×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Slim energie besparen

Klantenverhalendoor One magazine12/11/2014

Het nieuwe economische paradigma heet win-win-win. Oplossingen waarbij drie partijen winnen – klant, fabrikant en milieu – zijn niet anders dan intelligent te noemen. SmartLog heeft twee van die slimme machine-to-machine oplossingen geïntroduceerd voor milieu- en kostenbewuste organisaties, met Proximus als strategische partner.

Een homogeen energiebeheer en voorspellend onderhoud van een machinepark. Daar wordt een onderneming alleen maar beter van, redeneerde SmartLog, toen het op zijn m2m-platform twee specifieke toepassingen ging ontwikkelen. Guy Claesen, COO van SmartLog, situeert de kiem van het jonge verhaal in het bedrijf ABN, dat zich bezighoudt met HVAC (Heating-Ventilation-Air Conditioning). “Energiemanagement werd voor de klanten steeds belangrijker. De bestaande producten voorzagen enkel in monitoring van het verbruik, niet in de aansturing van de installaties. Zowat twee jaar geleden besloot ABN een specifiek m2m-platform met een slim algoritme te ontwikkelen. Aangezien dit platform niet alleen HVACinstallaties maar om het even welke machine of robot kan aansturen, werd besloten om een apart bedrijf op te richten.”

Energiebeheer zonder zorgen
De prille onderneming koestert hoge idealen. Via m2moplossingen streeft ze naar een totale ontzorging voor haar klanten. Momenteel heeft ze daarvoor twee end-to-end-oplossingen op de markt. “StoreConnect is bedoeld voor de retailmarkt en voorkomt onnodig energieverlies via de automatische aansturing van airco, ventilatie, enz. De potentiële besparing is enorm, als je weet dat airco bijvoorbeeld in non-foodretail 40% van de totale energiekost uitmaakt.” Een kleine console aan de muur beheert de hele installatie en stuurt alle informatie door naar de databases van SmartLog. Zelf beschikt de klant over een dashboard met alle statistieken: buiten- en binnentemperatuur, verbruik, CO2- uitstoot, enz. “We hebben lang gesleuteld aan die interface, want in de retailsector mag het er allemaal ook leuk uitzien. De klanten zijn trots op hun inspanningen en willen die tonen aan hun publiek.” SmartLogs tweede product, HealthCheckbox, is bedoeld voor voorspellend onderhoud van machineparken. “Hiermee kan worden ingegrepen vóór een machine een panne heeft, bijvoorbeeld bij een compressor met drukverlies. Interventies worden efficiënter, omdat men precies weet wat er aan de hand is. De kosten verminderen en de levensduur van het machinepark neemt toe.”

Communicatie
M2m-oplossingen laten machines onderling communiceren op autonome en intelligente wijze. Het spreekt voor zich dat een fabrikant van dergelijke toepassingen moet kunnen rekenen op een betrouwbare netwerkprovider. “Om te beginnen moet die communicatie op elk moment kunnen plaatsvinden en van goede kwaliteit zijn. Een stabiel, uitgebreid netwerkbereik is dus cruciaal. Verder zijn onze toepassingen bi-directioneel; ze rapporteren niet enkel, maar sturen ook aan. Daarom is een beveiligde communicatie met identificatie en authenticatie even cruciaal. Dat maakte de keuze voor Proximus evident. De combinatie van 3G-dekking en hun nieuwe m2m factory platform was doorslaggevend. Dit platform zorgt ervoor dat eender welk verbonden object op een beveiligde manier data kan versturen naar en ontvangen van eender welke business-applicatie. Dat platform is state-of-the-art, gebruiksklaar en geïntegreerd met 3G-communicatie. Het bleek na een test perfect voor het beheer op afstand van onze toepassing.”

Verschil
Vier maanden na de eerste StoreConnect-installaties kan de assemblage de vraag haast niet bijhouden. Logisch met kostenbesparingen van 25 à 30% en een verkleining van de ecologische voetafdruk. In een worstcasescenario mag de klant rekenen op een ROI van een jaar, maar meestal is het veel minder. “Onze klanten beginnen in te zien dat slimme technologie écht een verschil maakt. Het smart-verhaal is vandaag een differentiërende factor. Het genereert een shift van nice to have naar need to have, van good profit naar happy profit, waarbij iedereen wint.”

Pluspunten
  • Energiebesparing
  • Kostenbesparing (energiekosten, onderhouds- en herstellingskosten)
  • Operationele continuïteit
  • Verlenging levensduur machinepark
  • Ontzorging door geautomatiseerde aansturing
  • Verkleining ecologische voetafdruk
  • Happy profit: maatschappelijk verantwoord ondernemen
Over SmartLog

SmartLog werd begin 2014 opgericht en is gespecialiseerd in m2m-oplossingen. Het is een spin-off van ABN, actief in HVAC-installaties. SmartLog telt momenteel vier voltijdse werknemers en een tiental ontwikkelings- en researchpartners.

Guy Claesen is COO van SmartLog met een professionele achtergrond in ICT en m2m, onder meer via diverse herstructurerings-projecten voor LRM en bedrijven zoals Ubizen en eXpanded Media.

Meer info?

Surf naar www.proximus-m2m.be of neem contact op met uw accountmanager. Volg de m2m-oplossingen op Twitter.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.