×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Bewoners halen parkeerkaart online

Klantenverhalendoor One magazine13/11/2014

Bewoners halen parkeerkaart online

Comments

De inwoners van Leuven kunnen hun bewonerskaart of parkeervergunning vanaf 2015 online aanvragen. Daardoor hangen ze niet af van de openingsuren van het stadsloket. Tegelijk komt bij de medewerkers van de stad tijd vrij voor andere taken.

Stad Leuven

  • Hoofdstad van Vlaams-Brabant met meer dan 30.000 bewoners in de binnenstad.
  • De stadsdiensten beheren ongeveer 7.000 bewonersparkeerkaarten die toelaten onbeperkt te parkeren in een toegewezen parkeerzone, ook op plaatsen waar het gebruik van een parkeerautomaat of een parkeerschijf verplicht is.

Op zoek naar automatisering

  • Sinds 2009 levert de Stad Leuven elektronische bewonersparkeerkaarten af.
  • Voor een aanvraag of verlenging moest de burger een bezoek brengen aan het stadsloket.
  • De stad zocht een manier om de procedure te automatiseren, zo de burger een betere dienstverlening aan te bieden en tegelijk de druk op de admini s tratie te verlichten.

Digitale vergunningen

  • Belgacom-dochter Mobile-for ontwikkelde voor Leuven een Belgische primeur: een oplossing met digitale vergunningen.
  • Via het e-loket zal de burger een bewonersparkeerkaart kunnen aanvragen of verlengen.
  • De burger zal inloggen met de elektronische identiteitskaart.
  • De oplossing zal de geldigheid van de gegevens via een link met het Rijksregister controleren en zal de nummerplaat via een koppeling met de DIV checken.

Positieve evolutie voor de burger

  • Het zal niet langer nodig zijn een papieren bewonerskaart zichtbaar in de wagen te plaatsen, de controle zal elektronisch gebeuren op basis van de nummerplaat van het voertuig.
  • Betere dienstverlening: aanvragen of verlengen van een bewonersparkeerkaart kan 24/7 en op een eenvoudige manier via het e-loket (ook voor tijdelijk gebruik, bijvoorbeeld voor een vervangwagen).
Pluspunten
  • Geen administratie van papieren bewonersparkeerkaarten
  • De burger hoeft niet meer langs te komen, waardoor er bij de medewerkers van de stad tijd vrijkomt voor andere dienstverlening
  • Positief imago van een moderne, efficiënte overheid

Kris Torfs is directeur burgerzaken bij de Stad Leuven. Hij studeerde economie en werkte onder meer tien jaar in de telecomsector.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.