tegen de industriële omgeving en de oude gebouwen. De hoofdzetel is gloednieuw. 

Van eenmansbedrijf tot wereldleider 

Eens boven onthult Peter dat dit slechts één van meerdere nieuwe sites is. Niet slecht voor wat ooit een eenmansbedrijfje in een garage was, gespecialiseerd in de revisie van Turbo’s. TH Group werd in 1974 opgericht door Alfred Hoet. Het intrede van Ackermans & van Haaren tot het kapitaal (50%) in 2006 versterkte de verdere groei van de groep. Vandaag specialiseert het bedrijf zich onder meer in de verdeling van vrachtwagens, service en wisselstukken, leasing, renting en natuurlijk ook de verdeling van turbo’s. 

TH group is vandaag ondermeer de grootste verdeler ter wereld van het bekende vrachtwagenmerk DAF, wereldwijd een top-3 speler inzake distributie van turbo’s in de aftermarket, en in België de grootste onafhankelijke leasingmaatschappij voor vrachtwagens. Het bedrijf heeft hiervoor 900 werknemers in dienst, verspreid over acht landen en meer dan veertig sites. En net daar wrong tot voor kort het schoentje, legt Peter uit.

Operatie Centralisatie

“Die veertig verschillende sites hadden tot voor kort allemaal verschillende IT-systemen en telefooncentrales. Alles samen draaiden er bovendien een 60-tal servers op 23 verschillende locaties. Dat was niet langer houdbaar. Een drietal jaar geleden hebben we daarom besloten om alle Europese IT-afdelingen in onze hoofdzetel samen te brengen en de servers te centraliseren in twee data centers. Dat leverde een eerste tijdsbesparing op voor onze IT-afdeling. 

Maar we verloren nog altijd veel tijd aan al die verschillende telefooncentrales. Telkens er iets fout liep op een site of er iemand werd aangenomen, moest een IT’er van de hoofdzetel naar de site rijden om de bekabeling aan te passen. Toen we voor onze nieuwe of gerenoveerde sites toch nieuwe telefooncentrales moesten opzetten, besloten we daarom om meteen één centrale telefooncentrale op te zetten voor alle Belgische sites.”

De keuze voor de partner was volgens Peter evident: “We hebben met verschillende partijen gesproken, maar het was al snel duidelijk dat we opnieuw met onze historische partner Proximus in zee gingen gaan. De prijs zat goed, en die opgebouwde vertrouwensband is veel waard.”

Een tijdbesparende oplossing

Proximus stelde voor de Fix Mobile Unification-oplossing in te voeren in alle zeventien Belgische sites van TH group. Die oplossing laat medewerkers toe om hetzelfde nummer te gebruiken voor zowel mobiel als vast, zodat klanten hen makkelijker kunnen bereiken. Bovendien kunnen ze met dit systeem zelf eenvoudig instellen wanneer klanten hen kunnen bereiken en wanneer die klanten doorgeschakeld worden, en delen alle mobiele en vaste toestellen één groot telefoonboek. 

“Het systeem is nog maar drie weken in voege op onze sites, dus voor concrete resultaten is het nog te vroeg”, licht Peter toe. “Maar ik ben er vast van overtuigd dat dit een enorme vooruitgang kan worden. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de tijdsbesparing voor onze IT’ers, die nog maar één telefooncentrale centraal hoeven te beheren. Maar ook onze werknemers hebben hier alle baat bij: zij hoeven nooit meer telefoonnummers uit te wisselen en kiezen zelf wanneer ze bereikbaar willen zijn. 

We gaan deze oplossing dan ook zo snel mogelijk ontplooien naar al onze sites in België. Mijn bezorgdheid? Er moet zeker voldoende aandacht worden geschonken aan de bedrijfszekerheid van de centrale. Als het systeem, om welke reden dan ook, niet beschikbaar is, zitten meteen al onze Belgische sites zonder telefonie. Maar hiervoor kan Proximus ons voldoende garanties bieden. Het enige nadeel dat ik bijkomend kan bedenken, is dat we dit systeem niet over de hele groep kunnen ontplooien.”  

Perspective

Perspective

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!

Magazine en online blog voor bedrijfsleiders van kmo’s vol nieuwe inzichten voor een frisse blik op hun onderneming.

Doorblader, lees, het laatste magazine!


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.