×
×

Spraakmakers

Nieuws filtering op :

Q+A

Spraakmakersdoor One magazine12/11/2015

Q+A

Comments

Op het werk stimuleert Filip Michiels zijn medewerkers en geeft hen volop kansen zichzelf te ontplooien. “Doe maar alsof ik er niet ben, but keep it simple”, is zijn motto. In zijn vrije tijd bereidt hij zich voor op enkele triatlons en gaat daarom vaak joggen en fietsen met zijn vrouw.

Loopbaan
Filip Michiels bekleedde managementfuncties voor internationale bedrijven, met ervaring in distributie (online en offline), logistiek, verkoop, marketing, financiën en HR. Hij trad in 1994 in dienst bij Estée Lauder als senior analist- programmeur en klom er op tot Executive Manager van de International Information Systems. In 2012 kwam hij via Gateway in de reissector terecht. Een jaar later werd hij CIO van Jetair. Sinds 2014 leidt Filip de digitale transformatie van TUI voor België en Nederland.

Bedrijf

TUI bestaat in België uit Jetair, Jetairfly, Jetaircenter en Tec4Jets die samen de verschillende schakels van het vakantieproces vlot op elkaar laten aansluiten.

Werknemers
Internationaal maakt TUI Western Region deel uit van TUI Group, het grootste reisconcern ter wereld met 77.000 werknemers. In België bezorgen ruim 2.000 medewerkers jaarlijks ruim twee miljoen klanten een aangename vakantie. Op de ICT-diensten voor België, Nederland en Frankrijk werken in totaal meer dan 250 personen.

1. Wat is uw grootste professionele verwezenlijking?
Medio jaren 2000 kreeg ik bij Estée Lauder – als jongste junior manager – de kans om een internationale groep van peers aan te sturen. Ik rapporteerde rechtstreeks aan het hoofdkwartier in de VS over de activiteiten van deze internationaal samengestelde groep collega’s, afkomstig uit de VS, het VK, Zwitserland, Denemarken en België. Deze productieve samenwerking was een verrijkende ervaring.

2. Naast wie zou u graag eens in het vliegtuig zitten en wat zou u hem of haar willen vragen?
De Amerikaanse muzikant Lenny Kravitz is mijn idool. Dat was reeds zo na het eerste concert dat ik van hem bijwoonde eind jaren 80, sindsdien miste ik geen enkel indoor-concert van Kravitz in België. Ik zou hem geen grote levensvragen stellen, maar gewoon luisteren naar wat hij te vertellen heeft. Dat zou ik al fantastisch vinden.

3. Wat weten uw medewerkers niet van u?
Ik ben een grote fan van new-wavemuziek. Ik organiseer zelfs ieder jaar een new-wavefuif en ben dan zelf dj.

4. Wat zou u doen als u deze job niet deed?
Dan zou ik wellicht voor de klas staan als enthousiaste leraar wiskunde. Wiskunde was mijn eerste grote passie. Mijn ouders spoorden me aan om ingenieursstudies aan te vatten. Ik was al snel in de ban van computers.

5. U kunt geen dag zonder…?
Professioneel kan ik moeilijk zonder e-mail, thuis kijk ik vooral uit naar het apero-moment: rustig met mijn vrouw een lekker glas rode wijn drinken en de dag overlopen.

6. Wat zou u zelf willen uitvinden om uw dagelijks leven makkelijker te maken?
Ik zou mezelf willen klonen, om op die manier meer te kunnen doen!

7. Hoe ziet u de volgende 20 jaar uw rol als CIO evolueren?
We zullen de juiste technologische keuzes moeten maken, en vooral medewerkers moeten uitdagen een meerwaarde te creëren voor het bedrijf, gezien het overaanbod aan technologische vernieuwing. De CIO zal altijd moeten focussen op de verschillen tussen medewerkers om ervoor te zorgen dat ze optimaal samenwerken en het bedrijf vooruithelpen.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.