×
×

Oplossingen

Nieuws filtering op :

Via Proximus Analytics uw eigen rapport creëren

Oplossingendoor One30/07/2016

Hoe kunt u weten of uw winkel zich op een goede locatie bevindt? Waar komen de bezoekers van uw evenement vandaan? Welke verschillende nationaliteiten hebben uw klanten? Maar al te vaak weten we het exacte cijfer niet. En nochtans kan een foute inschatting zware gevolgen hebben. Omgekeerd leveren rapporten met geëxtrapoleerde cijfers en statistieken heel wat voordelen. Een beter zicht op uw klanten of bezoekers betekent dat u betere strategische beslissingen kunt nemen.

Van toerisme tot overheid 

Locatiegegevens zijn enorm interessant voor heel wat sectoren. De toeristische sector en de retail bijvoorbeeld, maar ook de reclamewereld, immobiliënkantoren, evenementenbureaus en publieke overheden. Daarom lanceerde Proximus in mei 2016 Proximus Analytics, een gebruiksvriendelijk selfservice portaal waar u zelf snel en eenvoudig een rapport creëert tegen een aantrekkelijke kostprijs. De gebruikers kunnen op een gefundeerde manier de juiste locatie van een bedrijf, een restaurant of een woningbouwproject bepalen.

U komt immers te weten hoeveel mensen op een bepaalde plaats langskomen; hoe het woon-werkverkeer verloopt en welke verplaatsingen in de vrije tijd gebeuren; waar voorbijgangers wonen en werken; hoeveel mensen uw event of uw gemeente bezoeken, waar ze vandaan komen, via welke toegangswegen en waar ze overnachten …  allemaal cruciale vragen die u helpen om uw strategie te bepalen of bij te sturen.

In de praktijk

Een mooi voorbeeld is dat van Waals-Brabant, waar ze Journey Analytics gebruiken om het verkeer in kaart te brengen. Zo kunnen de beleidsmakers het verkeer in de provincie beter organiseren. Ook Westtoer heeft al een pilootproject met Proximus Analytics achter de rug waarbij ze meer te weten kwamen over het aantal toeristen in de regio en hun herkomst. Westtoer en visit. brussels zijn die fase al voorbij. In het geval van Westtoer was dat om het dagtoerisme naar de kust in te schatten.

Toerisme Vlaanderen gebruikte Event Analytics om te achterhalen uit welke gemeenten de bezoekers van evenementen rond de herdenking van de Eerste Wereldoorlog afkomstig waren. Visit.brussels slaagde erin op een tiental toeristische toplocaties in Brussel, zoals de Grote Markt en het Atomium, het aantal nationale en internationale bezoekers te tellen zonder daarbij het functionele verkeer – bewoners en mensen die in Brussel werken – mee te rekenen. Bovendien kwam visit.brussels te weten hoe lang een bezoek aan elke locatie gemiddeld duurde en waar de bezoekers overnachtten.

Selfservice portaal

Natuurlijk is het al langer mogelijk om klantengegevens te verzamelen en manueel rapporten op te stellen, maar vaak is dat omslachtig, erg tijdrovend of te duur. Momenteel kan de gebruiker van Proximus Analytics profiteren van ‘freemium’, waarbij hij of zij drie gratis rapporten kan aanmaken tot september. Het nieuwe portaal omvat verschillende opties: Visitor Analytics voor de analyse van bezoekers aan een bepaalde locatie, Event Analytics voor de analyse van de bezoekersaantallen en -profielen aan evenementen en ten slotte voegen we eind 2016 Journey Analytics toe voor de analyse van verplaatsingen.

Privacy gewaarborgd

De gegevens over locaties en hun bezoekers komen van het gsm- en smartphoneverkeer op het Proximus-netwerk. De big data-analyses worden alleen uitgevoerd wanneer er een gebruikersgroep is van minstens 50 mensen. De gegevens zijn uiteraard anoniem en er wordt geen individuele informatie gebruikt, zodat de privacy van uw klanten of bezoekers op geen enkel moment in het gedrang komt.

Een rapport creëren in zes stappen:
  1. Ga naar de applicatie MyAnalytics en registreer u
  2. Geef de locatie, de gewenste periode en het bezoekersprofiel in
  3. Bevestig de configuratie en klik op ‘Betalen’
  4. U ontvangt een e-mail met de orderbevestiging
  5. Binnen de 24 uur krijgt u een tweede e-mail met de melding dat uw rapport klaar is
  6. Ga naar uw persoonlijke MyAnalyticsomgeving waar u uw rapport terugvindt
Pluspunten
  • Nieuwe inzichten in uw klanten en hun gedrag
  • Snel objectieve, accurate gegevens verzamelen
  • Efficiënter promotie voeren en dienstverlening verbeteren
  • Gebruiksvriendelijk portaal voor betaalbare rapporten
One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.