×
×

Klantenverhalen

Nieuws filtering op :

Filmavond plannen kan mobiel

Klantenverhalendoor One magazine08/11/2013

et de vContainer-oplossing van Belgacom vangt Kinepolis onvoorspelbare piekbelasting van het online ticketingsysteem op. Dankzij de schaalbaarheid van vContainer hoefde Kinepolis niet te investeren in extra eigen piekinfrastructuur.

24_DSC_2774

Met smartphone of tablet tickets bestellen, terwijl u op restaurant nog aan het dessert zit? Bij Kinepolis kan dat. Om de beschikbaarheid en performantie van het bestelsysteem te garanderen, rekent Kinepolis op de virtuele datacenteroplossing vContainer van Belgacom.

Kinepolis Group ontstond in 1997, maar had toen al een lange historiek in de bioscoop achter de rug. De roots van het bedrijf gaan terug tot de jaren 60. Innovatie was voor Kinepolis altijd een belangrijke pijler. De groep zag al vroeg potentieel in de online verkoop van bioscooptickets. In 2007 lanceerde Kinepolis als eerste de mogelijkheid om aan de online bestelling van tickets meteen ook zetelreservatie te koppelen. “De online verkoop van tickets biedt ons twee voordelen”, zegt Stephane Jans, CIO bij Kinepolis. “Ten eerste bieden we de bezoeker meer comfort. Die kan thuis rustig tickets aankopen en de nodige zitplaatsen reserveren. Dat maakt van een uitstapje naar de bioscoop een heel ontspannen ervaring. Daarnaast verkopen we minder tickets ter plaatse in de bioscopen, waardoor we die medewerkers beter kunnen inzetten bij activiteiten met meer toegevoegde waarde.”

Mobiel reserveren

Vandaag verkoopt Kinepolis zowat dertig procent van de bioscooptickets online. Het is een aandeel dat de komende tijd zonder twijfel verder zal stijgen. “Het gebruik van mobiele toestellen speelt daarbij een grote rol”, zegt Stephane Jans. “We hebben een webapp ontwikkeld waarmee bezoekers ook met smartphones en tablets tickets kunnen aankopen. We verwachten daarbij niet alleen een toename van het aantal gebruikers op onze systemen, maar ook van het tijdstip waarop dat gebeurt.” De klassieke piek in de online verkoop vindt plaats rond 18 uur, wanneer mensen beslissen om ’s avonds naar de bioscoop te gaan. Mobiele toegang tot het bestelsysteem kan die piek vergroten, maar ook verplaatsen in de tijd. “Een mogelijk scenario is dat meer bezoekers mobiel tickets zullen aankopen net voor de film start”, stelt Stephane Jans. “Misschien zullen die bezoekers dan al bij de bioscoop zijn aangekomen, maar vermijden ze zo de wachtrij aan de kassa.”

Onvoorspelbare capaciteit gegarandeerd

De online verkoop van tickets gaat in stijgende lijn. Het bedrijf wil zijn klanten altijd kunnen bedienen, ongeacht hoe en wanneer de online verkoop toeneemt. “Om onverwachte en moeilijk in te schatten piekbelasting aan te kunnen, is er elastische capaciteit nodig”, zegt Jo De Pelsmaeker, ICT-infrastructuurmanager bij Kinepolis. Die vaststelling plaatste Kinepolis voor een klassiek IT-vraagstuk. Hoe investeer je in infrastructuur waarvan je de benodigde capaciteit vooraf niet kent? Ofwel is de oplossing te klein, met alle gevolgen van dien voor de dienstverlening tijdens piekperiodes. Ofwel is ze groot genoeg om de pieken op te vangen, maar blijft een belangrijk deel van de capaciteit op andere tijdstippen zwaar onderbenut.

Pieken opvangen met vContainer

Kinepolis vond het passende antwoord in de vContainer-oplossing van Belgacom. Het gaat om een clouddienst waarmee Kinepolis bij Belgacom over een eigen, flexibel virtueel datacenter beschikt. “Het is ons om de schaalbaarheid van de oplossing te doen”, zegt Jo De Pelsmaeker. “We kunnen er op een heel eenvoudige manier piekperiodes mee opvangen. Is de belasting van het ticketingsysteem laag, dan kunnen we vContainer tijdelijk gewoon uitzetten.” De oplossing vraagt geen voorafgaande investering in een te grote capaciteit. Kinepolis betaalt voor de dienst in functie van het gebruik. Bijkomend voordeel is dat de oplossing makkelijk was in te passen binnen de grotere IT-omgeving van Kinepolis. “Onze complexen zijn verbonden via Belgacom Explore”, zegt Jo De Pelsmaeker. “Voor ons was het een groot voordeel dat Explore en vContainer naadloos op elkaar aansluiten.” Met vContainer achter de hand hoeft Kinepolis zich geen zorgen te maken wanneer de mobiele verkoop van bioscooptickets straks snel zou toenemen. “We geloven echt in dit verhaal”, besluit Stephane Jans. “De maturiteit van de mobiele toestellen maakt het mogelijk. Het voegt een element toe aan de bioscoopbeleving van de bezoeker.”

Business benefits
  • Geen voorafgaande investering in piekinfrastructuur
  • Schaalbaarheid
  • Beschikbaar en performant systeem
Company profile

Kinepolis Group biedt een innovatief en toonaangevend bioscoopconcept in 23 bioscopen, verspreid over Europa. De groep is ook actief in filmdistributie, eventorganisatie, schermreclame en vastgoedbeheer, en verkoop en installatie van bioscoopapparatuur. 1.800 medewerkers verwelkomen jaarlijks 20 miljoen bioscoopbezoekers.

Meer info?

Kijk voor meer informatie over vContainer op de Belgacom website, of contacteer uw Account Manager.

One

One

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 

One is het ICT-vakblad van Proximus voor CIO’s en ICT-professionals van grote en middelgrote ondernemingen. 


Geef je mening over dit news

Wil je je mening delen of een commentaar posten?

Log je in via facebook.