×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Uitbreidbare en beschikbare IT ondersteunt groeitraject

Klantenverhalendoor One magazine23/04/2014

Koffie- en kunststofbedrijf Miko kiest voor de centrale IT-ondersteuning van zijn 22 vestigingen in Europa en Australië. Belgacom bouwde in het hoofdkwartier in Turnhout twee datacenters op basis van een HP-, NetApp- en Cisco-technologie.

140423_proximus_ict_news_160x2312

In het kader van zijn verdere expansie streeft Miko op alle fronten meer efficiëntie na. De groep kiest daarom voor een gecentraliseerde IT-ondersteuning. Belgacom bezorgde Miko een compleet nieuwe IT-omgeving op basis van een redundante datacenteropstelling.

De geschiedenis van Miko gaat terug tot 1801, toen Leonardus Michielsen een koffiebranderij en handel in koloniale waren opzette. Zoon Jan vestigde zich in Turnhout. In de jaren ’50 zette de derde generatie Michielsen in op innovatie, met onder meer de lancering van de Miko-koffiefilter op Expo ’58. Uit de productie van plastic filters groeide een nieuwe activiteit. Dat zorgt ervoor dat Miko vandaag niet alleen opereert als koffieservicebedrijf dat koffie en koffiesystemen verkoopt in de professionele markt, maar ook als producent van kunststofverpakkingen. In 2012 verhandelde Miko 4.500 ton koffie en 20.000 ton kunststof. De activiteiten vertegenwoordigen elk ongeveer de helft van de omzet.

Het huidige Miko is ontstaan door de combinatie van organische groei en acquisities. Dat zorgde voor een geografisch verspreide groep met 22 vestigingen, elk met hun eigen IT-oplossingen. “Stap voor stap willen we de hele groep naar een centraal beheerde IT-omgeving migreren”, zegt bestuurder Dirk Hermans. “De markt vraagt dat ook. We hebben vestigingen in Europa en Australië en exporteren wereldwijd. Dat vereist een IT-omgeving die altijd beschikbaar is.” Miko ging daarom op zoek naar een partner die de groep een toekomstgerichte oplossing kon bezorgen, met extra aandacht voor de redundantie – en dus de beschikbaarheid – van de omgeving.

Toekomstgerichte aanpak

Een strenge selectieprocedure duidde het voorstel van Belgacom aan als best passende oplossing. Concreet stond Belgacom in voor de uitbouw van twee nieuwe datacenters in het hoofdkwartier van Miko, naast de vernieuwing van het LAN en het WAN tussen het hoofdkwartier en de diverse vestigingen. “We hebben er bewust voor gekozen de datacenters in eigen beheer te houden, op de productiesite in Turnhout”, zegt Dirk Hermans. “De belangrijkste toegevoegde waarde van de centrale aanpak is dat we de geboden oplossingen kunnen standaardiseren. We bieden de gebruikers meer functionaliteit, terwijl we op grote schaal meer efficiëntie realiseren.”

In de nieuwe aanpak van Miko werken op termijn ongeveer 700 gebruikers op de IT-systemen die zich in Turnhout bevinden. Het merendeel van de gebruikers werkt op de twee grote productiesites in Turnhout en Polen, anderen bevinden zich in twintig verkoopkantoren, verspreid over 10 Europese landen en Australië. De uitdagingen voor de migratie naar een centraal beheerde IT-omgeving bevonden zich onder meer op het vlak van performantie, beveiliging en opslag. “Belgacom analyseerde onze behoeften en zette een toekomstgerichte oplossing neer”, zegt IT-manager Herman Braeken. “We hebben zo veel mogelijk modulair gewerkt, zodat we de bestaande infrastructuur op termijn makkelijk kunnen uitbreiden.”

Uitbreidbaar en beschikbaar

Concreet bouwde Belgacom twee datacenters op basis van een HP BladeSystem c7000 enclosure met blade servers – gevirtualiseerd op VMware – en een NetApp FAS 3240 SAN met 65 TB aan opslagcapaciteit. Cisco leverde de technologie voor het bekabelde en het draadloze netwerk. Belgacom Explore verbindt de vestigingen met het hoofdkwartier in Turnhout. De sites onderling maken gebruik van VPN-tunnels. “Op termijn willen we nergens nog lokale servers overhouden”, zegt Herman Braeken. “Alle medewerkers zullen dan via Citrix werken op de systemen – waaronder SAP – die bij ons in Turnhout draaien. De nieuwe opstelling combineert uitbreidbaarheid met hoge beschikbaarheid. Dat is belangrijk omdat al onze processen met IT zijn verweven. Zo staan de machines van de productiesites rechtstreeks in verbinding met SAP.” Met de nieuwe infrastructuur en het netwerk als basis gaat Miko nu verder op zoek naar schaalvoordelen. Zo vroeg Miko aan Belgacom intussen om voor de hele groep Microsoft Office 365 en Lync uit te rollen.

Company profile

Miko is een beursgenoteerd familiebedrijf met twee kernactiviteiten: koffieservice en kunststofverpakkingen. Het bedrijf telt ongeveer 750 medewerkers en realiseert een omzet van 140 miljoen euro.

Business benefits
  • Redundante datacenteropstelling voor hoge beschikbaarheid en bedrijfszekerheid van bedrijfskritische systemen
  • Uitbreidbaar in functie van toekomstige groei
  • Verhoogde productiviteit en efficiëntie dankzij centralisatie en standaardisatie van IT-toepassingen
  • Centraal IT-beheer met een compact team van 6 medewerkers

Meer info?

Kijk voor meer informatie over datacenteroplossingen op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.