×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Remitrans verhuist ICT naar cloud

Klantenverhalendoor One magazine13/03/2015

In een transportbedrijf moet alles op wieltjes lopen. Remitrans wilde de zekerheid over zijn bedrijfscontinuïteit en koos in 2012 voor een omschakeling naar de cloud. ICT-partner IT-Care leidde alles in goede banen.

In 1967 werd de eerste kipvrachtwagen van transportbedrijf Remitrans in gebruik genomen. Inmiddels hebben zoon en dochter met hun respectievelijke partners de fakkel overgenomen in het familiebedrijf. In totaal telt de groep zo’n 120 werknemers, onder wie 76 chauffeurs. De overige werknemers zijn bedienden en magazijniers. Doorheen de jaren werd de pure transportactiviteit aangevuld met andere diensten zoals opslag (stuk-, bulk- en paletgoederen), verpakking en administratieve dienstverlening. Vandaag is het operationele en logistieke hart van Remitrans gevestigd op het industrieterrein van Ninove. Twee jaar geleden werd Remitrans door het vakblad Truck & Business uitgeroepen tot “Transporteur van het jaar 2012”.

Naar cloud voor continuïteit
Sinds maart 2012 werkt Remitrans volledig in de cloud. De drie aanwezige servers werden afgedankt. In hun plaats werd serverruimte gehuurd in een sterk beveiligd datacenter van Proximus. De belangrijkste reden voor die overstap was de bedrijfscontinuïteit, aldus Sofie Eeckhout van Remitrans: “In het datacenter wordt van onze cloudserver een dagelijkse back-up genomen. Dat zorgt ervoor dat ik op beide oren kan slapen. Nu ben ik zeker dat onze continuïteit niet in het gedrang komt. Die geruststelling is voor mij het grootste voordeel. Naast een zware virusbescherming op de cloudserver in het datacenter voorzag ICT-partner IT-Care ons eigen netwerk ook van betrouwbare antivirussoftware.”

Gegevens altijd beschikbaar
De specifieke softwarepakketten van het transportbedrijf werden mee verhuisd naar de cloud. Sofie Eeckhout: “We gebruiken TX-CONNECT van Transics naast TAS en TeleRoute van Kluwer om alles bij te houden: van het beheer van de orders over de locatie van onze vrachtwagens tot de verwachte aankomsttijden. Ook Office 365 werd bij ons geïmplementeerd, voornamelijk als e-mailoplossing.” Voor de communicatie bij Remitrans blijkt de cloud een echte zegen. “Onze goede werking steunt op een vlotte communicatie tussen onze magazijnen, de pompautomaat, de weegbrug en de boordcomputers in onze vrachtwagens. Dat was een grote uitdaging bij de vernieuwing van ons netwerk. Vandaag kan ik altijd en overal toegang verkrijgen tot mijn e-mails, documenten, toepassingen, … Het enige wat ik nodig heb, is een toestel met internetverbinding. Ik moet gewoon inloggen in de cloud en ik kom terecht bij mijn eigen bureaublad. Het is niet alleen veel gebruiksvriendelijker vergeleken met vroeger, een extra troef is bovendien dat dit nu ook geldt voor al onze collega’s. Zo kunnen bijvoorbeeld de dispatchers na de werkuren van thuis uit inloggen op het systeem en inspringen waar nodig.” Nadelen heeft men bij Remitrans niet ondervonden. “De medewerkers van ICT-partner IT-Care hebben de downtime van ons bedrijf zo kort mogelijk gehouden. Bovendien staan de gecertifieerde helpdeskmedewerkers steeds tot onze beschikking als we vragen hebben. Alleen qua internetverbinding is er misschien nog ruimte voor verbetering. In een cloudomgeving staat of valt alles met een betrouwbare internetverbinding.”

Pluspunten
  • Gegevens van overal beschikbaar
  • Continuïteit verzekerd
One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.