×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Pure functionaliteit, zonder zorgen

Klantenverhalendoor One magazine15/10/2012

Pieterman Glastechniek-Steentechniek verkoopt machines, beslag en gereedschappen voor bedrijven die vlakglas en natuursteen verwerken. Om zich nog beter op zijn kernactiviteiten te kunnen focussen, koos het bedrijf voor Office 365. Het vroegere beheer en onderhoud van een eigen mailserver is daarmee volledig weggevallen.

Pieterman Glastechniek-Steentechniek verkoopt machines, gereedschappen en beslag voor bedrijven die vlakglas en natuursteen verwerken. De klanten van Pieterman zijn onder meer glasbedrijven, natuursteenbedrijven, fabrikanten van ramen, winkelinrichters en keukenbouwers. Pieterman Glastechniek- Steentechniek is actief in de Benelux. Daarnaast is er nog het bedrijf Minusco Benelux, dat zich op glasbeslag toespitst, en Eurofitt, dat op Europese schaal actief is. De vier bedrijven samen tellen ongeveer veertig medewerkers. Pieterman België is gevestigd in het Limburgse Paal, waar het bedrijf in een constructiehal onder meer heftoestellen en snijtafels produceert. De Nederlandse vestiging bevindt zich in Vlaardingen.

 

Geen eigen mailserver

Onlangs stapte Pieterman over op het gebruik van Office 365. De keuze voor de cloudoplossing van Microsoft kwam er toen bleek dat de bestaande mailserver aan vervanging toe was. “Verschillende factoren hebben onze beslissing bepaald”, zegt Dominic Rasking van Pieterman Glastechniek-Steentechniek. “Ik sta in voor alles wat met IT te maken heeft. Maar ook het marketingbeleid is mijn verantwoordelijkheid, met onder meer mailings en de website. Mijn functieomschrijving is vrij ruim; te ruim om me in alle deelgebieden van IT te kunnen specialiseren.” Daarom wilde Dominic liever niet investeren in een nieuwe, eigen mailserver. “Mijn voorkeur ging uit naar een kant-en-klare oplossing waarbij ik niet zelf zou moeten instaan voor de implementatie, de beveiliging of het onderhoud.”

 

Mail in de cloud

Een nieuwe mailserver onderbrengen bij een externe partner bleek niet echt een goede oplossing. Dominic Rasking: “We hebben het aanbod van verschillende hostingbedrijven bekeken. Die oplossingen bleken echter vrij duur en administratief complex.” Toen Pieterman besliste een pure cloudtoepassing te overwegen, kwam het bedrijf uit bij Office 365 van Microsoft. Pieterman vond de oplossing in het aanbod van Belgacom. ICT-partner T-Bench uit Wilrijk stond in voor de implementatie. “Voorlopig zijn we enkel met de mailfunctionaliteit van Office 365 gestart: eerst 25 mailboxen in Paal, daarna nog eens 30 in Vlaardingen. De bedoeling is dat we op korte termijn ook andere functionaliteiten in gebruik nemen. We denken daarbij onder meer aan SharePoint, zodat onze technici gemakkelijker documenten zouden kunnen delen.”

 

Vlotte overstap

Voor de gebruikers verliep de overstap naar Office 365 heel vlot. “De meeste medewerkers waren al vertrouwd met mail in een Exchange-omgeving”, vertelt Dominic Rasking. “Een intensieve opleiding was dus niet nodig. Alleen aan het gebruik van webmail – dat is nieuw in ons bedrijf – hebben we wat extra aandacht besteed.” Belangrijk voor Dominic is dat hij zich in de toekomst niet langer zorgen hoeft te maken over de migratie naar een nieuwe server of een nieuwe versie van Exchange. Microsoft staat daar achter de schermen namelijk zelf voor in. Met 25 GB per gebruiker is er ook meer dan voldoende ruimte om e-mails te bewaren en te archiveren. “Eigenlijk valt voor mij het traditionele beheer van de mailomgeving volledig weg”, weet Dominic Rasking. “Daardoor komt er tijd vrij voor andere, meer waardevolle activiteiten.” Ook de beveiliging van de mailomgeving loopt nu vanzelf. Microsoft zorgt voor de back-ups en voor een sluitende antivirusen antispamoplossing. Office 365 bezorgt Pieterman zo meer dan één voordeel. Het bedrijf beschikt over een up-to-date en performante omgeving, zonder upfront-investering. De kosten kan het bedrijf op een eenvoudige manier inplannen: er is gewoon een vast maandelijks bedrag per gebruiker.

 

Business benefits
  • Performante omgeving zonder zorgen
  • Altijd toegang tot mail, agenda en contactenlijst
  • Vast maandelijks bedrag per gebruiker
  • Transparante kosten

 

Company profile

Pieterman Glastechniek-Steentechniek verkoopt machines, gereedschappen en beslag voor verwerkers van vlakglas en natuursteen. Pieterman heeft vestigingen in Paal en Vlaardingen. Het bedrijf telt ongeveer veertig medewerkers.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.