×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Renmans haalt meer uit digital signage via de cloud

Klantenverhalendoor One magazine20/06/2013

Renmans staat voor kwaliteit. Het bedrijf verwerkt vers, Belgisch vlees en hanteert daarbij strikte standaarden. Een aanpak die Renmans graag toont op de beeldschermen in zijn winkels. Voor het project haalt de slagerij digital signage uit de cloud.

14_renmans

Renmans is een Belgisch familiebedrijf. Eind jaren zeventig starten Henri Renmans en echtgenote Nicole enkele slagerijen, waarvan één bij een vestiging van Aldi. Wanneer in 1984 de uitbreiding met Aldi een feit wordt, associeert Henri Renmans zich met Richard Bovy die verantwoordelijk wordt voor de administratie, het personeelsbeheer, de financiën, de marketing… en die ook commercieel actief is. Onder de naam Henri Boucher krijgt het succes ook een vervolg in Frankrijk. In 1993 sluiten de zonen Rik en Nico Renmans zich bij het bedrijf aan. En sinds 2006 is ook Richards zoon Jeoffrey Bovy actief in de onderneming. Vandaag is Renmans een onderneming met ruim drieduizend medewerkers, verdeeld over 376 slagerijen, waarvan 295 in België, 72 in Frankrijk en 9 in Luxemburg. Renmans kiest voor de aanpak van de traditionele slager. Er is geen centrale verwerking. Het bedrijf levert dagelijks vers, Belgisch vlees aan de vestigingen, waar de beenhouwers ter plaatse instaan voor de verwerking en bereidingen.

Centraal aangestuurd

In het distributiecentrum van Renmans in Londerzeel is de centrale IT-helpdesk gevestigd. Alle winkels zijn geconnecteerd via het Explore-netwerk van Belgacom. In het winkelpunt bevindt zich een pc waarmee de medewerkers bestellingen van vlees, groenten en ander materiaal kunnen doorgeven. Er is ook een verbinding met het intranet. Daar kunnen de medewerkers terecht voor allerhande formulieren, interne informatie, adreslijsten, enzovoort. Ook de kassa’s van de winkelpunten zijn op Explore aangesloten. Via het netwerk pusht Renmans de juiste prijzen naar de kassa’s en haalt het bedrijf informatie over de gerealiseerde verkoop op. Verder is ook het monitoringsysteem voor de koelinstallaties met het netwerk verbonden. Renmans beheert alle toepassingen op een eigen gevirtualiseerd serverpark.

Verbintenis met de klant

Toen het tijd bleek om het bestaande park van beeldschermen voor ‘digital signage’ (elektronische displays met bedrijfsboodschappen) in de winkelpunten te vervangen, opteerde Renmans voor een oplossing in de cloud. “Het oude systeem was voorbijgestreefd”, zegt IT-verantwoordelijke Thomas Bovy. “Op de schermen was in de winkels informatie te zien over productpromoties. Eén keer per week pasten we de beelden aan.” Renmans besliste om de informatie over promoties te verplaatsen naar de weegschalen. Ook die beschikken over een beeldscherm dat naar de klant is gericht. “Op de grote schermen kiezen we voor informatie over de verbintenissen die we met onze klanten aangaan. We laten daarbij onder andere zien dat we geen diepvriesvlees gebruiken, dat we ons gehakt binnen de 24 uur verkopen, dat de medewerkers in het atelier handschoenen en mondmaskers dragen, enzovoort.” Renmans vult die informatie aan met onder meer een weerbericht en de hoofdpunten uit de actualiteit. Thomas Bovy: “Er is ook ruimte voor filmpjes waarin we uitleg geven rond een specifiek product, zoals pita of barbecue. We verwijzen daarbij naar de website, waar de klant uitgebreide instructievideo’s kan bekijken.”

Snelle interventies

De servers voor digital signage draaien in de cloud bij Belgacom, wat Renmans een voorafgaandelijke investering in infrastructuur bespaarde. De schermen zijn gebaseerd op LED-technologie en de mediaplayers maken gebruik van passieve koeling, waardoor ze een pak minder energie verbruiken. De uitrol van de nieuwe schermen gebeurt samen met de migratie naar Explore en de opfrissing van de winkelpunten. Digitopia levert de schermen, de mediaplayers en de content, maar Belgacom heeft de leiding over het hele project. Thomas Bovy: “De teams van Belgacom en Digitopia stellen zich daar bijzonder flexibel bij op. Voor een opknapbeurt blijft een winkel ten hoogste drie dagen gesloten. In die tijd moet alles gebeuren: van de renovatie tot de installatie van de beeldschermen.” Soms zijn er interventies nodig, zowel tijdens als buiten de openingsuren. Ook daar gaat Digitopia heel soepel mee om. “Bij een defect is Digitopia binnen de vier uur ter plaatse.”

Company profile

Renmans is een Belgische familieonderneming met ruim drieduizend medewerkers en 376 vestigingen in België, Frankrijk en Luxemburg. De slagerijen bevinden zich bijna altijd bij een Aldi-supermarkt.

Business benefits
  • Eenvoudige oplossing voor up-to-date informatie
  • Geen investering in serverinfrastructuur
  • LED-schermen en mediaplayers met passieve koeling verlagen de energiefactuur

Meer info?

Kijk voor meer informatie over digital signage op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.